Bil registrering

Diskussion i 'Fuengirola' startad av Janost, 23 juli 2015.

  1. Janost

    Janost Ny medlem

    Blev medlem:
    4 oktober 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0
    Har en bil som jag tagit ner hit till Spanien från Sverige.
    Tänkte försöka få den om reggad med spanska plåtar.
    Är det någon som vet vad det kostar ungefär ?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Det beror alldeles på vilken typ av bil du har.
    Här kan du läsa om hur det gick när vi omregistrerade vår Hyundai i30 i höstas.
     
  4. Janost

    Janost Ny medlem

    Blev medlem:
    4 oktober 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack så mycket Emma.
    Det va ju ungefär så jag trodde 5-800 euro.

    När jag kollade upp via bilfirman som servar bilen, så skulle jag betala 16% av bilens värde, någon form av IVA. Vilket skulle bli ca 8 000 euro, helt knäppt tyckte jag.
    Nu har jag något att gå tillbaka med till dem.
    Tack igen :)happy
     
  5. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej Janost har du inte tagit bilen hit som flytgots så blir det dyrt att regga om bilen som det dom sa på bilfirman
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Peztis, läste din fina uppställning på din hemsida, men ni tog väl i sådant fall in bilen som flyttgods, eller.....

    Själv har jag bara erfarenhet från Kanarieöarna och där är det två olika skatter som skall betalas, en på 12% och en på 13%, plus ITV, gestoria, osv.

    Brukar inte rekommendera någon att ta in sin svenska bil, om det inte är som flyttgods.

    Tommy
     
  8. Janost

    Janost Ny medlem

    Blev medlem:
    4 oktober 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0
    OK, Vad är flyttgods?
    Jag har transporterat ner bilen till Spanien för två år sedan och vi har ett hus här nere, vi är har ca 4-5 mån /år.
    Jan
     
  9. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Som jag har förstått det:

    Inom EU råder ju då egentligen fri handel på varor och människor. Men det är ju "fri", inte fri, så att säga. Alla länder har sina små egenheter. Spanien tycker att de ska ta ut en extra avgift på bilar som importeras (utifrån EU) eller förs in (inom EU) från andra länder vilket de har fått bannor av EU för men det bryr sig inte Spanien om. De vill ju att folk som bor i landet ska köpa SEAT. Och vill man inte köpa SEAT, ja då får man också betala för det i form av en extra avgift.

    Men så har vi då de som ju flyttar hit till Spanien. De har ju rätt att ta med sig saker som de redan äger, de har ju rätt att ta in sitt flyttgods hit utan en massa avgifter.

    Så jo, vi har tagit in vår bil som flyttgods. Den omregistrerades alltså inom en månad från det att vi blev residenta. Sedan hade vi inte fått köra den längre.

    Har man då ett semesterboende och tar med sig bilen hit och ställer den så blir det en införsel. Men om ni blir residenta så blir det flyttgods.

    Som jag har förstått det, bör jag åter påpeka.
     
    Last edited: 24 juli 2015
  10. Janost

    Janost Ny medlem

    Blev medlem:
    4 oktober 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja så funkar det tydligen, det blir en liten nätt summa på 8 500 euro att regga om den, som att köpa en liten bil angryyangryy
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Tack Peztis för din bekräftelse på att ni tog in bilen som flyttgods, så ingen här börjar tro att man importerar sina svenska bilar för 500 - 600 Euros.

    Janost, tyvärr är det så i ditt fall. Rekommenderar dig att köra tillbaka bilen till Sverige.

    Kan tilläggas att värderingen på din bil sköter tullen, genom sin egen värdering per bilmärke, ålder och kilometer. Den värderingen är hög och går inte att överklaga. Du är välkommen att presentera hur många kvitton som helst på ett lägre belopp, men det kommer inte att ha någon betydelse vid uträkningen av skatten.

    Har under årens lopp ofrivilligt hamnat i situationer där jag "tvingats" hjälpa landsmän, som mot rekommendationerna ändå tagit med sina svenska bilar i tron att det varit smart.

