Levnadskostnader

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av lasslax, 4 juni 2017.

  1. lasslax

    lasslax Avstängd

    Blev medlem:
    4 juni 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8
    Hej alla där i solen

    Som så många andra som närmar sig pensionsåldern har jag en del funderingar runt livet i Spanien.
    För egen del, hälsofördelarna är klara, dåliga leder mår bättre i värmen.
    Men frågan är: kan jag leva där med min låga, mycket låga pension? Stannar man i Sverige, kan man få litet bostadsbidrag - och därmed allt.
    För att kunna göra en kalkyl, skulle jag behöva råd av er, som redan bor där och känner till verkligheten, inte bara hopp och drömmar som jag har :)

    Tänkte lägga upp det så här:
    Om man har ett hus som är redan betalt, dvs man behöver inte betala hyra eller ränta, vad kostar livet där rent allmänt?
    Drift av huset (el, vatten, sophämtning, skatt, andra kostnader)?
    Mat och hushåll (tvättmedel, diskmedel, osv)?
    Den befintliga bilens ägande ? (Bränslekostnaden kan jag nog beräkna :))
    Annat regelbundet och nödvändigt?

    Det är inte priser i detalj som jag är intresserad av, men ni har säkert någon sorts idé om vad era månadskostnader är per person? Man vet ju vad man hade för intäkter under året och hur mycket som har gått åt?
    Så var hamnar man (för enkelhetens skull i ett enmanna hushåll) utan lyx, bara en skälig basnivå?

    Tacksam för ALLA svar och tankar!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    Hej,,Vi betalade 150euro för el&vatten två månader i vintras,,Tycker bestämt att maten generellt är billigare än Sverige,,Diesel var Flera kronor billigare per liter,
    Det enda jag kan bidra med förutom att mina leder (atrit) var helt okay,,Glöm inte att du kan bada när du vill,,Om man står ut med 15-16 grader i vattnet,,
    Vi kommer att flytta ner 8 månader om året..
    Ha de gott!!
     
    lasslax gillar detta.
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi bor i ett hus på Teneriffa som varken kräver värme eller kyla. Hetvatten gratis från solpanel. Nödvändiga kostnader som fastighetsskatt, el, husförsäkring, vatten och sophämtning går på ca 162 Euro/månad. Internet är oförskämt dyrt men det kompenseras av hyfsade livsmedelspriser och lågt bensinpris. Här betalar vi 7% moms. Vattentemperatur: 19 - 23 grader. Bra sjukvård!
     
    lasslax gillar detta.
  5. lasslax

    lasslax Avstängd

    Blev medlem:
    4 juni 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8
    Stort tack till @teddi för svaret. 150 € för 2 månader? Det låter billigt för mina öron.
    Jag försöker kalkylera med ett hus på 80-100 kvadratmeter, året runt boende.
    Men tänker inte bada i havet när det är bara 15-16 grader...
    Och ja, jag har artrit också, som kan vara ganska smärtsam på vintern hemma i Sverige.
     
    teddi gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. lasslax

    lasslax Avstängd

    Blev medlem:
    4 juni 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8
    Tack @SolenLyser för svaret.
    Det är värdefull information. Borde kanske har skrivit att jag tänkte i första hand på fastlandet, kanske runt Torrevieja, men visst, Kanarieöarna kunde vara ett alternativ.
    Har jag fel eller rätt om jag tror att huspriserna är högre där, och kanske också mat/hushållspriserna jämfört med fastlandet?
    Antar att även flyget kostar mer.
    Men kanske inte blir lika hett där på sommaren?
    Vad betyder oförskämt dyrt Internet i Euros? på ett ungefär, alltså.
     
  8. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    Vi bodde på 70kvadrat,,Febrari -Mars,,Faktum att det är kyligare inomhus än ute,,Nån värmepump nån gång,,
    Sen artriten? den blir jag inte sämre av med bad nästan varje dag,,Atrospatienter ska mer passa sej..
    Vinternätter med bara 7-8 grader sover man som bäst,,
    Ha de gott min vän! Bara njut!!
    Internet för 15 euro per månad med fri surf,,Du betalar bara dom månader du är där,,
    3mbits,,Räcker gott!!
    Torrevieja,,
     
  9. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Du behöver registrera om din bil, vilket blir en engångskostnad. Sen är skatt och försäkring på bilen billigare än i Sverige. Hur mycket beror naturligtvis på vilken bil du har. Utöver det andra redan sagt behöver du Internet, det ger billiga samtal till Sverige. Finns i olika prisnivåer, konkurrens håller ner priserna.
    De vanliga levnadsomkostnaderna, mat m.m., är betydligt billigare än i Sverige. Vi gör av med ca 100€ i veckan på två personer, utan att behöva snåla. Det går säkerligen att få ner det mer.
    Sen har du lägre skatt på pensionen än om du bor i Sverige. Mer i plånboken.

