IVA eller IGIC vid näthandel?

Diskussion i 'Kanarieöarna' startad av Carlos, 6 januari 2014.

  1. Carlos

    Carlos Ny medlem

    Blev medlem:
    26 juni 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0
    Beställde just en pryl från en spansk sida för 11,21€.
    När jag skulle fylla i mina adressuppgifter så skrev jag in min adress och valde Provincia: Las Palmas.
    Sedan så gick jag vidare till nästa steg för betalning och vips, så togs 1,95€ bort från totalsumman.

    På kvittot står det:
    Zona fiscal - País no miembro de la CE
    Menos IVA: 21 % -1,95€

    Importe total: 9,26€
    Importe total (sin IVA): 9,26€

    Jag kan förstå att jag kanske inte behöver betala IVA iom. att jag bor på kanarieöarna, men borde jag ändå inte behöva betala IGIC (7%) istället?

    Kan inte tänka mig att de lägger på IGIC vid tullen i Las Palmas och att den måste betalas innan jag får lösa ut paketet? eller? think
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Last edited by a moderator: 12 januari 2014
  4. Carlos

    Carlos Ny medlem

    Blev medlem:
    26 juni 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0
    OK, jag har kollat upp lite angående DUA och det verkar inte tillämpas på paket vars innehåll är värt mindre än 150€

    Det är bara vänta och se vad som händer ));)
     
  5. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Det är lite märkligt hur det funkar faktiskt; Normalt åker man inte på något i vår ände om det är under €150 - det har aldrig hänt för mig, förrän idag...
    Just idag åkte jag på att betala €16,20 till postkillen för ett paket från Amazon.es som bara kostade €35!
    Någon gång ska väl vara den första, men skumt är det.
    Samtidigt kom han med ett annat paket från Amazon.co.uk, som kostade ungefär lika mycket, men det behövde jag inte betala för.
    Vi köper grejor i stort sett ett par gånger i månaden, men detta är första gången det blivit någon avgift för något som kostat mindre än runt €200...
    (Detta alltså för grejor som kommer via Correos. Om det kommer via en budfirma blir det ALLTID avgifter.)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag hittade denna länk:
    http://blog.mensajerialowcost.es/2013/03/07/envios-a-canarias-que-es-el-dua/

    "...puedes solicitar tus envíos a las Islas Canarias sin tener que abonar el importe de DUA, siempre y cuando el valor del contenido no supere los 500€."

    Haken är väl att företaget varifrån produkten skickas anlitar en privat agent för at utfärda DUA. De bryr sig inte om vad varan kostar. I slutändan handlar det om att samhället suger ut oss.
     

Dela sidan

Laddar...