Att bo i Torrevieja

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Skåning, 29 augusti 2012.

  1. Skåning

    Skåning Medlem

    Blev medlem:
    29 augusti 2012
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej! Jag är helt ny användare. Tänkte åka ner i september o köpa lägenhet i Torrevieja. Har varit där några gånger tidigare. Jag undrar hur ni som bor där upplever staden? Är det väldigt dött där med stängda restauranger, barer, eller är det ett härligt folkliv? Vill gärna bo i lägenhet där det finns folk som bor i samma hus, o lite liv o rörelse. Senast jag var i Torrevieja såg man många tomma fastigheter! Tacksam för allm tips.
    Hälsningar
    Skåning
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Hej och välkommen,

    Nu bor inte vi där nere hela tiden däremot så är jag ofta där under "lågsäsong" alltså typ vårt vinterhalvår. Bor du i de centrala delarna av Torre så upplever jag inte att det varken är dött eller nedstängt tvärtom. Däremot så packar tivolit ner vissa karuseller och visst någon resturang är stängd men det är absolut inte öde. Bor man lite utanför så kanske det är annorlunda det kan jag inte riktigt svara på då vi bor vid hamnen ungefär.

    Men jag tycker Torre är en kanon stad. Men smaken är som baken! :)
     
  4. Skåning

    Skåning Medlem

    Blev medlem:
    29 augusti 2012
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för ditt svar! Får väl åka ner o bildaen egen uppfattning naturligtvis. Någon som känner till Santa Pola? En bekant tipsade mig om att det kan vara ett bra alternativ??
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Skåning! Välkommen till forumet spainsmile

    Att bo inom centrumområdet mellan Playorna Los Locos och
    Náufragos (för att avgränsa) så är det naturligt minst dött på vintern.
    Det är ju en stad med minst 100.000 invånare. Men klart att vissa restauranger och barer stängs vid playorna på vintern. Långt ifrån alla.
    Och - folkvandringen på paseon tar aldrig slut :D Många lgheter som ägs
    av spanskfolket från Madrid och andra städer stängs igen eftersom
    deras tid oftast är vid stora helger och sommaren normalt.
    Utanför är det klart lugnare men inte totaldött som La Mata som är fint.

    I Torre finns ju ett livligt skandinaviskt förenings/klubbliv om man vill ha sällskap.
    Ja om man vill alltså.

    Santa Pola har jag bara besökt nån gång men verkar vara en trevlig stad.

    Läs i gamla trådar i "flytta till" "Leva och Bo" och "Fastigheter" så
    får du hur många tips som helst om områden i Torre och lite varstans.

    Ciao P :sol:
     
    Last edited: 30 augusti 2012
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har sett att när det heter "Urbanización" av ett eller annat slag är det mindre folk där under vinterhalváret. Undantaget kanske Los Balcones, som är en "gammal" urb. där det bor folk áret runt. Nackdelen är ju den, tycker jag, att det finns minimalt med affärer osv och bara en busslinje som inte trafikerar särskilt ofta. Bilen är nästan ett máste, annars bör man planera sitt liv och leverne noga. Däremot i centrum, kan man använda apostlahästarna till allt...nära och bra.
     
  8. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Jag kan inte hålla med riktigt.... det finns många urbanisationer där man bor året runt och där många tillbringar ett drygt vinterhalvår - framför allt de som inte längre behöver gå till något arbete.
    Altos de la Bahia/Aguas Nuevas, Los Altos, Playa Flamenca, Punta Prima, Ciudad Quesada, La Zenia med flera har gott om affärer, restauranger och allt annat nödvändigt - dock oftast med mindre spansk atmosfär.
    Bostäder en bit från centrumkärnan erbjuder ofta lite bättre "space" på utsidan i form av tomt eller solterass, i "city" finns så när som atico´s mest bara små balkonger och gemensamma solterasser på hustaket

    Möjligen är väl avståndet från urbanisationen till strandpromenaden i Torrevieja lite längre bort,
    men hur kul är det att promenera på den 30 dagar i månaden ?
    Jag tröttnade i alla fall ganska fort på den när jag i 2,5 år hade bara hissen ner.
    I huset vi hade lägenhet var vår och en till bostad ( portisen ) använd året runt, 58 andra med "Madridbor" stängdes igen minst 10 månader om året - snacka om dött !

    Snart får väl inbitna stadsbor ta bussen till det nya köptemplet La Zenia
    / m
     
    Last edited: 30 augusti 2012
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ja du har rätt många poäng där Maarli.
    Vi "stadsbor" vet ju inte hur det ser ut riktigt ute i
    "förorterna" men dom du räknar upp har nog liv det tror jag.