    Totalt sett tror jag att flytta till Spanien är ett sätt att överhuvudtaget kunna klara sig på en väldigt låg pension. Min man och jag studerar med svenska studiemedel (Ja man kan få det tills man blir 56 år) och skulle aldrig klarat det ekonomiskt i Sverige med de boende- och levnadsomkostnaderna. Vi är inte längre 20 och har passerat stadiet då man kan leva på nudlar och lite tillskott från föräldrarna.
    Om du inte vill binda kapital finns möjligheten att hyra, det finns massor av hyresobjekt till bra priser. Inte lika kul som att äga eftersom man inte kan fixa det som man vill. Men det är ett alternativ om du har kapital som du istället vill dryga ut kassan med. Men om det ska ge dig något beror helt på ditt tidsperspektiv.
     
    lasslax gillar detta.
  10. lasslax

    lasslax Avstängd

    Blev medlem:
    4 juni 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8
    Tack @Katt arina. Kankse du har mer information att ge om jag ger litet mer detaljer.
    Jag har låg pension för jag "sparade" mer i mitt hus i Sverige, och för att jag hade 2 barn att ta hand om ensam. Då har man inte för mycket över till pensionssparandet.
    Jag tänkte så att om jag säljer mitt hus, och köper ett i Spanien för ca. 120 000€ då har jag fortfarande kvar kanske 120 000€ i banken som kan dryga ut pensionen som blir litet över 1100€ i månaden efter skatt.
    Det skulle ge 500€ plus i månaden i 20 år. Så frågan är, vad kommer jag att ha råd med på det sättet?
    Därför ville jag sätta upp en beräkning på vad det skulle kosta att leva i Spanien i månaden.
    Så vad tycker ni, hur realistiskt är det att leva på 1000€ i månaden i ett enmanna hushåll, utan extravaganser, med huset betalt, en 4-5 år gammal bil som är en vanlig bruksbil, typ Toyota RAV4, kanske spela litet golf eller tennis en gång i veckan som enda lyx?
    Går det? Klarar man det på mindre? Behövs tillskott från kapitalet?

    Jag förstår naturligtvis att alla ser olika på skälig livskvalité men jag vill se var ligger minimigränsen - för att kunna se vad jag kan ha råd med mer än bara nödtorften?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi har rest i sextio länder och vi föll direkt för Teneriffa, ett val som vi aldrig ångrat. Eftersom jag aldrig reser till Sverige gör det inget att flygresan till Sverige blir längre än från det spanska fastlandet. Nästa år får vi 75% rabatt på resor till fastlandet. Jag har inte koll på huspriserna idag men vi köpte vårt nybyggda 260 m2 hus för drygt 2 miljoner kr för sjutton år sedan. Värdet lär ha fördubblats. Ursprungsbefolkningen, Guancherna, hade sina boplatser på omkring 200 - 500 meters höjd. Det ger optimalt klimat året om. Vi bor på 390 meters höjd.Vi hade ingen bil i Sverige så vi behövde aldrig fundera på vad vi skulle göra med den. Jag rekommenderar att sälja bilen i Sverige och köpa en ny/begagnad i Spanien. Man får räkna med 10.000 kr för att få en svensk bil registrerad i Spanien. Har man otur måste bilen anpassas för spanska krav. Egentligen klarar man sig bra med lokalbussarna.

    För oss är inte pengarna det viktigaste utan livskvalitet. Tryggheten är viktigt då man inom resten av EU fortsätter att importera terrorister - trots alla dåd. Man bedömer Kanarieöarna som en av de säkraste platserna på Jorden. I livskvalitet ingår att känna sig integrerad. Då finns bara en väg - språket. Bor man på en turistort får man oftast svar på engelska, i en by utanför alltid på spanska. Strunta i svensk TV, det finns spansktalande kanaler. Flyttar man till Spanien bör man starta inlärningen av språket från dag ett.

