Godfika?

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Svespan, 13 maj 2018.

  1. Svespan

    Svespan Ny medlem

    Blev medlem:
    23 mars 2018
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Hm efter att vi nyligen köpt vårt fina lilla radhus och varit nere en dryg vecka och inspekterat och utforskat lite av Torrevieja så är vi fantastiskt glada och nöjda med nästan allt. Vädret, huset, urbanisationen, människorna. Här kommer vi att trivas
    MEN!
    Vi älskar att fika!
    Lite kaffe och en god kanelbulle, wienerbröd, kaka eller annat gott. Men hur vi än har letat har vi inte hittat nåt bra ställe.
    De spanska bakverken föll oss inte i smaken så vi har istället fått inhandla ”hemmafika” på carrefour eller mercadona.
    Någon som har nåt bra tips där vi kan stilla vårt fikabehov?
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Svespan
    Svenskt kaffebröd är ju svårt att finna.
    Norska bageriet på Los Gases lade ner nyligen.Vet inte om norska Scandigo har kaffebröd att sälja. På C/Fuensanta54.
    Däremot Matboden nära Torremarina C har haft lite svenska kanelbullar mm.LaMata-hållet. Mat och kaffe.
    Jag gillar dom två bästa fiken i Torre ändå fast dom är spanska. Gillar deras café con leche och även kaffebrödet om man väljer rätt är gott.
    InaExpresso på C/Caballero de Rodas 44.
    Och ett nytt café i mitt kvarter är La Panatteria i hörnan C/Apolo/San Pascual. Billigt, 1E för
    vissa bakverk. Nästan alla barer har Magdalenas som muffins kallas.
    Trevligt ställe, lite mycket trafik ute men...
    Sockerkakor brukar vara lite svenskt lika. Bizcocho heter det och Trenza är goda finns i Sverige också. Tårtbitar kan vara rejält goda...man får prova sig fram . Haft det sista caféet på bloggen nyss...
    http://www.spanienblogg.se/preciosa
    OK nu ska jag hem och banta snart...
    Chao P
     
    Last edited: 13 maj 2018
    DiBo och Kjell Fohrman gillar detta.
  4. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Matkassen åt Zeniahållet har skaffat bageriutrustning och bakar svenskt. De heter numera American café & stekhouse.
     
  5. Svespan

    Svespan Ny medlem

    Blev medlem:
    23 mars 2018
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för förslagen. Då har vi lite att kolla upp om en vecka när vi åker ner igen. Vi (hm jag, menar jag) är lite kräsna. Sockerkaka och muffins är lite ”tråkigt”. Kanelbulle funkar alla väder. Men gärna morotskaka, kladdkaka, cinnabons, semla (fast fel årstid, jag vet), vaniljfyllda bakverk eller med mandelmassa.
    Vi (nä jag, igen) är en riktig godisgris :)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hm...då rekommenderar jag Napolitana con vainilla, vaniljcreme i eller med choklad i :) Eller morotskaka, tarta de zanahorias. Oftast tårta av den på InaExpresso. Supergod.
    P :)
     
  8. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    He
    Hej ring dom 685765763 jag vet att Matkassen har alt det du söker och jag har beställt deras goda smörgås tårta flera gånger
     
  9. Stefan K

    Stefan K Medlem

    Blev medlem:
    17 september 2017
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    28
    Nu när ni har talat om alla dessa sockerställen,nu får ni tala om var dom bästa matbitarna finns också
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Matställen är jag novis. Pga känslig mage äter jag helst svensk snäll mat men vissa tapas går bra Smaken är ju olika vad man gillar.
    Finns ju fantastiska asiatiska restauranger men kan ju inte testa men hör vad folk öser beröm över dom.
    I Torre gillar jag nya La Tia Verde vid busstation. Halvspansk/svensk.Och Svensken på hörnet. Ny pizzeria har "svenska" pizzor , Maestro vid gamla kyrkan...om man gillar det. Berömda nu. Fin restaurang vid Cura är Sunset Beach. Mycket bra. Utom salt torsk ☹️. Roosvalls har fått bra kritik. svensk förbi Los Locos. Alla kan man ju googla på. Matboden i La Mata. Jag gillar Foodline i änden på La Mata-stranden..ägs av svenska sen 30 år. Enkelt men mos och köttbullar el korv är gott i bland. Alltså det finns 1000-tals faktiskt. Men såna som Meson de la Costa och El Muelle är överreklamerade och dyra men folk köar i alla fall...
    La Casona nere vid centrum efter Maria Parodi-gatans slut ska vara bra. Spansk Casa Juani också.
    Chao P :)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jag har ätit lunch på Matboden ett par gånger när jag haft vägarna förbi. Och det har varit riktigt god bra mat, svensk, till bra pris.
     
  13. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Vad gäller mat är det ibland lite svårare för man tycker ju så olika. Vi undviker de mer svenska ställena utan besöker gärna mer spanska restauranger och även där finns ju oftast det man äter internationellt. Några förslag; Tasca Nueva Bahia ligger på en lite gata nere i centrum- Calle Diego Hernandez har bra och prisvärda luncher, Sirocco i början av strandpromenaden/Playa del Cura, El Patio Chico på Calle Pedro Lorca 3 (strax bakom vattenfallen) , den mexikanska restaurangen El Charro Negro på Plaza Castelar, El Pescador har ofta bra fisk och skaldjur ligger på Calle Torrevenienses Ausentes nr 5 (smal bilfri gata)
    och här bredvid ligger också El Coliseo. Ofta har restaurangerna prisvärda lunchmenyer med tre rätter för mellan 8 och 12 euro och då ingår ofta även öl/vin/vatten. (Bäst att titta på emyerna och flera rätter finns att välja på.)
    En restaurang vi ofta återkommer till är den lilla belgiska "Delicado" (kan vara bra att boka bord till fred-lörd) Adressen är Calle Ramon Freixia 2. DE flesta av dessa restauranger har hemsidor med telefonnummer och mer info.
    Titta även på vad som kommit upp på Tripadvisor.
    Hoppas ni hittar några favoriter.
     
    erkki och Los Suecos gillar detta.
  14. MiaT

    MiaT Ny medlem

    Blev medlem:
    2 november 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag tänker också att det finns en anledning till att det är annan typ av fika i den här värmen. Kladdiga saker blir snabbt ofräscha i värmen. Vi brukar fika nere på Ramon Sirvent nere vid PdC, men vet inte om det tillräckligt tillfredsställer ert sockerbehov? :)
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Japp sockerbehov...
    Sirvent, glassbarer...no, bästa glassen och fina glassdrinkar - som inte smakar syntetiskt - och kaffet bra och visst kaffebröd gott har Jijonenca vid Cura. Nära Deni's rest. Glassen görs i deras fabrik i Jijona. Finns en likadan på C/ San Pascual 198.
    Chao P
     
    Last edited: 29 maj 2018

Dela sidan

Laddar...