Klok investering

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av SolenLyser, 23 juni 2017.

1. SolenLyser

SolenLyser Känd medlem

Mottagna gillanden:
    204
    http://politica.elpais.com/politica/2017/06/19/actualidad/1497895398_408356.html
    Enligt en prognos från FN beräknas världens befolkning öka från dagens 7,2 miljarder till 9,6 miljarder år 2050. En stor del av ökningen sker i Afrika som mer än fördubblar sin folkmängd.
    Kanarieöarna borde tjäna som en förebild för hela EU. Man bekämpar den illegala invandring innan den hinner uppstå. Genom att investera i personal och utrustning i Senegal och Mauritanien förhindrar man att sjöodugliga båtar beger sig i riktning mot Kanarieöarna. Man satsar också en del av medlen på utveckling. Med tanke på att 6.000 illegala invandrare drunknade på väg mot Kanarieöarna år 2006, inser man klokheten i investeringarna. Det inkompetenta styret i EU kommer att undergräva hela unionen om man inte snabbt stoppar den stora invandringen av islamska terrorister.

Tofft och Caramba gillar detta.
  2. AdBot Guest Advertisement

3. Caramba

Caramba Guest

Man arbetar på avtal med Libyen men det tokiga är att svenska båtar hämtar över folk där.

4. SolenLyser

SolenLyser Känd medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Sjöräddningssällskapet hade en gemensam kampanj tillsammans med gammelmedia genom att samla in pengar till projektet ”Gula Båtarna”. Nu inleds en ny fas för Sjöräddningssällskapets verksamhet i Medelhavet och projektet Gula Båtarna. De båda räddningsbåtarna, som varit placerade på den grekiska ön Samos sedan i slutet på oktober 2016, togs hem och fokus läggs nu på att utbilda och rusta de grekiska sjöräddarna i Sjöräddningssällskapets systerorganisation Hellenic Rescue Team. Ressällskapet IS som organiserar de dödliga resorna över Medelhavet jublar väl över de verkliga jubelidioterna som hjälper terroristorganisationen.
    EU samlas just nu för att trycka på för att fördela de flyktingar som befinner sig i Italien. Kanarieöarna skulle under 2016 ta emot 300 av dessa flyktingar, men det blev bara fem.

5. Caramba

Caramba Guest

Än värre är Svenska Kustbevakningen med och hjälper smugglarna med folk utan asylskäl, när man påstår att det är gränsbevakning, men EUs gräns är inte nära Libyen.
    Malta vill flytta allt till Libyen och få stopp där.

6. SolenLyser

SolenLyser Känd medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Jag ser inte på svensk TV men den 22 juni lär man för en gångs skull ha talat klarspråk på STV Aktuellt: Man påstår att en absoluta merparten av migranterna som tar sig över Medelhavet mot Europa är inte genuina flyktingar med skyddsbehov. För några dagar sen konstatera man att endast ca tre procent av de migranter som tagit sig till Italien under 2016 var riktiga flyktingar. Jag trodde det var ett skämt att Svenska Kustbevakningen samarbetade med IS, speciellt som Svenska Kustbevakningen ligger under Justitiedepartementet. Det verkar finnas vattentäta skott mellan departementen.

7. Caramba

Caramba Guest

Finns inget samarbete och de flesta är svarta, men man medverkar dumsnällt till det som fåtalet vill ha över, för att ingen ska få drunkna.

8. Katt arina

Katt arina Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Nu tycker jag egentligen inte att den här diskussionen hör hemma i Spanienforum, men jag känner att jag måste respondera.
    De flesta som kommer över havet från Libyen flyr inte till Europa utan från Libyen. De har kommit från olika länder till Libyen för att arbeta där, utan intention att ta sig till Europa. Väl i Libyen har de hamnat i fruktansvärda situationer. Och den enda vägen ut ur Libyen är över havet, allt annat är förenat med ännu större livsfara. Många vill inte ens stiga på båtarna när de ser dem, men tvingas. Så frågan handlar väl inte om huruvida vi ska låta människorna drunkna eller inte (den diskussionen ni för om det är lite väl inhuman), utan om vart de människor som räddas ska ta vägen. Snarare borde det som alternativet till asylansökan finnas alternativet att söka hjälp att resa hem.
    Läs gärna igenom den här artikeln om ni orkar, den gör nästan ont i magen. Men läs hela innan ni uttalar er.
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/nar-dagen-ar-slut-har-de-raddats-fran-en-saker-dod/

9. Svenne Apelsin

Svenne Apelsin Medlem

Mottagna gillanden:
    17
    De ekonomiska flyktingarna är lurade.
    Ju fler av dem vi hjälper desto fler kommer bli lurade senare.

Väldigt otrevliga fakta.

