Hur är det att bo i Velez-Malaga och Torre del Mar

Diskussion i 'Regioner på fastlandet 2' startad av LenaJe, 21 maj 2015.

  1. LenaJe

    LenaJe Ny medlem

    Blev medlem:
    21 december 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Sitter och letar efter ett ställe att bo på när ledigheten är på heltid. Snart snart! Slukar allt jag kan på detta jättebra forum. Har också sökt på Velez-Malag och Torre del Mar men inte hittat ett riktigt bra svar på min undran:
    1. Hur är det att bo på dessa två orter?
    2. Är det en trevlig "kommun"?
    3. Finns det föreningar att gå med i?
    Vi har varit i Nerja, Benalmadena Costa och Pueblo samt Fuengirola och bott kortare tid.
    Tycker mycket om dessa platser och letar hus/lägenhet där men har nu även kikat på V-M o TM.
    Vi vill bo på gångavstånd (10 -20 min) från genuin stadskärna som är levande året om, med bra restauranger och fungerande infrastruktur. Vi vill kunna leva vardagsliv.
    Bor ni själva på orterna och hur länge har ni bott? Förslag på trevliga och trygga områden/gator skulle vara intressant.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Lars at Ejgde

    Lars at Ejgde Medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Lena.

    Jag är vinterboende i Torre del Mar och tycker det är en mycket trevlig lite stad. Det finns inte alls lika mycket svenskar i Velez och Torre och inte heller tyskar eller engelsmän. Städerna (som ingår i samma kommun) har en utpräglad Spansk prägel, vilket jag gillar.
    Svenskarna består mestadels av husbils-folk, men det finns även några bofasta året runt. Vi brukar träffas på onsdagar en timme för fika och som mest har vi varit omkring 50 personer.
    Så om Du föredrar Spansk kultur framför svensk-kolonier som i Nerja eller Marbella så är Velez-Torre väldigt trevligt.
    Om man får svenska-abstinens ligger Nerja bara 2 mil bort....
    Torres Passeo maritim är väldigt trevlig och vacker och inte alls exploaterad av privata näringsidkare. Den är mycket populär bland befolkningen som söndagsflanerar med hela släkten.
    Jag har testad att bo lite här och där kring Malaga och tycker att Torre del Mar är det bästa jag hittat hitintills.
    Testa att hyra något ett par månader.

    mvh
    Lars
     
  4. LenaJe

    LenaJe Ny medlem

    Blev medlem:
    21 december 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för ditt svar. Det låter som det vi söker, något som är mer spanskt än engelskt/skandinaviskt. Vi kan nog tänka oss att åka in till Nerja då o då.
    Jag har också tänkt att vi hyr först och semestra några veckor. Men det är lite tråkigt att leta runt just här om det inte är ett trevligt och bra område att bo i.
    Vi letar på. Det är så roligt att leta och drömma. Och kanske återkommer jag, om det är ok, ifall jag undrar över något mer?
     
  5. Susanne Rådström

    Susanne Rådström Ny medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Velez-Malaga, Torre del Mar

    Hej,
    Såg detta forum först idag, prenumererar på inslag på Google om Velez-Malaga.

    Här kommer några synpunkter från mig.
    1. Vi har hus i Velez-Malaga och trivs väldigt bra.
    2. Kommunen helt ok.
    3. Vet inget om några föreningar.

    Lite om oss: Vi har en dotter som bor i Sevilla sedan lång tid, gift med en spanjor och har två barn. Så vi ville skaffa någon ganska nära dom men ändå nära havet. Sökte länge på nätet och hittade några hus i Velez-Malaga. Åkte ner o träffade mäklaren och hittade vårt hus. Vi köpte huset i april 2010. Vi trivs väldigt bra i Velez-Malaga. Jag vill som du bo och vara i vardagen, det är man verkligen där. Allt är genuint spanskt. Alla våra grannar är spanjorer och ingen pratar engelska, så det är en liten härlig utmaning. Vi har hittils varit ner två gånger per år, har inte mer än sex veckors semester... Men om några år räknar vi med att vara där under längre perioder. Vi bor i den gamla moriska delen. Ligger på höjden under den gamla ruinen. Vi har ett "townhouse" (radhus) som sitter ihop med grannen till vänster, höger och bakom. Vi gillar verkligen Torre del Mar men har fått uppfattning att det är lite mer sovstad på vintern, är många spanska turister som bor där sommartid. Det är den strand som vi oftast är på. När vi vill vara mer "turister" så tar vi en tur till Nerja. Men jag skulle inte vilja bo där. Jag tror att prismässigt och genuint spanskt är Velez-Malaga att föredra. Det finns bra kommunikationer, bussar går både till Nerja, Torre del Mar och Malaga. Bra bussar och bra priser.
    Det mesta har varit bra men vi har också haft en del problem. I Spanien bor det många romer och dom "står längst ner på stegen". Vi ses ju lite som dom rika utlänningarna. Men det får man ta. Le och hälsa alltid på dina grannar.
    Vi bara älskar att vara där!!! Hör av dig om du behöver lite matnyttig hjälp och information. Det finns mäklare som jobbar i Velez-Malaga som du kan ta kontakt med.
    Du kan höra av dig till min e-m om du vill.

    Hälsningar
    Susanne
     

Dela sidan

Laddar...