Långtidshyra

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Catinka, 8 augusti 2016.

  1. Catinka

    Catinka Ny medlem

    Blev medlem:
    30 november 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Hejsan! :sol:
    Funderar på att långtidshyra en lägenhet centralt i Torrevieja.
    Vi vill kunna åka ner så ofta som möjligt och det är så joxigt att leta boende var gång, den lägenhet vi brukar hyra är ju inte alltid ledig. Har kollat runt lite och ser att man kan ju lätt hitta en 3-4 rummare för 300-400 euro/månaden.
    Det jag undrar är vad man behöver för det, ett NIE nummer och ett spanskt bankkonto? Nåt mer?
    Har tittat lite på sajterna idealista,fotocasa,enalquiler och pisos, hyr dom ut även till utlänningar? :) .....även segundamano. Någon som har nåt annat tips om var man kan titta? Kanske när man är på plats nånstans? Ska ner nästa gång i september.
    Att köpa vore ju också ett alternativ men är inte aktuellt förrän vi i så fall verkligen är säkra var vi vill bo, just nu är det långtidshyra som gäller.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. hek74

    hek74 Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2016
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    6
    Hej
    Från vilket datum var det tänkt och till när ?
    Mvh
     
  4. Nimo

    Nimo Medlem

    Blev medlem:
    5 mars 2013
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    10
    Titta på Mas Amigos, många som vill hyra ut lägenheter. Bilder och var de ligger i Torre
     
  5. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej jag skulle gärna veta vad ni menar med långtidshyra .Jag menar 1år eller längre det är långtidshyra för mig .Alt annat är semester boende för mig
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Catinka:

    Dessa sajter du räknar upp har ju både privata personer som
    hyr ut och uthyrningsfirmor. Billiga hyror om man jämför
    med MásAmigos. Zariko har billigare hyror men få lediga.
    Många vill ju ha högre hyra under sommarmånaderna.
    (Segundamano heter Vibbo numera).
    Det svåra är väl om dom inte kan annat än spanska. Ja om ni inte
    kan det förstås.
    Hyra ut till utlänningar gör dom så klart men kräver dokumentation
    ang löner el pension. Deposition 1 mån oftast, mer ska dom inte ta.
    Viktigt med bra hyreskontrakt och man bör nog ha någon gestoría åtminstone
    som hjälper till med det.
    NIE behövs för bankkonto. Hyr man privat så kanske dom inte kräver
    det utan man kan betala in på deras bankkonto. El och vatten likaså.
    I bland krävs att man står för abonnemangen och då krävs NIE förstås.

    Kolla på den här firman...hyr ut omöblerat...Finns ju billiga möbler begagnat...
    Inte många i Torre men en nybyggd på C/ Santa Trinidad 34
    Ser ju seriöst ut och om man inte betalar mer än en deposition och har korrekt kontrakt....
    http://www.alquilovers.com/es/app/Alquiler-inmuebles-Población-TORREVIEJA

    Chao P :sol:
     
  8. Catinka

    Catinka Ny medlem

    Blev medlem:
    30 november 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Dom flesta kontrakt är väl på max 11 månader, har jag för mig jag hört, oftast får man väl förlängt om man varit skötsam...... men med långtid menar jag mer än 1 år, även om det ändå skulle varit ett semesterboende för oss så länge jag jobbar.
    Vi är alltså inte ute efter nåt över vintern bara, utan för tja, några år! Mas Amigos har inte lägenheter som hyrs ut på långtid hela året, så dom är inte aktuella.
    Tack för infon Preciosa! Är inte särskilt bra på spanska, ska jobba på det :) , så någon form av hjälp kommer vi nog att söka!
     