Det mest upprörande är att vissa tjänar sinnessjukt
    mycket pengar på denna verksamheten.

Det finns snudd på oändligt mycket information på olika språk hur lönsamt det
    är att ta sig till Europa, samt hur man skall bete sig för att ha störst chans
    att få asyl. Det mesta av det är ljug, men så länge folk tror på det kommer
    verksamheten vara väldigt lönsam.

10. SolenLyser

SolenLyser Känd medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Frågan om vart de illegala immigranterna som räddats eller kommit fram till sitt mål skall ta vägen är redan löst vad beträffar Kanarieöarna, de skickas tillbaka till sina hemländer helt kostnadsfritt. När de som betalt Terroristorganisationen för resan över vattnet får veta att de kommer att sändas tillbaka, tvekar de naturligtvis att sätta sig i en överfylld båt.
    Många målar upp den globala uppvärmningen som det stora hotet då det i själva verket är befolkningstillväxten som är det reella problemet. Till detta kommer att antalet arbetstillfällen ständigt minskar. El País skriver fritt översatt:
    ”Den spanska modellen i kampen mot illegal immigration har blivit ett exempel för EU. Resultaten är uppseendeväckande: de 31.678 illegala immigranter som kom till Kanarieöarna 2006, mitt i cayuco-krisen, har minskat till några hundratal per år (671 st år 2016). Jag håller med tidningen och frågar mig om det finns något annat alternativ när trycket från Afrika ökar med den kraftiga befolkningstillväxten.

erkki gillar detta.
  11. Katt arina

Katt arina Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    128
    SolenLyser; Tyvärr är verkligheten inte så enkel som du vill göra sken av.

Det du har rätt i är att ekonomiska förbättringar, och medföljande ökad demokrati, är det bästa sättet att ge en befolkning förutsättningar att stanna i sina hemländer. Hur många svenskar flydde inte från fattigsverige till USA från mitten av 1800-talet fram till 20-talet. Även de var ekonomiska flyktingar. De åtgärder som vidtogs för att minska utvandringen var sociala och ekonomiska reformer samt införandet att allmän rösträtt.

Strömmen av flyktingar till Kanarieöarna ökade dramatiskt från 4 700 till 31 700 mellan åren 2005 - 2006. Eftersom det absolut största stödet gått just till Mauretanien utgår jag från att migrationen var störst från det landet. Kan ökningen av migrationsströmmarna möjligen vara kopplat till militärkuppen i Mauretanien 2005? Och den drastiska minskningen 2006 – 2008 till 9200 för att 2009 ligga på försumbara siffror – kan det vara kopplat till det gradvisa införandet av demokrati i det landet? Naturligtvis behjälpt av det ekonomiska stöd landet fått under processen. Lägg till det Spaniens egna behov av byggarbetare under de heta byggboomåren, där afrikaner på två veckor tjänade motsvarande en årslön. Ett behov som upphörde med den spanska ekonomiska krisen och naturligtvis minskade migrationsflödet.

Men du kan inte dra slutsatsen att samma åtgärder som vidtogs för Mauretanien och Senegal 2006 hjälper att hantera den stora flyktingvågen över medelhavet idag. De extremt stora flyktingvågorna därifrån beror på totala samhällskollapser i Libyen och Syrien till följd av inbördeskrig. Utan de krishärdarna skulle siffrorna se helt annorlunda ut. De allra flesta flyr för sig och sina familjers liv och trygghet. På samma sätt som vi hade en flyktingvåg från Balkan under kriget på 90-talet, en flyktingvåg som avstannade när det blev fred.

Som situationen ser ut i Syrien och Libyen är det inte så enkelt som att bara skicka ekonomiskt bistånd enligt den kanariska modellen. För att pengar ska göra nytta måste det finnas en fungerande samhällsstruktur, och den har kollapsat i Libyen och Syrien. EU har börjat utbilda kustbevakningen i Libyen, men utan större framgång eftersom läget där är så allvarligt. Så en sån insats är inte heller helt enkel i ett samhälle som kollapsat. I nuvarande kaotiska krigsläge handlar det om humanitära insatser. Ekonomiska insatser för att bygga trygga samhällen gör idag ingen nytta där. Vi har ju lite behändigt stängt Greklandsrutten och ordnat med Turkiet som buffertzon, där syrierna idag lever i flyktingläger. Något motsvarande finns inte vad gäller Libyen, där finns bara Medelhavet.

Slutligen kan jag konstatera att befolkningen ökar i världen, och som vanligt mest i de underutvecklade länderna, exempelvis i Afrika. Skälet är inte det stora antalet barnafödslar, för de minskar, utan att levnadslängden ökar till följd av ökat välstånd och bättre hälso- och sjukvård. Så småningom kommer det leda till en kulmen och därefter minskad befolkning. Befolkningsökningen kan inte självklart tolkas som att det skulle skapa ökade migrationsströmmar till Europa. Tvärtom ligger de ekonomier som ökar mest i världen i Asien och Afrika vilket rimligtvis borde tolkas som att strömmarna av ekonomiska flyktingar därifrån kommer minska.