    Visst är 55 Euro/månad för internet ett rövarpris jämfört med priserna i övriga Europa. Nu har vi bara 8 Mbps men inom kort får vi fiberkabel till samma pris. Vi får gott om pengar över och går därför ofta på lokala restauranger utanför turistorterna. Då finns det inte alltid en meny, kyparen rabblar upp de färska rätter som finns just den dagen. Då hjälper det om man fattar vad han säger.
    Skulle vi göra om flytten blev det bli en repris, att hyra en lägenhet under två månader för att känna om man trivs på orten och låta en mäklare visa vad som finns i omgivningarna. Lycka till!
     
  13. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    För 120 000€ får du ett bra boende. Med 500+1100€ i månaden och boendet betalt kommer du inte ha några problem att klara sig. Du kan t.o.m. leva gott. Säg i runda slängar per månad 75 för uppvärmning, vatten o sopor 25 (här får gärna någon ge bättre siffra), 50 för Internet och telefon, bilförsäkring ca 35 (beror på bil). Totalt ca 185 €. Sen beror fastighetsskatt på boende, men blir knappast mer än 100€ och då tar jag i.
    De kvarvarande drygt 1300€ lever du gott på, och får pengar över. Och har utrymme för flygresor till Sverige.
    Som pensionär har du tillgång till spansk sjukvård som är bra och diverse andra förmåner ex i kollektivtrafiken. Däremot finns ingen utbyggd äldreomsorg m.m. så vill du vara kvar så länge kanske du ska spara ditt överkapital till att betala sån service. Bara att bo här ger sån livskvalitet att man kan leva rätt snålt och ändå ha det bra.
    Om du behöver resa till Sverige regelbundet/andra hälsa på så är det bra att välja område utifrån var det finns bra och billiga flygförbindelser. På Costa Blanca (flygplats Alicante) får du mest boende för pengarna + ett bra klimat. Kanarieöarna har bäst klimat året runt men är dyrare och längre att flyga till.
     
    Marsipankatten och T.Rantzow gillar detta.
  14. lasslax

    lasslax Avstängd

    Blev medlem:
    4 juni 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8
    Tack @SolenLyser det var mycket värdefulla synpunkter!
    Visst vill man ha livskvalité och då är klimatet en mycket viktig del. Och jag håller fullständigt med om att lära sig språket - samtidigt som det känns nästan som den största utmaningen. har man passerat 60 år, går lärandet inte så snabbt, men glömma går bra snabbt....;-)
    Har varit på Teneriffe några gånger och också på Lanzarote och trivdes mest på det sistnämnda. Men när jag tittar på huspriser blir jag förskräckt. Å andra sidan, bor man på en ö av de måtten, behöver man knappt någon större bil, jag cycklar gärna.
    Och tipset om att hyra något i några månader innan man bestämmer sig är något som jag börjar ta på allvar. Det kanske är det bästa vägen att gå, kanske försöka på 2-3 olika ställen också.
    Tack igen för dina tankar, de var mycket värdefulla!
     
  15. lasslax

    lasslax Avstängd

    Blev medlem:
    4 juni 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8
    Tack @Katt arina för siffrorna.
    De låter betryggande. Det känns som att jag kanske kunde leva på den låga pensionen och använda pengar ur kapitalet bara för extra, typ resor till Sverige ( barnbarn!) och till idrott och aktiviteter.
    Någon hemtjänst räknar jag inte behöva än så länge...:) men man vet ju aldrig vad som komma skall...
    SolenLyser nämnde tryggheten som en viktig del. När jag tittar på hus, ser jag att alla fönster är gallerförsedda, något som inte existerar ens i Sverige. Vad skall man tro?
    Är inbrott och personsäkerhet att fundera mycket över? Alicante/Torrevieja området skulle vara mitt förstahands val, men blev litet fundersam av skriverierna i sammanhanget.
    Hur upplever ni det, ni som bor där?
     
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej lasslax!
    Ja det är inget som det går att undvika. Galler är ett måste. Det stoppar rätt bra om än inte allt.
    Rån, inbrott och narkotikabrott är vanligt tyvärr. Och givetvis förekommer det mest i städer/områden
    med många turister och tomma bostäder viss del av året. Kolla att man inte har nån "efter sig" när
    man kommer med fullastad bil från flygplatsen.
    Tyvärr också så släpps bovarna ganska omgående och kan fortsätta som om inget hänt om det inte är
    särskilt grova brott med personskador. I Barcelona släpps folk om värdet är under 400E som snotts tex.
    Rättsväsendet är undermåligt och hinner inte med. Fattas domare.
    Men man kan ju göra en del själv. Ha koll och som sagt har bra galler överallt och inte gå med mycket
    värdefulla saker på sig. Ha koll vid bankomater innan man tar ut pengar.
    Många har ju ingen försörjning, ingen socialhjälp utan får förlita sig på hjälporganisationer för mat mm.
    Spanien är ju det största invandrarlandet i Europa och många lever eländigt utan arbete och har inte pengar att
    åka tillbaka.
    Annars är det bra :)
    P
     