  9. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej Catinka en fråga pratar du Engelska så kan du få ett telefon nummer av mig till en uthyrare som jag kan hämta till dig ej privat uthyrare en firma
     
  10. Bitteju

    Bitteju Medlem

    Blev medlem:
    1 november 2013
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    1
    Wow Catinka.
    Var har du hittat så billiga hyror i " innerstan"? Vi hyrde för några år sedan utanför stan och betalade 500 euro i mån. Vi v hyrde i 3 mån. privat.
    Nu har jag köpt eget boende. Kände att det var det bästa. Har svenska grannar, flera familjer, som har köpt. De jobbar fortfarande men åker ner lite då o då. En del hyr ut också.
    Men lycka till.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jag hittar dom här :)

    Man får läsa noga så det inte är per dygn, per vecka eller
    annan kortare tid men det finns många månadsvis också.
    Jag har valt max 400E på sidorna.
    El och vatten brukar inte ingå på långtid:

    http://www.vibbo.com/alquiler-de-pi...h=1&m=3133&a=68&th=1&pe=400&fPos=0&fOn=sb_cat

    http://www.fotocasa.es/alquiler/cas...true&cu=es-es&mode=3&nhtti=3&craap=1&fss=true

    https://www.idealista.com/alquiler-...icante/con-precio-hasta_400,precio-desde_150/

    Den här sidan får man klicka på bilderna:
    http://www.enalquiler.com/search?provincia=3&poblacion=49249&precio_max=400&tipo=2


    P :coolsmilie:
     
  13. Catinka

    Catinka Ny medlem

    Blev medlem:
    30 november 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja engelska kan jag ju, hyfsat i alla fall....... :)
    Har hittat lägenheter med 2 och 3 sovrum på b la idealista, fotocasa, enalquiler till dom priserna, hyfsat centralt. Säkert inte i kanonskick men åker inte dit för att sitta och rugga i en tipptopp lägenhet hela tiden :)
     
  14. Catinka

    Catinka Ny medlem

    Blev medlem:
    30 november 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja se där Preciosa! Det är väl dom jag också hittat +några till :) Ja man får ju noga kolla att det är per månad..... Finns ju en hel del till bra priser!
     
  15. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Fast det är nog skönt med lite högre standard. Dåliga sängar är ju heller så kul, om man som ni ska bo länge, tänker jag.
    :sol:
     
  16. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Vi ska långtidshyra och har letat via Fotocasa och Idealista där billiga objekt för långtidshyra kan hittas. Om mindre än en vecka flyttar vi in.

    Men jag rekommenderar att titta på objekten på plats innan du skriver kontrakt. De vi hade valt ut ratade vi av olika anledningar (Läge eller skick eller hur området kändes) när vi tittade på plats, och hittade istället något helt annat.

    För att skriva kontraktet behövdes endast passnummer (vi skötte det via internet). Men när vi kommer på plats behövs NIEnummer och Spanskt bankkonto för att vi ska kunna betala el, vatten och teckna avtal om internet.
     
  17. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Kan tillägga att vi kommer investera i bra bäddmadrasser, både av hygien- och komfortskäl.
     
  18. Catinka

    Catinka Ny medlem

    Blev medlem:
    30 november 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja men precis, tänkte också lite så med madrasser och textiler Katt arina! Vad skoj, hoppas ni kommer att trivas :) Var hittade ni er hyreslägenhet? Genom någon mäklare där nere?
     
  19. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Vi hittade ett boende i Guardemar del Segura som annonserades ut via Mistral Properties (på Fotocasas sida). Det ligger precis norr om Torrevieja.

    Vi hyr på 11 månader, som är den vanliga kontraktstiden. Det brukar sen förlängas 11 månader i stöten. Skälet sägs vara att efter 12 månader får man besittningsskydd, och det går inte att avtala bort, såsom man kan göra i Sverige.

    Jo, även om man hyr möblerat an vissa saker kännas fräschare att det är ens eget..
     
  20. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja besittningsskydd är väldigt stark här i Spanien .Det hörde jag att många Engelsmän råkat ut för där jag bor .Och är det en barn familj så kastar man inte ut dom så lätt
     

Dela sidan

Laddar...