Hemförsäkring

Diskussion i 'Hyresmarknaden' startad av Mirana, 13 december 2016.

  1. Mirana

    Mirana Ny medlem

    Blev medlem:
    10 december 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej.
    Om jag hyr en lägenhet i Spanien i 6 månader el längre. Hur gör man då m hemförsäkring?
    Jag menar. Man hyr den ju möblerad, men har ju "alla" sina saker där.
    Fast dom kanske ingår i min reseförsäkring.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Du skaffar en egen hemförsäkring. Du behöver inte vara ägare för att ha en sàdan. Mànga ägare kräver dessutom att du skaffar en. Om du kan fà en försäkring pà mindre än ett àr vet jag inte.
     
  4. T.Rantzow

    T.Rantzow Guest

    Låter väldigt konstigt, i mina öron, att man kan ta en skadeförsäkring på andras ägodelar.
    Vanligtvis är det ägaren till egendomen som löser en sakförsäkringen, inte utomstående.

    Däremot kan hyrestagaren betala försäkringspremien åt ägaren, som skydd för hans möbler etc.

    Dina personliga saker går på din egen hemförsäkring, dock måste du informera ditt försäkringsbolag om din utlandsvistelse och förlänga din reseförsäkring, som normalt varar i 45 dagar.
     
  5. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Du skaffar dig en hemförsäkring för de saker som är dina, för lösöret. Precis som på samma sätt när du har en hyresrätt i Sverige. Sedan är det så klart upp till ägaren av bostaden att försäkra det andra. Det ligger dock i ditt intresse att ägaren har en sådan utifall något händer så kolla med ägaren att den har det.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. T.Rantzow

    T.Rantzow Guest

    Nja,, vet inte om jag håller med om detta.
    Att ha två hemförsäkringar är en dyr lösning.
    Eftersom man blir dubbelförsäkrad i mångt och mycket, rättsskydd, reseskydd etc. och man får aldrig ut dubbla ersättningar.

    Om man är orolig för att bli skadeansvarig för andras lösöre så finns det något som heter egendomsförsäkringen, som gäller även för egendom som tillhör någon annan.
    Egendomsförsäkringen gäller för sakskada som inträffar under den tidsperiod som egendomsförsäkringen är i kraft, t.ex 6 månader.
    Egendomsförsäkringen gäller för försäkrad egendom inom det försäkringsställe som har angivits i försäkringsbrevet.

    Ett klart billigare alternativ än att teckna två hemförsäkringar.

    //T
     
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    efter en snabb googling sà har olika försäkringsbolag hemförsäkringar för de som hyr.
    vad som ingàr och vad det kostar har jag inte tittat närmare pà.
     

Dela sidan

Laddar...