Hyra ut min båt

Diskussion i 'Starta och driva företag i Spanien' startad av hydrolift, 24 juli 2018.

  1. hydrolift

    hydrolift Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    157
    Sitter o grunnar på vilka möjligheter det finns att hyra ut en motor båt som är under 6 meter i Alicante-området. Jag tänker att ofta ligger den still under långa perioder och det skulle vara bra att utnyttja den som sido-inkomst.

    Jag har inte någon som helst koll på några regler för uthyrning av båt men tänkte åtminstone börja nysta i det hela här om någon kanske har lite koll. Jag är mest intresserad av de måsten som finns från spanska myndigheter. Så några frågor:

    - Kan jag som privatperson hyra ut min båt till vem som helst och i vilken omfattning som helst eller måste jag registrera t ex autonomo?
    - Behövs någon form av formalia (licens t ex) för privat uthyrning av båt?
    - Behövs det formellt säkerhets- och annan utrustning vid privat uthyrning av båt?

    Finns givetvis ett ton andra frågor men jag tror jag börjar här. :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Marknadsföring och efterfrågan?
     
  4. hydrolift

    hydrolift Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    157
    Var inte det jag frågade om men då det redan hyrs ut båtar i området antar jag att det finns viss efterfrågan. Marknadsföring blir förmodligen online i första hand till en början.
     
  5. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Nu kan jag inget om det här men det första jag tänker på är försäkringen.
    Det är något du definitivt bör kolla upp.
     
    hydrolift gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Finns det ingen efterfrågan så är det onödigt att dra igen det hela!
     
  8. hydrolift

    hydrolift Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    157
    Absolut! Men om uthyrningen går trögt är det ju bara att sälja båten så det blir ju ingen katastrof direkt.
     
  9. hydrolift

    hydrolift Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    157
    Redan på listan men tack!
     
  10. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    För ett antal år sedan försökte jag hjälpa en finsk sjökapten som kom till Gran Canaria med sin 58 fots segelbåt och med idén att ta ut turister på betald seglats.

    Det var så mycket certifikat, register och regler som den gode kaptenen skulle igenom, så han seglade vidare hem till Finland.

    Det var alltså båtcharter med crew, vad som gäller ” bareboat” vet jag inte, men säkert är det en hel del byråkrati, registrering, försäkring och bolagsbildning som krävs innan du kan erbjuda din båt.
     
    hydrolift och erkki gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. hydrolift

    hydrolift Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    157
    Allt i sann spansk byråkratisk anda då.

    Jag gissar att ju större båt, ju större problem. Därför jag tänkte lägga mig under 6 m som verkar vara en gräns för att framföra en båt utan motsvarande förarbevis (har dock ingen fakta, bara rykten). Förmodligen andra saker som hänger med 6m-gränsen som kanske försäkringsvillkor.

    Jag undrar lite över vilka regler det finns för att hyra ut privat utan bolagsbildning e t c. Antar att jag får höra med min gestoria eller liknande.
     
  13. RochA

    RochA Aktiv medlem

    Blev medlem:
    2 november 2014
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    52
    hydrolift gillar detta.
  14. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Precis vad du skall göra, dvs. kontakta en Gestoria alternativt en jurist som framförallt kan affärsjuridik/skattefrågor och som kan hjälpa dig att komma rätt från början.

    Tyvärr tror jag inte att det är helt enkelt att hyra ut båtar privat, som vi kan och gör i Sverige.

    Men eftersom servicen finns, bl.a. har vi en engelsman som jag sett på TV som hyr ut motorbåtar och Jetski i Altea. Men i det fallet är det i bolagsform.

    Men som sagt, tala med folk som kan det här och lycka till.

    TommyD
     
    hydrolift gillar detta.
  15. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    är den under 24 meter sà är det inte megakomplicerat (med spanska màtt) men den màste stà inskriven som uthyrningsbàt i det spanska maritima registret. är den dà under 6m kan det kanska vara ännu enklare. Som sagts innan, kontakta en gestor eller en "nautica" i en hamn.
     
    hydrolift och Los Suecos gillar detta.

Dela sidan

Laddar...