skaffa residencia spanien

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av lillamy, 3 november 2014.

  1. lillamy

    lillamy Ny medlem

    Blev medlem:
    21 september 2014
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0
    Hur går jag tillväga?

    Hur mycket kostar det?

    Hur lång tid tar det?


    Tackar på förhandthumb:sol:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej LillaMy.

    Det finns iofs. många trådar om detta, men jag drar det lite snabbt i alla fall.
    Enklast är att gå till Foreign office som oftast finns på turistbyrån i din kommun. Där vet de i vilken ordning allt ska ordnas just där. Kan skilja lite på olika orter.

    Normalt är:
    1 Ni måste skrivas in i kommunen (empadriamiento) Där behöver ni pass, lagfart på eget boende eller hyreskontrakt. Behövs isåfall en gammal elräkning i hyresvärdens namn så att de kan se att kontraktet är riktigt.

    2. Policia Nacional med ifylld blankett EX18, pass, empadriamientot, samt lagfart eller bevis på att ni har minst 5008Euro/år i inkomst (eller bankutdrag) Som sagt äger ni ert boende behövs inte bevisen om pengarna. De vill också se blankett S17e121 från svenska försäkringskassan eller bevis på privat sjukförsäkring. Behövs även kvitto på betalda ca. 13 Euro/person. Ibland kan man få den blanketten på utlänningsavdelningen och gå till banken inna polisbesöket, men som t.ex här i Estepona får man blanketten av polisen vid ansökan. Sen får man springa till banken och betala och sen tillbaks igen.

    Givetvis kopior på allt. Att få empadriamientot tar mellan ingen tid alls och 3-4 dagar beroende på kommun. Vid besöket hos polisen skriver de ut det lilla gröna residenskortet på en gång.


    Men som sagt tidigare. Gå till Utlänningsavdelningen i er kommun så får ni hjälp med blanketter och dylikt.

    Här en länk från Nerjas kommun om detta. http://www.nerja.es/extranjeros/en/residence-certificate/

    Lycka till/Göran
     
  4. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Vi ska imorgon till polisen och fixa residencian!
     
  5. lillamy

    lillamy Ny medlem

    Blev medlem:
    21 september 2014
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack så myckerhappyspainsmile
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej. Det låter toppen. Bara ett litet tips. Här i Estepona är man tvungen att boka tid. Vet inte hur det är hos er, men trist om ni åker dit och får vända i dörren.

    thumbGöran
     
  8. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Vi har hjälp av ett företag och de har bokat tid, eller i alla fall har de fått ett nummer. Sedan att polisen inte går i nummerordning är tydligen en annan sak..

    Göran, står det någon adress på residencian? Alltså, kommer vår bostadsadress stå på den? Eller är det på padrón?
     
  9. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej.
    När jag var i Fuengirola (bodde i Mijas) fick jag ett nummer. Sen hör det till saken att jag fick en tid (10-14) När jag kom dit kl 9, var d nästan framme vid mitt nummer eftersom många inte hade kommit. Så var där i god tid.

    Adressen står på residenskortet.

    Dom jag sagt tidigare är kortet jätteömtåligt med en sida inplastad. Men man får absolut inte plasta in det kortet helt. Däremot godkänner de att du tar färgkopior på fram/baksidan, sätter ihop, plastar och använder "i vanliga fall" som jag tror att de sa till mig. Originalet ska ju lämnas tillbaks om ni bosätter er i annan kommun och får ett nytt kort.

    Göran
     
  10. lillamy

    lillamy Ny medlem

    Blev medlem:
    21 september 2014
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0
    Last edited: 2 december 2014
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Bra sida, men! detta gäller vid ansökan i Sverige. EX15 (och EX18 för att bli resident) är lika, men med mod790 som alltså gäller betalningen är det olika beroende på kommun. I Nerja får man ut den från turistbyrån så man kan gå till banken och betala före besöket hos polisen. I Estepona är det tvärstopp. Man måste gå till polisen med alla papper. Sedan får man ett ifyllt mod 790. Springa till banken, och sedan tillbaks till polisen för att tränga sig fram i kön för att få det lilla kortet (eller papperet om det bara gäller NIE.)

    Vilket alltså ger: I Spanien! Gå till Foreigners office där du bor, så får du reda på vilka turer som gäller där. Som jag tidigare har nämnt så måste "Padron" fixas före "residenciat" i vissa kommuner.

    Välkommen till Spanienspainsmile
     
    Last edited: 2 december 2014
  13. Calderon

    Calderon Medlem

    Blev medlem:
    23 oktober 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    2
    Vet inte om jag kan haka på denna tråd. Jag HADE residencia, men sade upp den - idiotiskt- men så blev det i alla fall, går jag tillväga på annat sätt när jag en gång haft den...???
     
  14. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Same procedure as every year... Fast du har ju ditt NIE nummer sà det behöver du inte söka om. Där spar du lite pappersgöra
     
  15. Calderon

    Calderon Medlem

    Blev medlem:
    23 oktober 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    2
    vad menar du exakt, vad jag ska ta tag i först?? (flåt) eller kan jag be adm. advokaten som sköter urbanisationens papper ??
     
  16. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Du skall lämna in ett nytt EX18 till Policia National. Där finns det också plats att skriva ditt NIE-nummer. (och givetvis pass/lagfart på ditt boende, om du äger det själv) samt kopior.
     
  17. Calderon

    Calderon Medlem

    Blev medlem:
    23 oktober 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    2
    OK, tack, kanske fel tråd, men hur "hjälper" detta mej vid eventuell försäljning om man bott över 13 år i samma hus och nu hunnit blivit pensionär ?? För nog borde man ha nån fördel av att vara resident ??
     
  18. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    På Mallorca blir man skattebefriad från reavinst om man har varit resident och ägt en fastighet en viss tid samt är över en viss ålder. Har inte detaljer i huvudet eftersom det inte varit aktuellt för mig ännu. Värt att kolla upp...
     
  19. Calderon

    Calderon Medlem

    Blev medlem:
    23 oktober 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    2
    Jo, det är ju nåt liknande jag också tycker mej ha hört talas om...undrar vart man bäst vänder sej för korrekta uppgifter ??
     
  20. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    En skattejurist.
     
  21. Calderon

    Calderon Medlem

    Blev medlem:
    23 oktober 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    2
    Så är det så klart :)
     

Dela sidan

Laddar...