Vissa förändringar av migrationsflöden kan kopplas till ekonomisk utveckling. Men de stora förändringarna är alltid kopplade till krig och fred.

Caramba, sule01, Marsipankatten och 2 andra gillar detta.
  12. SolenLyser

SolenLyser Känd medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Katarina, varken Du eller jag har något inflytande i denna fråga, vi får nöja oss med att hålla oss informerade.
    Politikerna däremot måste bestämma sig huruvida EU´s yttre gräns skall vara vidöppen eller stängd. Jag tror inte att de har något val.

erkki gillar detta.
  13. Katt arina

Katt arina Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Det finns en väldigt stor skala mellan helt öppna och helt stängda gränser. Det sistnämnda innebär att vi frånsäger oss all humanism och skapar ett elitistiskt fort Europa. Jag tror inte det Europa kommer vara särskilt livskraftigt eller starkt. Genom att bara se till sina egna intressen försvagar man sin ställning i världen och blir i slutänden förlorare.

Kjell Fohrman, Marsipankatten och Anca gillar detta.
  14. Svenne Apelsin

Svenne Apelsin Medlem

Mottagna gillanden:
    17
    George Soros är riktigt ond.
    http://w2eu.info/

En del skämtar även om sakernas tillstånd.

15. lasslax

lasslax Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    @Svenne Appelsin

Vad är det du dillar om? Soros?
    När jag var ung var jag i Syrien och Egypten för några veckor. Då hade Syrien 6 miljoner invånare, Egypten 16.
    Nu har Syrien 25 miljoner, Egypten ca. 96 miljoner. Har inte siffrorna om de andra länderna, men antar att de är likadana. Resurserna har inte ökat.
    De här länder kan inte ge mat till sina befolkningar.
    Och människor agerar efter den starkaste instinkten: man vill överleva.
    Det behövs ingen Soros eller infoblad för att börja röra sig mot Europa.
    FYI:
    Osama bin Laden hade 52 (!) syskon. Han själv hade 27 barn. Så Osamas far hade 80 avkomma, om de andra syskon inte hade ett enda barn!

Så skärpning Svenne Appelsin! Det behövs inga konspirations teorier.

Till saken hör:
    Deras religion och kultur är det minst produktiva i mänsklighetens historia. när det gäller skapandet av resurser.
    Och om de tar det med sig och fortsätter med det - då kommer Europa gå under.

16. Katt arina

Katt arina Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    128
    1) Är det den gamla vanliga konspirationteorin om att de (läs muslimerna) förökar sig så de kan ta världsherraväldet som spökar? Jag vet inte vilket år du var ung, men jag kan upplysa om att även Sveriges befolkning har ökat sen jag var ung. Ja faktiskt hela världen inkl Kina och Indien, och de är inte muslimer.
    2) När du exemplifierar det med Usama Bin Laden kan det vara bra att veta att han tillhörde en framgångsrik Saudiarabisk finansfamilj. Alltså inte särskilt improduktiva. Åter till befolkningökningen. Usamas familj ägnade sig tyvärr åt månggifte. Usama hade 20 barn (Inte 27) med fem olika fruar. Och hans pappa 22 fruar, fyra i taget, med vilka han fick sina barn Det betyder andra män blev utan kvinnor och därmed utan barn. Det liksom jämnar ut sig, blommor och bin fungerar så.

3) Syrien hade 22 milj invånare när kriget startade. 6,5 milj är på flykt inom landet. 4,8 milj har flytt landet. De flesta till grannländerna, 1 milj har tagit sig till Europa. Men INTE pga svält, utan pga krig. Syrien var ett relativt välmående land innan kriget. Inte särskilt inproduktivt och med god utbildning.
    Och mig veterligen har inte Egyptens befolkningsökning (81 milj , inte 96. Du skarvar både här och där) inte lett till någon massiv flykt till Europa. Kan det månne bero på att de inte har krig?

erkki gillar detta.
  17. Katt arina

Katt arina Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    128
  18. lasslax

lasslax Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    http://www.so-rummet.se/kategorier/...skap/afrika-samhallskunskap/fakta-om-egypten#

Jag tycker inte om insinuationen att jag inte vet vad jag talar om
    Enligt ovanstående hade Egypten 91,5 miljoner invånare 2015, räknat efter folkräkningen 2013, men utan hänsyn till de icke bofasta. (Nomadiserande beduiner)
    Så det är ca. 96 miljoner.
    Inga konspirationer, bara ren matematik. Jag var där 1968.
    Osama bin Ladens barn, åtminstone 25 av dem, med namn (hittade inte namnen till 2) med fruar:

