Hej! Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Flytta till Spanien? - Spanienforum hjälper skandinaver att hitta rätt bostad i Spanien (utan kostnad). Hyra ut bostad i Costa del sol? - Använd vårt formulär & få hjälp med uthyrningen. Luta dig tillbaka & inkassera hyresintäkterna. Ska du sälja din bostad i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig. Behöver du juridisk rådgivning som svensk i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget. Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra! PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det är inte moderbolaget utan dotterbolaget Norwegian Air Norway som man ev. planerar att försätta i konkurs. Läs mer här: http://www.nrk.no/norge/_-kjos-vil-sla-datterselskap-konkurs-1.12236565
Ett bra erbjudande American Express SAS EurobonusFå 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kika in erbjudandet på Americanexpress.se. PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det är nog ingen fara för oss resenärer. Det är ju bara ett sätt för Norwegian att kunna säga upp personal för att sedan återanställa vissa av dom igen. Det är nog löst rätt snabbt.
mmm och jag som äntligen ska /skulle få åka ner nu på torsdag,,, om än bara för en långhelg,,hur kul är detta får se i morrn vad som händer men det ser riktigt mörkt ut,, och visst har man betalat med kort men sen,,, hyrbilen,,,p-platsen på Arlanda,,,suck
Hoppas de försätts i konkurs, detta skitbolag skulle nog föredra slavar istället för personal! Hoppas ni som jag vägrar att resa med detta bolag! Joe :sol:
Hej, Jag hade gärna flugit med SAS, speciellt om de hade flugit direkt till Alicante från Göteborg och till rimliga priser. Deras biljettpriser ligger ofta tusenlappar över Norweigan. Ryanair har väl inte bättre personalpolitik heller. Jag önskar att Norweigan fortsätter, även om det såklart är tråkigt om de behandlar sin personal dåligt. Min önskan är att alla människor behandlas och bemöts väl.;:;; Hälsning från Emma
Jag har flygit med SAS och värre kabinpersonal får man leta efter. Finns säkert undantag men dom här två medelålders herrarna stod bara bakom skynket och pratade om vilka golfgrejer dom ska köpa. En av dom jobbade nog lite extra med en egen import. Vet om flygkaptener som har 6 siffrigt i månaden. Är det rimligt ? Nej det tycker jag inte. Läste för länge sen att en pilot på Norweigan har 60. Nu kanske jag minns fel men det tycker jag räcker. http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Flygkapten-1152
Det spelar nog ingen roll, för världens flygbolag är ganska lika. Och man kan ju välja fritt efter tycke, pris och smak; valfritt här precis som i alla brancher. Dock vissa begränsningar förstås beroende på var man bor. Men visst är det bekvämt att flyga.
man får vad man betalar för och det är ju krig i luftrummen,,, håller med om att man måste behandla anställda på ett bra sätt,,, men vi konsumenter vinner ju på kriget. Reser jag inom Europa så är priset viktigare än servicen, vid långflyg betalar jag gärna mer för ökad komfort etc,, Läste att en biljett som för 10 år sedan kostade 9 000kr idag rimligen borde kosta 18 000kr men istället kostar 4 000kr och med den prisutveckling vi haft på bränsle, löner etc fattar man att det inte är så lukrativt längre och vi får väl vara glada så länge vi slipper öststats eller asiatiska lågprisbolag konkurerandes här också, vilket säkert pressat priset ytterligare men ett visst mått av flygsäkerhet vill man ju ha
Det konstiga är ju att Ryanair gör enorma vinster varje år trots att dom oftast har betydligt lägre priser än t.ex. SAS. Visst har dom anställda sämre villkor och löner, men RA har ju mycket nyare flygmaskiner än många andra bolag. Personligen så är priset direkt avgörande, speciellt på resor inom europa. På längre flygningar letar jag också efter lägsta pris, men där tycker jag även resetiden är viktig. Dom ända flygbolagen jag direkt förkastar oavsett pris är China Southern Airlines och Aeroflot oavsett pris. Vi får hålla tummarna för att konflikten löser sig med Norwegian.
Oavsett vad man anser om dessa flygbolag tycker jag att man kan förväntar en högre moral hos de skandinaviska bolagen -med tanke på den historia som finns med mbl, fackförbund & likabehandling. Vad än flygpersonalen får i lön så tror jag ingen vill leva med ovissheten om man har anställning nästa månad eller ej... Joe :sol:
Jag tror det var många år sen skandinaviska bolag övergav den hållningen. Tittar man på platsannonser idag så känns det som övervägande del är bemanningsföretag. Livstidsanställningar förekommer inte ens i Japan idag. Jag är inte för den utvecklingen men tror man måste lagstifta bort den isåfall.
under många år hade europeiska flygbolag mer eller mindre monopol och personalen med piloter m.m kunde kräva och få vilka löner som helst vilket bara lades på flygpriser. Nu har utvecklingen vänt med konkurrens och då kan flygbolagen inte betala 5 gånger så mycket för en pilot som för en bussförare. speciellt inte om man kan ersätta piloten med en utlänsk pilot som bara har betalt som 2 bussförare. givetvis gillar inte våra piloter denna förändring det hade inte jag gjort heller men den gamla monopolsituationen där man kunde tvinga till sig 5 bussförarlöner finns inte längre, så är det ???
Oavsett vilken lön man erbjuder förstår jag inte varför man inte kan erbjuda anställningstrygghet!? Joe :sol:
Det är nog tyvärr inget unikt för flygbranschen, utan många branscher där man inte vet hur situationen ser ut om ett år verkar se sig tvingade att ha en så flexibel personallösning som möjligt. Inom flygbranschen var det ju ett tag sen piloterna utbildades i flygvapnet, stannade som jaktpilot i några år (flygvapnet blev ju tom tvingade att kontraktera dem så de var tvungna att stanna åtminstone 5 år), och sen gick de över till SAS, och stannade där till pensionen. Av de som kom in i branschen samtidigt som jag gjorde (i slutet på 80-talet), om de alls fortfarande är piloter, så är de säkert inne på det 10:e bolaget de flyger för, eller mer... Själv la jag av efter bara några få år - hälsoskäl - och trivdes inte med den typen av jobb i alla fall. Glorifierad busschaufför, och i längden ganska tråkigt.
Nej, jag var aldrig i flygvapnet; Det var några år tidigare de flesta kom därifrån, fram till början på 80-talet. Efter det var det huvudsakligen "civilt" utbildade piloter som gällde... ett tag i slutet på 80-talet tog ju SAS till och med folk "från gatan", och betalade deras pilotutbildning!