Godmorgon alla skattesmitare!

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av SolenLyser, 9 mars 2013.

  1. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag håller med och tackar Carl för hans inlägg, förutom den sista meningen.
    Att "hyfsa debatten" betyder kuragömma lekar med försiktiga meningar där toppar och dalar är borthyvlade. Typ goddag yxskaft.
    Ingen innehåll, inget läsvärde. Jag tycker och hoppas att vi som läser är vuxna människor (i bland övermogna) och kan ta raka puckar, även om gränsserna mellan person och sak blir luddiga.
    Nu när sakförhållanderna är i stort klarlagda, återstår ursprungfrågan huruvida utlandssvensken är en skattesmitare eller inte.
    Jag tycker han/hon inte är det.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Iso

    Iso Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juli 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0
    Jo vi alla är skattesmitare som betalar mindre än 100 % ;).

    Problemet är väl snarast omvänt, dvs många bor flyttar ut i världen och vill sen komma hem till Sverige utan att ha betalt en krona under hela sitt liv. Samtidigt har vi en stor begåvningsreserv som aldrig kommer att betala en krona i skatt. Portugal är löjligt få 198 st år 2012 enligt senaste SCB statistik:

    Fakta: Hit flyttade vi i fjol

    Här ser du hur många som flyttade till några olika länder förra året, jämfört med 2011.

    Land 2012 2011

    Norge 7 379 9 753

    Danmark 4 471 4 856

    Storbritannien och Nordirland 3 280 3 617

    USA 3 111 3 078

    Finland 2 640 2 758

    Tyskland 2 188 2 203

    Kina 1 886 1 787

    Irak 1 202 839

    Indien 1 148 864

    Spanien 1 083 1144

    Frankrike 1 012 921

    Portugal 198 187

    Malta 120 137

    Källa: SCB


    Jämfört med hur många svenskar som enbart får grarantipenson+ bostadsbidrag så är inlägget obetydligt. Dock så ogillas om man medvetet försöker kringgå skatt som tex med Peru upplägg. Sen kan jag hålla med att pesnionsomptimering i Portugal ligger i gråzonen.

    Jag bor fortfarande kvar i landet med högst skatt i världen och kanske fortsätter med det. Problemet är att jag tror att högre skatt inte kommer att räcka framåt med allt fler äldre/ej arbetande...utan jag kommer inte att få adekvat åldringsvård när jag blir gammal trots alla mina inbetalde skattekronor. Så kanske man blir tvungen att pensionera sig utomalnds i framtiden för att kunna äta sina radhusbiffar ifred.
     

Dela sidan

Laddar...