Hjälpmedelscentral e dyl?

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Trocke, 22 september 2014.

  1. Trocke

    Trocke Medlem

    Blev medlem:
    2 oktober 2013
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag använder s k CPAP - en maskin som hjälper mig att andas när jag sover då jag har s k sömnapné. Hemma i Sverige finns ju s k hjälpmedelscentraler när man ska köpa reservdelar till t ex andningsmask och behöva hjälp med reparationer. Finns något motsvarande (inom sjukvårdssystemet eller privat) i Torrevieja?

    Tacksam för tips.

    Trocke
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Trocke

    Trocke Medlem

    Blev medlem:
    2 oktober 2013
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    1
    Inga tips har dykt upp ännu. Är det verkligen så att ingen känner till var funktionshindrade spanjorer får hjälp med olika hjälpmedel - rullstolar, gåbord, etc ... och ev andningsapparater. Det borde väl finnas erfarenheter bland den skandinaviska diasporan i Torre?

    Efterlyser än en gång tips.

    Trocke
     
  4. åsa51

    åsa51 Medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej Kanske är lite banalt men vårt apotek i Los frutales Avenida Alfred nobel har en del hjälpmedel såsom rullatorer rullstolar osv ,om inte annat pratar dom engelska så dom kanske kan hjälpa dig Lycka till!:sol:
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Trocke!

    Jag har funderat och funderat :)

    Jag vet inte men du kan ju iaf fråga på en hjälpmedelsfirma på
    C/ Caballero de Rodas nr 9-11
    Dom heter Sabater och är väl störst men som sagt som hemma finns det nog inget som våra centraler.
    Är man resident kan jag tänka mig att sin läkare
    har såna kontakter.
    Fråga där hos Sabater, dom kanske vet var och hur.

    Finns ju Onlineaffärer som den här, säkert snabba leveranser om man behöver.
    https://www.apneatienda.com/

    Chao P :sol:
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det som jag har hittat är:
    Ortopedia Moliner Tel: 961216766
    Nätbaserat. De har allt.

    Kanske apnékliniker kan hjälpa? Det finns i Alicante: Vistahermosa, Avenida Denia103

    Hospital San Carlos Murcia, Miguel Hernández 12

    http://www.terapiacpap.com/home/

    Annars finns det hjälpcenter för rörelsehindrade. Dessa affärer kanske vet????
     
  8. Trocke

    Trocke Medlem

    Blev medlem:
    2 oktober 2013
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack alla snälla för tipsen. Nu ska jag "beta av" uppslagen när jag kommer ner om några veckor.

    Trocke
     
  9. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej Trocke, jag har tidigare läst om en hjälpmdlservice i Torre. Det var här på forumet o kanske det var medlem Sotanini som skrev ngt.
    Lycka till!
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Igen!
    Känns som det borde vara större apotek som har nåt. Ska fråga när
    jag går dit. Dom vet säkert annars...thumb

    Chao P ;;;;;)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Nej, jag har nog skrivit mest om rullstolar.

    Kanske nedan länk kan vara något:
    http://www.ortopediasabater.com/index.php?mod=category&id_ctg=22

    Finns också Centro Ortopédico Mediterráneo på Avda Dr Gregorio Maranon 7, tel. 966704781 i Torre
    ;:;;)
     
  13. Trocke

    Trocke Medlem

    Blev medlem:
    2 oktober 2013
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för alla tips. Nu kommer hela tiden för min vistelse att gå åt att följa upp tipsen. Hoppas att även andra behövande kan ha nytta av uppslagen.

    Ett stort tack!

    Trocke
     
  14. christer hjalmarsson

    christer hjalmarsson Ny medlem

    Blev medlem:
    28 mars 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Gammal tråd, men hur gick det med det här? Jag söker själv efter tillbehör, men lyvkas inte. Har lagt ut i Facebookgrupper m m, men inte ett enda svar. Känns som man är ensam typ. Fast det är väl det där med att folk skäms... Bedrövligt dålig information från Resmed när jag söker. Söker man på Cpaptillbehör i Malaga, så får man typ 600 svar, så de tar ju med varenda läkare inom området typ. Man vet inte helle rom de saluför Resmeds prylar. Resmed själva hänvisar bara till ett telefonnummer i Madrid. Jag hittade en mailadress, så får se om jag får något svar av dem. Jag kan inte spanska o jag vet hur dåliga spanjorerna är på engelska, så jag mailar i första hand.
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Christer!
    Nej du är inte ensam, känner flera stycken som använder CPAP.
    Jag Pm:ade trådstartaren Trocke då jag såg att han inte varit inne på länge och han svarade
    att i hans fall som bor i Torrevieja så har han fått veta att Resmed har kontor i Alicante...
    Om du inte får svar från Madrid så ska jag höra med Trocke om man kan ringa hans kontor och fråga
    om dom vet nåt i Málaga.
    Finns även en firma i Málaga som säkert vet hur du kan göra om din app går sönder...Vet inte vilka märken dom
    jobbar med men försöka duger.
    Längst ner finns adress och email.
    http://www.orthoapnea.com/index.html

    Chao P :)
     
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Uppdatering:
    Gick in på en större ortopedia kombinerad med apotek nära mig i dag eftersom
    jag känner flera som har CPAP och som kommer ner snart...Aktuell fråga alltså också.
    Dom sa att tyvärr så säljer dom inte och inte har reservdelar heller.
    Får frågor då och då sa hon. Man får ta med sig från sitt land om man inte är resident.
    Spanjorerna går ju till sjukhus och då får dom antagligen hjälp även med maskinen eller hur
    det går till sa hon.
    Ja så Christer , den privata firman i Málaga som var helt inriktad på sömn i länken jag
    lade in kanske är en idé att kontakta vid behov. Om det inte kommer in nåt mer tips.
    Chao P :)
     

Dela sidan

Laddar...