Hemlösa skandinaver

Diskussion i 'Fuengirola' startad av Preciosa, 30 juli 2017.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja jag har läst om detta förut .Men hur är det i Torre ja hemlösa finns men Skandinaver är det någon som vet har inte läst om detta
     
    Evalotta gillar detta.
  4. lasslax

    lasslax Avstängd

    Blev medlem:
    4 juni 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8
    Det låter jättemärkligt för mig. Det står i artikeln att det finns pensionärer land de hemlösa.
    Borde inte även det lägsta minimum folkpensionen från Sverige räcka till ett normalt liv i Spanien? Alltså till hyra och mat?
    En mycket låg pension i Sverige ligger runt 1000 €, kanske 800€ efter skatt. Räcker inte det till ett anständigt liv?
     
    Pellepop gillar detta.
  5. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Nej jag tror knappast det. Kom ihåg att de s.k. "Fattigpensionärerna" har åtminstone bostadsbidrag i Sverige, något jag inte tror att de har som valt att försöka leva på sin lilla pension i Spanien.

    Visst är pensionerna ännu lägre i Spanien och här finns inte ett finmaskigt socialt skyddsnät som i Sverige, men däremot ett helt annat familjeansvar för de äldre.
     
    DonBard gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Den lägsta pensionen Sverige - om man uppfyller villkoren är garantipension 7952:- före skatt...Kanske får ut 6800:-
    Men man får nästan hela hyran betald i Sverige alltså. Om man inte uppfyller villkoren så finns äldreförsörjningsstöd
    men den får man inte ta med sig utomlands.
    Lite snålt att leva i Spanien på 6000-7000:- ska räcka till hyra och mat men också el och vatten och telefon...
    oftast om man är hemlös så beror det säkert på att det finns
    andra problem gissar jag...alkohol och droger. Bra att kyrkan hjälper till med hemresor...kan ju vara omöjligt
    att resa annars.
    Erkki: Nej jag vet inte om det finns skandinaviska hemlösa i Torre däremot alkoholister/drogister...kanske har bostad. Däremot
    många andra hemlösa som inte heller "kvalificerat" sig till hjälporg matutdelningar. Och så klart i och med det ockupationer och sopletning/tiggeri men
    det är ju vanligt över hela landet...inte minst i större städer.

    P
     
    DonBard och Los Suecos gillar detta.
  8. lasslax

    lasslax Avstängd

    Blev medlem:
    4 juni 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8
    Tack för klargörandet, visste inte om så låga svenska pensioner, jag läste häromdagen att folkpensionen ligger på 10200 kr före skatt.
    Så de där hemlösa borde ändå klara sig även med så litet som 6-7000 kr om de inte sinkar sig själva med andra saker.
    Det är kanske där man borde börja med att hjälpa istället för att frakta dem hem, där de kanske inte har någon anknytning längre, ingen bostad här heller.
     
  9. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    Det finns en tidsaxel i det här med låga pensioner.

    Många av de som gick i pension för mer än 50 år sedan hade haft väldigt låg lön
    hela sina liv. De hade haft kneg de flesta nu levande personer sannolikt aldrig
    har hört talas om. Många av dessa upplevde säkerligen att de fick en
    löneförhöjning i och med pensionen. Jag vet minst en.

    En äldre släkting till mig hade nämligen bl.a. arbetat som hisschaufför och
    silverpolererare. Jag skämtar inte. Sådana arbeten har funnits. Hissar i stora
    kontorshus hade för åtskilliga decennier sedan en ratt chauffören gasade och
    bromsade med.

    Vi umgicks väldigt mycket när jag var liten, eftersom han bodde nära och var
    ensamstående och pensionär.

    Han tyckte för övrigt att han aldrig hade haft det så bra, som när han gått i
    pension. En bidragande orsak kan ju ha varit att huset han då bodde i
    renoverades några år efter det att han gått i pension. Då fick han både toalett
    och dusch i sin lägenhet. Tidigare hade det funnits toaletter i ena ändan av
    korridoren.

    Standarden där han bott tidigare lär ju knappast ha varit högre. Bl.a. hade
    han, innan jag var var född, bott i en arbetarbarack i Solna i närheten av var
    jag arbetade under 90-talet. T.o.m. samma gata!

    Sverige var under hans tid som pensionär jämförelsevis väldigt rikt och hade
    råd med god pension åt fattiga pensionärer. Nu är tiderna andra och de flesta
    har även högre levnadskostnader. Därav färgglada kuvert m.m.

    Kanske det är historier om boendet i barack och annat som gjort att jag är mer
    rädd för råttor än spöken?

    Jag har sett ett spöke en gång. Men, det är värt en egen tråd. Jag tror inte på
    spöken, men jag har en teori till anledningen till att jag såg spöket.

    Syrebrist i hjärnan, av oklar anledning, när man sover. Då ser man saker, om
    man har tur och vaknar. Vaknar man inte, ja då kolar man nog vippen. Det är
    enda gången jag skrikit åt en inbrottstjuv. 'UT HÄRIFRÅN!'. Och den vitklädde
    inkräktaren tynade bort i en vit tunnel. Det hela hände i sommarstugan och jag
    var spik nykter. Morsan sov i rummet bredvid.
     
  10. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Infödda svanskar beaktar knappt att Sverige var ett invandrarland i hela efterkrigstiden (Greker, Tyskar, Jugoslaver osv. och storleken av pensionen för invandrade svenskar beror inte så mycket på deras inkomster, som på tiden dem bodde i Sverige. Eftersom jag bodde i Sverige knappt 20 år är min svenska pension enbart 4000 kronor. Klart, att om jag bodde i Sverige och hade inga andra inkomster hade jag kunnat dryga ut den med garantipensionen, bostadsbidrag, kanske även äldreförsörjningstöd. (Tack och lov så har jag min ftera gånger större amerikanska pension och har darför inte behövd informera mig så noga). Men för den som valt att pensionera sig utanför Sverige och har inga andra inkomster, kan situationen vara grym.
     
    Sharky, Kjell Fohrman och Preciosa gillar detta.
  13. Advokatten

    Advokatten Ny medlem

    Blev medlem:
    21 september 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    6
    Okej. Max garantipension (vid permanent sjukersättning) är 7698 SEK efter SINK vilket också varierar med växelkursen hur mycket man sen får i euro. Vanlig pension (garantipension) är dessvärre betydligt lägre. Vill också påpeka att artikeln i Expressen har ett par år på nacken.
     

Dela sidan

Laddar...