• Najwa Ghanem
      • Abdallah bin Laden (born 1976)
      • Abdul Rahman bin Laden (born 1978)
      • Saad bin Laden (1979–2009) Killed in a drone strike in Pakistan's tribal region in 2009.[23]
      • Omar bin Laden (born 1981) Married Zaina Alsabah-Bin laden 2006 to date.
      • Osman bin Laden (born 1983)
      • Mohammed bin Osama bin Laden (born 1983)
      • Fatima bin Laden (born 1987)
      • Zulki Laden (born 1990)
      • Laden "Bakr" bin Laden (born 1993)
      • Zakaria bin Laden (born 1997)
      • Nour bin Laden (born 1999)
    • Khadijah Sharif
      • Ali bin Laden (born 1986)
      • Amer bin Laden (born 1990)
      • Aisha bint Laden (born 1992)
    • Khairiah Sabar
    • Siham Sabar
      • Khalid bin Laden (1988–2011) Killed during the Navy SEAL raid in Abbottabad, Pakistan.
      • Khadija bin Laden (born 1988) Died in childbirth in Pakistan's tribal region according to al-Qaeda leader Ayman al-Zawahiri.[24]
      • Miriam bin Laden (born 1990)
      • Sumaiya bin Laden (born 1992)
    • Amal Fateh al-Sadah
      • Safiyah bin Laden (born 2001)
      • Aasiah bin Laden (born 2003)
      • Ibrahim bin Laden (born 2004)
      • Zainab bin Laden (born 2006)
      • Hussein bin Laden (born 2008)
      • Ryon bin Laden (born 1993)

Som sagt, nej, jag tycker inte om insinuationer.
    Robert Zimmerman som fick Nobel priset i litteratur nyligen säger:
    "I know my song well before i start singing"

19. lasslax

lasslax Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Fyrfaldigt på 50 år?
    Har också BNP stått stilla?

Fel. Muslimska kvinnor i Mellanöstern föder i genomsnitt 8-12 barn under sin livstid. Överlever till 12 års ålder ca. 3-4. I Europa ligger födelsetalet på ca. 1,66 - 1,8 barn.

Nej. Det har endast med den hjälp de får av USA att göra. Egypten producerar ca 40% av landets behov av mat och förbrukningsvaror. Resten får de av USA och FN i gengäld för att hålla sig till de fredsfördrag de gick med på.

Litet tillägg:
    "This brings us to the core problem of the Egyptian economy: it does not generate nearly enough jobs for the number of new entrants into the labor force. Egypt has a population of nearly 94 million, increasing by one million every six months. There are more than 600,000 new entrants into the labor market every year,5 a number that will rise sharply in coming years. Yet despite lip service from the government about the need to create new jobs, Sisi’s economic policies are not oriented toward attracting investment in labor-intensive industries or services. "
    http://carnegieendowment.org/2017/04/25/united-states-assistance-for-egypt-pub-68756

20. SolenLyser

SolenLyser Känd medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Morerna hade planer på att erövra den Iberiska halvön redan 687, då de intog Morocco.
    Natten den 27 april år 711 landsattes en båt invid Gibraltarklippan. Det var Tarik ibn Ziyan som med 7.000 man inledde invasionen av den Iberiska halvön. Inom kort anlände ytterligare 5.000 man.

Det var först med giftermålet mellan Ferdinand och Isabella som det katolska kungaparet lyckades driva ut den sista moriske härskaren Boabdil. Det skedde den 2 januari 1492.
    Invasionen av Spanien går idag långsammare och den är inte lika våldsam.

Last edited: 26 juni 2017
    mic gillar detta.
  21. Svenne Apelsin

Svenne Apelsin Medlem

Mottagna gillanden:
    17
    Jag skulle aldrig ha skrivit något i den här tråden.

Men, varsågod.
    https://duckduckgo.com/?q=george+soros+w2eu&t=canonical&atb=v63-1__&ia=videos
    https://www.google.se/search?client...&oe=utf-8&gfe_rd=cr&ei=Cz5RWeLBNIWA8QfVyqu4BA

Jag är ledsen om jag gör någon besviken, men jag tror inte på en enda
    konspirationsteori jag har hört talas om.

Jag är däremot fullt övertygad om, att det verkar finnas snudd på ett oräkneligt
    antal människor på denna planeten villiga att ta död på andra människor för att
    tjäna 5 öre, sprida sina religiösa irrläror eller sin politiska övertygelse.

Senaste dagarna har det spöregnat omväxlande med sol så ofta här hemma i
    Sverige, så snart kanske jag börjar tro på Chemtrails?

teddi gillar detta.

Dela sidan

Laddar...