Att köpa en fastighet i Spanien, smidigt?

Diskussion i 'Spanien' startad av NiZZe83, 22 mars 2018.

  1. NiZZe83

    NiZZe83 Ny medlem

    Blev medlem:
    22 mars 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej alla Spanien experter,
    Jag är ny här på forumet så testar att lägga ut en första post. Jag har nu under en tid funderat på att köpa mig ett boende i Spanien. Efter att ha surfat runt en del på nätet så snubblade jag över Citrusgruppen. Någon som köpt via dom? Efter att ha läst deras guider forskade jag vidare och nästan alla mäklare/förmedlare menar att processen att köpa fastighet är relativt enkel och smärtfri. Vad har ni andra för erfarenhet kring detta? Går det snabbt och smidigt att få till alla juridiska dokument? Tacksam för svar,

    / Nizze
     
    Last edited by a moderator: 22 mars 2018
    Nillan gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Säljar snack , fråga dem som köpt utan lagfart och utan att få koppla in el och avlopp och som köper utan att bli av med ockupanter.
    Men en lugn process där en oberoende Advokat först kontrollerar allt som kan bli fel enligt ovan så är det inte svårt.
    Lycka till.....
     
    DonBard gillar detta.
  4. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    En enkel fråga : är du en del av företaget?
     
  5. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Oseriöst , ”vi är några som köpte lägenhet i Mar de Pulpi , vi har varit nere 4 gånger per år , vi köpte 2015 nu kan vi hjälpa andra med juridisk rådgivning.”
    Man säger sig vara representant för TM , varför inte handla av TM direkt.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. NiZZe83

    NiZZe83 Ny medlem

    Blev medlem:
    22 mars 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Nej då, jag undrar genuint och vill gärna ha att göra med sakkunnig som gått igenom samma process, helst ifrån Sverige. Du eller ni som har köpt boende i Spanien, har ni gått via mindre aktörer eller har ni gått via t.ex. större svenska fastighetsbyråer? Min känsla är att de stora drakarna fungerar som i Sverige, på tal om säljande mäklare. Undviker helst den typen av process.
     
  8. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Falsk trygghet att allt Svenskt är bättre. En gång till välj objekt och kontrollera sedan Allt med en OBEROENDE jurist.
    Om den trygga svensken bara säljer Skoda och du vill ha en Porsche vad gör du då?
     
  9. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Jag hänger på det Sharky skriver (igen!). :)
    Välj objekt och se till att ha en egen jurist. När vi skulle köpa tog vi kontakt med en rad juristfirmor för att kolla om/hur/vad de svarar.
    När väl den kontakten var upprättad åkte vi ner tittade på lägenheter, valde ut och kontaktade juristfirman som fick alla uppgifter. Därefter körde de igång sina kontroller.
    Vi brydde oss öht inte om vilken mäklare som hade lägenheten. Naturligtvis hade vi dragit öronen åt oss om vi hade fått tjata för att få se lägenheter eller om vederbörande hade struntat i att komma på avtalad tid eller sagt uppenbara lögner.
    /Helen
     
    DiBo och Sharky gillar detta.
  10. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    Stora svenska aktörer är absolut inte fel, men det är heller sällan några problem med att välja spanska eller andra typer av mäklare. Som så många gånger tidigare påpekats i detta forum är mäklarens ansvar i Spanien oerhört begränsat i en köpeprocess. Det väsentliga är att man anlitar en oberoende jurist eller gestoria som granskar objektet och tar hand om formaliteterna. Här är det dock enligt min uppfattning en fördel att använda en svensk jurist eller gestoria. Orsaken är enkel: ytterst få svenskar på husjakt i Spanien behärskar juridisk engelska på den nivå man nog bör göra när det handlar om så stora pengar.

    Sedan är ett tips till alla nyregistrerade på forumet att aldrig bifoga länkar till (ofta oetablerade eller totalt okända) mäklare eller jurister i sina första inlägg. Orsaken är att få kommer att ta dessa inlägg seriöst utan med fog misstänka att det är en typ av dold marknadsföring. I många andra forum finns ofta regeln att man inte kan posta länkar i sina inlägg innan man skrivit ett visst antal (kanske fem till tio inlägg) och på så sätt visat att man är på något sätt seriös. Kanske något för Spanienforum att ta efter?

    För vad det kan vara värt gick jag genom en stor svenskägd mäklare och en etablerad svenskägd gestoria. Och det gick alldeles utmärkt.
     
    Last edited by a moderator: 26 februari 2019
    Kjell Fohrman gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Läste deras hemsida..... en till som vill vara med och dela på försäljningsprovisionen.

    Kan inte se att det ger något mervärde, tvärtom eftersom man vill vinkla sig som fria ”experter”, men helt knutna till TM-gruppens utbud.

    Då är ju den vanlige mäklaren nere på hörnet bättre eftersom han kan erbjuda dig hela marknadens utbud.

    Nej det där förstår jag inte vad de tillför marknaden.

    TommyD
     
    erkki, DonBard, Sharky och 1 annan gillar detta.

Dela sidan

Laddar...