Costa de la Luz

Diskussion i 'Regioner på fastlandet 2' startad av Minerva, 18 mars 2018.

  1. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Jag har nu bott i snart två år i den mest spanska delen av södra kusten i Spanien. Visst är området rik i historien och natur, grönare (ty + med undantag för Huelva) regnar det mer här än i andra deler av södra kusten. Och det drömlika ljuset!

    Efter att ha bott i ett år i det vackra och rika Costa Ballena (dock med hemskt dåligt byggda hus som det inte går att värma upp på vintern, vad man än gör och hur mycket pengar lägger man på uppvärmningen) har jag flyttad till det anrika El Puerto de Santa Maria, med sitt vackra centrum, historiska hus, fina restauranger (mest med skaldjur) även en med tre Michelin stjärnor (Aponiente + inte billig men vilken smakupplevelse!), flera sherry bodegor och närhet till alla historiska städer som Jerez de la Frontera, Cadiz, Sevilla och andra mindre platser mellan Cadiz och Gibraltar.

    Tack vare kontakter med spanska flottan har jag lyckats långtidshyra för en rimlig penning en tvåvånings taklägenhet (atico) med två mycket stora terraser på fjärde och femte våningen med delvis havsutskit och en normalstor balkong med utsikt mot innergården med grönska och simbassäng. På terraser leker jag trädgårdsmästare praktisk taget hela året och mina katter (två små från Karibean Puerto Rico och en ung mycket stor spansk katt hombron) lever livet utan att kunna skada några fåglar.

    Livet leker? Tack och nej. Jag saknar sociallivet och känner mig delvis väldigt ensam. Det finns praktisk taget inga utlänningar här, bara Spaniorer, som inte bara känner knappt någon engelska (trots att det bor omkring 3000 Amerikaner i en militärbas i Rota), men talar spanska med en mycket svårbegripligt dialekt, därtil väldigt fort. Mina grannar är unga, med barn, ingen i närheten av min ålder, så jag har inte lyckats att stivta även flyktiga bekanntskaper med dem (förutom mina kontakter med flottans peronal + också de yngre än min egen dotter) och har börjat längta till den tiden då jag bodde i Almunecar och var en aktiv medlem i nordiska AHN, internationella klubben, amerikanska klubben, även tyska klubben, hade samtalssällskap, utflyktssällskap, resesällskap... Nu finns det bara facebook :-(
     
    Last edited: 18 mars 2018
    Preciosa, erkki, Los Suecos och 1 annan gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Mycket intressant det du skriver och lösningen på ditt dilemma är som jag läser en flytt till Almunecar.
     
    Minerva gillar detta.
  4. OlofJohansson

    OlofJohansson Ny medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej,
    Hittade din tråd och blev nyfiken..
    Vi håller själva till om somrarna i Conil de la Frontera som ju inte ligger så långt ifrån El Puerto de Santa Maria..
    Ung barnfamilj så kanske inte det sällskapet du söker tyvärr. .
    Vi har väldigt många gånger sagt att vi ska stanna till i staden när vi blåser förbi mot Jerez och Ikea :) Men vi har ännu genom alla dessa år inte stannat till..
    I år kanske det ska bli ändring på det!
    Har du några goda tips och råd på vad man ska besöka när man kommer dit? är det Michelinrestaurangerna man ska besöka eller har du några andra guldkorn? Vi har hört talats om någon lokal marknad och några små mysiga fiskrestauranger vid floden?

    tar gärna emot lite tips i Santa Maria eller områden i dess närhet.

    tack på förhand,
     
    Minerva gillar detta.
  5. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Nog finns det en del att besöka i El Puerto, finns gott om olika festivaler osv. Här är utdraget från årets kalendarium http://www.turismoelpuerto.com/index.php?art_id=386&men_id=69.
    Aponiente, Michelin tre star restaurangen är nog inget att gå till med små barn. De serverar en måltid med omkring 20 rätter för omkring 200 euro per person plus drycker. Det är nog ingen angenäm upplevelse för barn, ty de orkar nog inte.
    Men visst finns det bra fiskerestauranger vid floden, som Romerito, både ett stort urval av olika fisk och skaldjursrätter och billigt. Fast på sommaren blir det köer. Det finns också en del av gooda restauranger och mysiga chirinquitos vid Playa Puntilla
    Det kan dock vara svårt (och inte drekt billigt) att övernatta i El Puerto under högsommaren, men jag kan gärna ta emot svenska besökare som vill övernatta en eller ett par nätter. Jag har ett gästsovrum med två bäddar och egen balkong, samt bredvid det ett arbetsrum med en bäddsoffa 1.2 m bred, som rymmer upp till två barn och har tillgång till en rymlig takterass. Båda rummen är på övre (femte) våningen med ett separat badrumm, medan jag själv bor en våning ner. Alltså rätt avskild. Och säkert för barn, för jag har säkrad alla uteområden för katter. Det finns en hiss till fjärde våningen och två simbassänger på gården, en av dem för små barn.
    Min dotter bor i USA och besöker rätt sällan, så mitt gästsovrum är sällan ockuperad, medan jag blir glad åt svenska gåster, oavsätt åldern, så jag inte glömmer svenska så fort (dock icke allergiker, ty jag har katter), så vad inte blyga att kotakta mig om det passar. Hjärtligt välkomna! Och kontakta mig gärna för ytterligare tips. Jag svarar gärna.
     
    Last edited: 20 april 2018

Dela sidan

Laddar...