    DonBard gillar detta.
  17. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej lassalax du skriver 1100 eur efter skatt räknar du Svenskt eller Spanskt för Spanska skatten betalar skatteverket tillbaka när du har deklarerat här och du betalar 20%skatt sink i Sve rige .Har inte läst så noga om du skall skriva ut dig frå Sverige
     
  18. lasslax

    lasslax Avstängd

    Blev medlem:
    4 juni 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8
    Hej @Preciosa
    tack för informationen. Det låter inte så bra det där med kriminaliteten. Fast att polisen släpper de med det samma verkar vara praksis i Sverige också.
    Undrar om det ser likadant ut på Kanarieholmarna också? Finns det underlag med statistik som man kunde läsa på?
     
  19. lasslax

    lasslax Avstängd

    Blev medlem:
    4 juni 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8
    Hej @erkki
    Jo, jag räknade med spansk skatt redan. De där 10% enheterna gör faktiskt en skillnad.
    Huvudfrågan är fortfarande: är det realistiskt att tro, att man kan leva på 1100@ i månaden om man inte behöver betala hyra, bara drift av ett litet hus, mat och kommunikation?
     
  20. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej mitt svar är ja har bott här 4 år .Men fråga inte vad jag har använt pengarna till behöver inte vända på slantarna för det blir alltid över
     
    lasslax gillar detta.
  21. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Tiderna förändras. Jag gjorde en budget innan vi köpte vårt hus. På den tiden kom de svenska nyheterna via en kortvågsradio, meddelanden skickades via fax. I budgeten fanns en resa till Sverige varje år men däremot ingen bil. Samtliga kostnader för två personer skulle hamna på högst 12.000 kr/månad. Budgeten höll till vi började få ut våra pensioner. Då blev det fest i Kapernaum! En kypare i Spanien har inte mer än 1000 Euro i månaden och han överlever.
    Vi var just i byn för att läsa lokaltidningen och såg att en hamburgare på en bar kostar 1,50 Euro, en stor öl 1,00 Euro. Lagar man maten hemma blir det ännu billigare. Jag konstaterar vidare att vår bil plus internet kostar ca 1.200 kr/månad. Vist lever vi i ett Paradis!
     
    Gyllis, lasslax och teddi gillar detta.
  22. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ja nog är det värre här nere vad det gäller rättsväsendet helt klart...Tar år innan dom ev blir lagförda.
    Läste om en som blev tagen för 65:e ggn...och var tagen 100 ggr i sitt hemland.
    Ett annat ex här. Några har blivit tagna 177 ggr!! Hur många rån blev dom inte tagna för?
    http://www.spaniaavisen.no/wip4/tatt-etter-flere-vaepnede-ran-paa-costa-blanca/d.epl?id=2560252

    F ö så kan du leva på 1100E/mån om du äger en betald bostad...Det man får tänka på är elkostnaden...kan bli
    stor på kallaste vintern eller varmaste sommaren om man kör full AC överallt...El- och oljekaminer är dyrt.
    Övriga året har man ju inga såna behov.
    Handla billigt på marknaderna men även grönt och frukt är billigt i affärer som bara tillhanda håller det.
    Vatten är billigt ca 60E för 3 mån för två pers.
    Fastighetsskatten ca 200-250E per år om du inte har så stor bostad...i Torre kommun i alla fall.
    Chao P
     
    Kjell Fohrman, lasslax och rosaleda gillar detta.
  23. lasslax

    lasslax Avstängd

    Blev medlem:
    4 juni 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8
    Stort tack till er alla som gav mig en vink om hur jag skall räkna. Har varit på olika ställen i Spanien, mest på Kanarieöarna, men alltid som turist, hade inte en aning om "vardagspriserna".
    nu börjar bilden klarna, tack vare er.
    Men om ni kommer på mera, skriv gärna, jag är nyfiken på allt, nu när jag håller på med att planera framtiden. :)
    Och @Preciosa, du har en rolig blogg, skall försöka läsa mer av den.
     
    Marsipankatten, Preciosa, erkki och 1 annan gillar detta.
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...