Genom ett regnigt Europa....

Diskussion i 'Resehälsningar' startad av goranwint, 26 oktober 2012.

  1. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Nu är han på väg! Han som tjötat och frågat i flera år är äntligen på väg till Nerja. Har min älsta dotter som ressällskap så vi tar en semestervecka på vägen. Regn nästan hela tiden utom vid Genevesjön och trakten kring Chamonix där solen behagade lysa upp de snötäckta topparna. Natten tillbringas i Grenoble, och i morgon blir det en tur genom franska alperna till Gerona.

    Jag har förresten sökt på nätet uttal på gerona och får till svar något nästan outtalbart. Låter som "trgrgherona". Säkert rätt om jag bara får min gom att uttala det. Tack och hej så länge/Göranspainsmile
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Kul, måste vara härligt att vara påväg "på riktigt". AP7 går ju bortom Collserola-bergen, så du får inte ens en skymt av Bcn, vinkar inte således.

    Gerona, med e, är spanska varianten och uttalas därför som vanligt "g före mjuk vokal", ett spetsigt ach-ljud som nog inte finns i svenskan. Ligger mellan tyska och franska ch i munnen.

    Girona är katalanska, lika svårt det. Ett tonande dj med dragning åt t-ljud i början. Dtzjiråna, om det nu är uttalbart. Det är mycket britter där, kör med engelskt uttal, G som i George.

    Kör försiktigt

    B
     
  4. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Toppen Göran, äntligen som du själv säger!! Håll oss gärna uppdaterade! Kör som sagt försiktigt. Hälsningar från en nollgradigt Svedala! :frusen:
     
  5. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Lycka till!! :)

    Spanskt j-ljud mâste du lära dig, det är ungefär som tyskans ach-ljud. Du har det ju i Nerja och i alla andra ord med j. G har samma ljud framför mjuk vokal, framför hârd vokal uttalas det som svenskt G.

    I Katalonien använder de det katalanska namnet Girona, ungefär "Djiråna"
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Som sagts tidigare: G uttalas som tyskt asch-ljud framför mjuk vokal, alltså framför i och e, annars som svenskt g. C uttalas som läsp-ljud framför i och e och z alltid som läspljud. Detta har jag i alla fall fått lära mig och det gäller alltså på kastilianska som är Spaniens största officiella språk. Rätta mig om jag har fel.

    Rocio ;)
     
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Lycka till på färden! Och i fortsättningen...
     
  9. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Äntligen framme i (G) som jag ännu så länge vägrar uttala. Regnar på mig men inte i öster eller väster. Hoppas på bättre väder i morgon vid fortsättningen till Cartagena.

    Ha det bra alla! /Göran
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Göran!
    Va kul att du nu är på spansk mark!

    Min spanskman säger "scherona" som i sked långt bak i halsen thumb

    Ja och Cartagena uttalas Cartaschena som likadan sked långt bak i halsen...

    Det är riksspanska haha...
    Kram P :love:
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Kom till Nerja igår/måndag. Kunde äta mat ute kl 19.30. Idag ösregn och 17 grader men det ordnar sig. Strul med internet äntligen löst nu. Kram till alla/Göran:frusen:
     
  13. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Vad bra att du är framme! 17 grader är ändå bättre är +7, som i dag i Göteborg (igår +1).
    Regnar gör det också. :(
    Ha det gott!
     
  14. Ernesto

    Ernesto Ny medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    ¡Correcto!, Anna.
     
  15. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej. Måste protestera lite. Jag har inga problem med de "normala" spanska "ch"-ljuden, men som Backis säger så är Gerona ett ruskigt ord att uttala som de gör själva. Ett "ch"-ljud som dessutom börjar med en aning "tr".

    However, kan jag bara lära mig orden så har jag inga problem med de olika ljuden. En sak som jag upptäckt är att ordet tack uttalas som grasi eller grasias av en del spanjorer medan många här nere säger gra(th)i som i the.

    Mycket spännande saker att lära sig.thumb
     
    Last edited: 1 november 2012
  16. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Hola,
    Gracias har en vanlig läspljud i /c/ i katalanskan. Dock är det lite annorlunda i Andalucía där man kan uttala ordet med "svenskt s". I Andalucía och i latinamerika läspar man inte som i katalanskan.
    Sen kommer du kanske märka en rolig sak, nämligen att engelsmännen inte uttalar "viejo, -a" som spanjorer utan de sägere "vieko". Detta märkte jag när jag var i omgivningarna och sökte boende... Spekar roll! Huvudsaken är att man förstår varandra.
     
  17. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Vissa uttalsregler är viktigare än andra, med tanke pâ missförstând. Absolut viktigast är att y och ll uttalas som svenskt j. Läspljudet kan man däremot hoppa över, det är inte sà viktigt.
    Â andra sidan tycker jag att spanska uttalsregler är sâ lätta att det är synd att inte lära sig dem om man ska flytta dit eller bo halvârsvis. Man borde âtminstone kunna uttala sin egen bostadsort....? Mânga bofasta svenskar uttalar erja, Frigiliana, Fuengirola och Torrevieja med svenskt sj-ljud. Eller sâ säger de Funkan och Friggis :)
    Lite större ansträngning kan man göra! De flesta kan säga tyskans Achtung! Dâ är steget inte lângt till ajo! Säg det 50 gânger sâ sitter det!

    Förlât att vi har kidnappat din hälsnings-trâd med vârt sprâksnack, fórresten ;)



     
  18. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Helt ok med språksnack. Jag får intrycket att Nerja uttalas med lite mer antydan till h mitt i ach-ljudet om nu nån förstår vad jag menar. Intressant det här med uttal och jag håller med om att man ska använda de ord och uttal som finns.

    Efter nerresan med tyska och franska var det en liten (läs stor) chock att helt plötsligt prata spanska. Jag har inte börjat läsa den boken ännu, men jag klarar att äta ute samt handla mat.));)
     
  19. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Välkommen till södern, inte en dag för tidigt Göran thumb

    Jo jag tycker också att man ska försöka anstränga sig att tala
    så hyfsat man kan. Det "roligaste" i uttalväg är nog iaf
    engelsmännens "Torreviekka"...som Rincon nämnde.
    Vad får dom det ifrån :D
    Skulle vara kul att veta.

    Ciao P :sol:
     
  20. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
  21. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Det där ch-ljudet ligger inte naturligt i engelska munnar. När man ser filmer om andra världskriget skriker soldaterna "händi hokk" när de ska tyskar till fånga. Undrar hur många som strök med för att de inte förstod att sträcka upp armarna?
     
  22. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    LOL!
     
  23. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Håll ut Göran, det blir bättre.
    Vi var i Nerja vecka 44 (höstlovet) och hade lite blandat väder, men det är ju en stor skillnad på temperaturen. Men ett par tre soldagar blev det oxå.
    Lite facinerande, regn vid 8-9 på morronen, såg helgrått ut, MEN vid 12-tiden gick vi till Burriana, då solen lyste starkt och värmde gott.
    Sånt händer inte ofta i Sverige!

    Har nu kommit överens med en säljare av ett så kallat Townhouse i Nerja!
    Processen är i gång för ett förvärv, om det håller hela vägen, vill säga. Man ska ju inte ropa hej....

    Göran, glöm inte bort att åka till de berömda Grottorna strax utanför Nerja, vid Maro! (ngt öster om Nerja).
     

Dela sidan

Laddar...