lägenhetsköp via svenskt el spanskt bolag?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av HeiniHemmi, 5 november 2013.

  1. HeiniHemmi

    HeiniHemmi Ny medlem

    Blev medlem:
    5 november 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej

    Jag funderar på att köpa en lägenhet i Barcelona för att i första hand hyra ut och förhoppningsvis tjäna en slant i framtiden på värdestegring (kan man ju åtminstone hoppas på...).

    Några frågor:
    Skall jag köpa lägenheten via mitt svenska AB som idag pysslar lite med fastigheter i Sverige eller är det bättre att bilda ett spanskt AB och köpa via det?

    Det är ju både en fråga om skattekonsekvenser och "enkelhet". Det verkar lite bökigt och administrativt dyrt att starta och äga ett spanskt bolag men jag kan ha fel.

    Fortfarande bor jag och är skriven i Sverige.

    /Hasse
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. GT2

    GT2 Ny medlem

    Blev medlem:
    13 augusti 2013
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag hade en affärs ide om att köpa en lägenhet i spainen på mitt svenska bolag( som normalt inte jobbar med fastigheter). Efter att ha talat med skatteverket så köpte jag privat istället. Dom ville förmånsbeskatta mig för alla veckor som lägenheten stod outhyrd. Kolla möjligheterna innan du köper på bolaget

    Mvh Fredrik
     
  4. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Hej Hasse,

    Ja du. det här är inte så lätt kanske. Som vanligt så är svaret: Det beror på!

    Helt klart så finns det fördelar med att äga fastigheten i ett bolag, men även nackdelar!

    Fördelar:
    - Kapital antar jag finns i bolaget! Då du redan har bestämt att i bolag blir det!
    - Arv blir lättare om ett "Svenska AB" äger fastigheten, då gäller ju de Svenska reglerna då bolaget går i arv, inklusive fastighet. Annars måste man tillse att det finns ett Spanskt testamente, då ett Svenskt har noll i värde för en fastighet i Spanien.
    - Om man säljer hela bolaget med fastigheten, så ingen skatt på försäljningen som normalt drabbar försäljning av Spanska Fastigheter. Det är ju bolaget som säljs, inte fastigheten.

    Det finns även en lobbyverksamhet i Spanien, förmodligen driven av hotell i Spanien, som vill förbjuda/försvåra för privat personer att hyra ut semesterbostäder!
    Fördel således med ett bolag, då det är privatpersoner de vill stoppa! Inte skjuta sig själva i foten));)

    Nackdel Svenskt AB: Skatteverket:arg:
    Om du inte kan styrka att du hyr ut bra, riskerar du att åka på ett saftigt förmånsvärde själv! gapskrattt
    Det är dispositionsmöjligheten man beskattas för, inte när man har varit där!
    På samma sätt som det fungerar med förmånsbil...fast det är ju lite svårare att stick till Spanien över eftermiddagen!

    Hur mycket beror ju på din egen personliga sits, samt hur uthyrningen går och kan styrkas! Fördel då om något uthyrningsföretag sköter om allt!

    Tvärtom då om ett Spanskt bolag...Förmodar att du inte avser att skriva dig i Spanien, då jagar de nog inte livet ur sig för ingenting!
    Mao förmånsvärde behöver man knappast vara orolig för thumb

    När det gäller Spanska bolag så kan jag än så länge för lite om hur besvärligt det är! Men har funderat i samma banor som dig Hasse!
    Har nu ett radhus via ett Svenskt AB...och överväger att på något sätt utöka med en till.
    Oklart om man FÅR föra kapital från ett Svenskt AB som då är moderbolag till det Spanska dotterbolaget, så man har kapital att köpa för?

    För ett nystartat Spanskt bolag utan historik, tror jag nog inte får låna av bank! - Eller vad tror Nalle?

    Du behöver en bra part som kan allt det här i Spanien!
    Hade det varit på Costa del sol, så kunde jag tipsat om en sådan, men din bör nog vara i närheten av Barcelona!

    MVH
    Uffe
     
  5. HeiniHemmi

    HeiniHemmi Ny medlem

    Blev medlem:
    5 november 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för era svar!

    Jag tänker låta en uthyrningsfirma sköta uthyrningen helt transparent. Bor jag själv där betalar jag hyra. Orkar inte med att slåss om förmånsbeskattningen med svenska skattemyndigheten...

    Den kanske bästa och enklaste varianten vore att förvärva lägenheten i ett nytt svenskt dotterbolag till mitt svenska AB. Dotterbolaget skall då enbart ha min lägenhet som tillgång.
    *Om man sedan avyttrar dotterbolaget så sker det skattefritt hos modern.
    *Om man istället säljer själva fastigheten så beskattas bolaget med bolagsskatt på reavinsten på idag 22%.

    Fördelar med svenskt bolag är bl.a:
    *lägre bolagsskatt i sverige än spanien (väl?)
    *arvsproblematiken.
    *enklare och billigare bolagsadmin. Speciellt om man bor i sv. och inte talar spanska...

    Nackdelen med svenskt bolag vs spanskt skulle vara i fall jag skriver mig i Spanien då uttagsbeskattningen från bolaget är lägre (eller?). men jag tänker inte skriva mig i Spanien, åtminstone inte än.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Blir nog väldigt svàrt.
     