    Det har inte i ett enda fall varit smart och ingen har efter all byråkrati, arbete och kostnader varit nöjd utan det har alltid varit en mycket dålig och onödig affär.

    Spanien är numera fylld av utmärkta bilar, Franco dog för 30 år sedan och nu finns det bra bilar till bra priser.
     
  13. Janost

    Janost Ny medlem

    Blev medlem:
    4 oktober 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja jag förstår, men bilen är en Aston Martin Roadster och jag kan inte skiljas från den just nu, så det får nog bli att bita i det sura spanska äpplet.
     
  14. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    En möjlighet att delvis komma runt den höga kostnaden är att hitta någon svensk som är på väg att flytta ner för gott. Registrera över bilen i Sverige på denne som tar med bilen som flyttgods och därefter "säljer" den till dig när den har spanska plåtar
     
  15. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej jag undrar varför man inte tar reda på sånt innan man tar ner bilen ??????
     
  16. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Om jag kommer ihåg rätt så måste du visa upp att du ägt bilen i minst 6 månader innan du tar in bilen som flyttgods.

    NB! Sedan har du en kostnad på X hundra Euros i kostnader för avgifter och gestoria när det är en försäljning mellan två privatpersoner. Fick t.ex. en offert för lite sedan där Gestorian skulle ha 581 Euros för skatter, avgifter och deras arbete, för att föra över en Nissan Juke -14 på oss.

    Visst, din idé är kreativ, men....... nej, den är nog inte så bra. ;;;;)
     
  17. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Grattis till din härliga bil!!!

    ..... men var försiktig! Kände en holländare i Las Palmas som åkte omkring i sin fina gamla Ferrari Testarossa -88, som en dag blev stoppad av Guardia Civil.

    Han såg sedan sin bil bakom ett staket i 18 månader och kunde sedan, 14.000 Euros fattigare lösa ut bilen, ta den direkt till hamnen på bärgningsbil och skeppa den tillbaka till Holland.

    Till det skall läggas kostnaderna för advokaten, som jag tror blev hög, eftersom bilen höll på att konfiskeras!

    Aston Matin och Ferraris är härliga bilar, samtidigt bilar som syns och jag lovar att polisen har ögonen på den. Tyvärr, men tror det är mycket farlig sits du sitter i.

    Tommy
     
    erkki gillar detta.
  18. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    En försäljning mellan två privatpersoner kostar bara Traficos avgift för ägarbyte, ca €50. Hjälp av Gestoria max €50-60.
     
  19. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Möjligt du har rätt, har aldrig tidigare köpt en begagnad bil av en privatperson i Spanien, men det var vad säljaren visade oss som "presupuesto" från en Gestoria när vi funderade på att köpa hans bil.

    Han kanske skojade oss, men vet att det är dyrt.... Hur som helst så köpte vi aldrig hans bil.
     
  20. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Om man undrar vad det kostar så är det så klart bäst att kontakta en gestoría och kolla var de tar betalt för att hjälpa till med privatförsäljingen. De kan säkert också upplysa om ev andra kostnader vid en försäljning mellan privatpersoner.

    Det vore dessutom trevligt om någon sedan redogjorde för det här på forumet.
     
  21. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Vad jag kan tänka mig är att han just betalt skatten (den årliga) och vill ha betalt för den. Att köpa en bil privat är inget jobb för en gestoria. Bara om man inte har möjlighet att själv besöka trafico för att betala ägarbytesavgiften och hämta regbeviset. Därav skall det inte kosta mer än 50-60. Blanketter för ägarbyte finns på traficos hemsida och t.o.m jag som inte talar spanska kunde fylla i dem.
     
  22. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Troligen är det orsaken, kollade inte så noga eftersom vi inte heller var så intresserade utav bilen. Såg bara slutsumman på prisofferten.

    Har köpt och bytt ett antal bilar i Spanien, men alltid med bilhandlare och då uppstår inte problemet.

    Tommy
     
  23. Janost

    Janost Ny medlem

    Blev medlem:
    4 oktober 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för alla svar och många idéer o råd.
    Jag inleder nu med hjälp av bilfirman Salamanca i San Pedro omregistrerings proceduren.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...