    Och jag är hjärtligt trött på paseon gapskrattt

    Ciao P :cheeky
     
  10. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag skrev "mindre folk" inte helt dött...
    Dessutom handlar frágan om Torrevieja. Ciudad Quesada är inte Torrevieja, inte heller Playa Flamenca eller la Zenia (de tillhör Orihuela).
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Trådstartaren frågade om det var helt dött på vintern - vilket det hus jag hade lägenhet i var mycket stor del av året.
    Jag har också haft en lägenhet i Paraiso nära Naufragos, där vi bara träffade grannarna i juli - augusti, men då var det å andra sidan ett jä..a liv med många skällande hundar, skrikande ungar och spanska mammor.
    Resten av året var det ganska dött eller snarare lungt och skönt

    Quesada var kanske lite väl långt från Torrevieja ( jag har bott där också i antal år ) men i de år vi ägde en bostad och levde i Playa Flamenca så var den vanligaste uppfattningen i Sverige att vi bodde i "Torrevieja-området"

    Torrevieja är inte bara en stad/kommun utan även ett områdesbegrepp för de som ännu inte skaffat sitt egna boende på Costa Blanca.
    Att man kommer över kommungränsen ungefär vid PuntaPrima-rondellen och är i Orihuela Costa blir tydligare den dag man blivit ägare till en bostad och får adress med postnummer och kanske behöver ha kontakt med någon myndighet

    Det finns många fördelar att bo centralt i Torrevieja med gångavstånd till ett stort utbud av restauranger, men för den som måste ha bil är dock parkeringsmöjligheter ett stort problem sommartid.
    Skandinavier som letar ett sitt drömboende brukar dock ofta ha "stor balkong/terass eller uteplats i söderläge" som ett av de viktigaste önskemålen, då är utbudet lite mer begränsat till "våning 5" i Torres centrala lägenheter eller i möjligen i lite äldre områden strax utanför centrum - annars hittar man sin bostad "på landet" och tar cykeln/bilen/bussen när man vill studera folklivet.
    Butiker för dagligvaror och några restauranger finns i stort sett i alla områden, men stora köpcentra tar över både butiker och kunder precis som i Sverige - snart flyttar fredagsmarknaden också ut från cityområdet
    /m
     
  13. Skåning

    Skåning Medlem

    Blev medlem:
    29 augusti 2012
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    2
    Är Orihuela bra att bo på?

    Tänker som sagt snart åka ner o köpa lägenhet. Funderar på Torrevieja, men har nu börjat fundera på Orihuela. De bygger ju ett stort köpcentrum i La Zenia. Är där dött på vintern, eller bor där mkt folk året runt? Hur är Punta Prima! Tacksam för svar, då jag är väldigt sugen på att köpa lägenhet snart.
    MÅste man ha bil, eller finns det buss från Alicante till t ex La Zenia? Vilken ort är störst i Orihuela. OBS Vill bo nära havet
     
  14. Skåning

    Skåning Medlem

    Blev medlem:
    29 augusti 2012
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    2
    Orihuela Costa

    Mitt förra inlägg hamnade fel. Hoppas det blir rätt nu! Hur är det att bo i Orihuela Costa. Tänker på La Zenia eller Punta Prima t ex. Svårt att ta sig dit från flygplatsen med buss? Folktomt på vintern? mm. Tacksam för info då jag står i begrepp att köpa lägenhet, antingen där eller i Torrevieja
     
  15. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Kommundelarna Punta Prima / Los Altos / Playa Flamenca / La Zenia / Cabo Roig ligger som ett pärlband från Torreviejas södra kommungräns vid Punta Prima-rondellen. På "rätt sida" om vägen 332 är det många lite äldre stora hus och tomter med höga priser. På andra sidan väg 332 och 500 - 1500 meter från havet och stränderna bor många permanent, en hel del övervintrare och det finns även många semesterbostäder. Ett vanligt sätt har varit och är fortfarande att skaffa en semesterbostad för att när man får pension kunna bo där en längre period över vinterhalvåret. Det är en blandning av folk från England, Irland, Tyskland, Holland, Belgien, Skandinavien och naturligtvis en del permanentboende spanjorer. Förr dominerade engelsmännen stort men med sämre ekonomi så säljer många av dom till skandinavier och folk från Benelux, som köper lite mer än tidigare.

    Det finns liv och rörelse året om, det nya köpcentrat La Zenia Bulevard som öppnar 26 sept lär dra ännu mer folk till platsen. 100 meter därifrån byggs nya läckra bostäder till bra priser och kön av köpare växer fortare än bostäderna hinner bli klara.
    1000 meter från stranden och 2 km till flera golfbanor som också lockar många året runt.
    En knapp km närmare Torrevieja ligger Playa Flamenca med välbesökt marknad varje lördag

    Men, naturligtvis ska du åka ner för att bilda dig en egen uppfattning om både Gran Alacant, Santa Pola, Torrevieja och Orihuela Costa. Om du gör det i senare delen av oktober eller i november så får du en ganska bra uppfattning om "vinterhalvårets" folkliv. I oktober kommer många till sitt vinterboende och i slutet av december åker många iväg för att fira jul/nyår i hemlandet med barn / barnbarn

    Jag är en av många som visar både områden och bostäder på plats, vill du ha info om det kan du skicka ett PM
     
    Last edited: 31 augusti 2012
  16. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej Skåning, vi är själv från Skåne och köpte ett hus i Los Frutales nu i våras efter att ha varit nere i Torre flera omgångar under vintermånaderna, senast februari 2012 var vi fann vårt hus och det är minst sagt inte dött. Vi har hört att La Rosaleda och Los Frutales skall vara mycket bra områden och vi kan instämma på detta efter att ha varit nere vid vårt hus flertal av gånger sedan köpet i våras.

    Eckhoff
     

Dela sidan

Laddar...