  8. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Precis så är det,SKM beskattar dig enl. dispositionsrätt och kan dela in det i full dispositionsrätt (låg uthyrning),begränsad dispositionsrätt (mkt uthyrt).I princip skall du inte bli beskattad får du visa på hyresinkomster alla veckor under året.
    Vilken uthyrningsfirma kan åstadkomma detta?
    Har själv dålig erfarenhet av detta då jag ägt en bostad via svenskt AB och som var uthyrd ca 30v/år,allt redovisat noggrannt.Trots detta åker jag på begränsad dispositionrätt med beskattning,och jag kan bevisa att jag inte varit där,men detta bryr sig SKM inte om,det finns prejudikat på liknande upplägg (båtar,stugor)
    För min del köpte jag ut fastigheten ur mitt bolag för att slippa dessa konsekvenser i fortsättningen.Får du dålig beläggning,kan det bli våldsamt dyrt
    SKM har en mkt misstänksam inställning till fåmansföretag där det finns bolagsägda båtar,bilar stugor osv.
    Mitt råd köp privat för undvikande av bekymmer
     
  9. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Louis, Är väl medveten om det hela!

    Men faktum är, att kapitalet många gånger finns inom AB! Som du vet blir det inte mcyket kvar om man ska skatta fram det till privat ägo! Räcker då till en kojja med stampat jordgolv!

    Men beror det inte på var och ens situation, hur man kan tänkas att förmånstaxeras? Om det nu händer?

    Tex om man har en heltidsanställning i Sverige, så kan man ju inte vara i Spanien jämnt och ständigt!

    Hasse, jag gör som du har tänkt! Jag hyr av min uthyraren när jag använder den själv! Det blir två-tre gånger per år!
    Dels pga av att jag då gör som alla andra, dels för att "inte väcka den björn som sover". Plus att man då kan styrka när man hyrt!

    Sedan, om man har fler lägenheter/hus i Spanien i bolaget, och inget annat! Då bör det ju någon gång ses som en rörelse med inriktningen/verksamheten att hyra ut semsterbostad! Då bör ju SKV se på det med andra ögon!

    Sverige är fantastiskt, nu ska ägare av Datorer betala TV licens!
    Smart phones är ju idag en dator...ska de också betala?

    Kan ingen lägga ner det uråldriga systemet med TV licens, det här är ju löjligt!
     
  10. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Ja även de ska betala, finns dock ett undantag, om jobbet står för dator och telefon så räknas de som förmån av ringa värde och förmånsbeskattas inte.
    Men då ska företaget betala tv licens förstås.

    Håller helt med om att licens avgiften bör bort, och lägg den inte på skatten utan låt de som vill ha SVT betala, och vi som inte vill slipper.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Jepp. smartphones och paddor Är tydligen inkluderade.

    I Spanien betalar man en slags skatte avgift pà alla manicker som kan spara och spela upp mp3 etc. Detta för piratkopiering.. I princip ska denna avgift täcka den piratkopiering som man antas göra.

    Ungfär som att ge alla med körkort böter 1 gàng om àret eftersom alla "antas" köra för fort...
     
  13. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Det heter Mottagaravgift sedan många år och vi ska nog inte sänka SvT/SR då de privata inte har ett lika bra alternativ.

    Förmånskatt på AB kan jag inte förstå då det är en juridisk person, när ägare och brukare kan skilja sig åt, i ett AB som kan ha en massa ägare. Bilar brukar ha brukare som kan vara personal eller ägare, men en bostad kan var obrukad eller obrukbar.

    En förening har inga ägare och kan vara en lösning.
     
  14. chr57

    chr57 Medlem

    Blev medlem:
    14 april 2013
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    5
    Det gör man i sverige också sedan några år tillbaka.
    Butikera har bakat in den avgiften i priset.

    http://www.copyswede.se/
     
    Last edited: 6 november 2013
  15. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Hej Uffe!
    Håller med dig helt i synpunkter,men från SKM har jag fått en hel lunta med rättsfall och prejudikat ang beskattning av dispositionsrätt,man skriver bla.
    `` Högsta Förvaltningsrätten har i dom RÅ 2002 ref 53 fastslagit att det är dispositionsrätten till en fritidsbostad och inte det faktiska nyttjandet som ska ligga till grund för beskattningen.
    Dispositionsrätt föreligger under den tid bostaden varit disponibel för privat bruk,dvs. inte hyrts ut eller använts i bolagets verksamhet.Företagsledaren har ju då inflytande och bestämmanderätt över bostaden``
    Således struntar man i om man inte varit där,utan går helt på dispositionsrätt
    (kan tyckas knasigt) jag själv var heltidsarbetande som tandläkare och kunde bevisa i min tidbok att jag inte nyttjat företagets bostad,men det hjälper inte.

    Begränsad dispositionsrätt anses man beskattas för 2v lågsäsong samt 2v högsäsong

    Hörde via min advokat om en som köpt en företagsägd motorcykel för att använda under sommartid,den var avställd under vintern,men trots detta blev fåmansbolagsägaren beskattad för hela året då han hade dispositionsrätt));)

    Det blev ett långt inlägg,men jag kan inte annat än tycka SKM förföljer fåmansbolagsägare då man vet att det är lätta byten
     
  16. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    "Begränsad dispositionsrätt anses man beskattas för 2v lågsäsong samt 2v högsäsong"

    Ja det 'r väl någt däråt jag kalkylerar med, en dagen kasen knackar på dörren!
    Men då har jag hyrt "som alla andra" och kan styrka det. Så någon jättesmäll bör det inte bli! (Hoppas jag)

    I övrigt instämmer jag att de jagar fåmansbolag oavsett vilken inriktning bolaget har! Jag har tidigare, då verksamheten rullade, enbart stora välkända företag som kunder. Typ Volvo, SSAB, Scania etc. -Inte lär väl de betala mig svart?
     

Dela sidan

Laddar...