Lokaltrafik/Buss i Fuengirola-området

Diskussion i 'Fuengirola' startad av Steve-O, 3 juli 2013.

  1. Steve-O

    Steve-O Ny medlem

    Blev medlem:
    9 juni 2013
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har försökt hitta busslinjer både i kartor så man ser hållplatser, och även tidtabeller samt prisinformation utan att lyckas så bra.

    Att åka med RENFE mellan Fuengirola och Malaga är inga problem och där finns all info på deras hemsida, men det vore såklart bra att kunna hitta lokalbussar för transport i närområdet och särskilt om man ska åka till och från området Parque Comercial Miramar/Centro Comercial Parque Miramar, eller se på alternativ kring boenden en bit utanför Fuengirola utan att ha bil.
    Finns det någon hemsida för detta eller någon karta där man ser vilka linjer som trafikeras, var busshållplatserna är, tidtabeller och priser?

    Några tips?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Last edited: 3 juli 2013
  4. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Busslinjer i Fuengirola

    Det finns 4 busslinjer i Fuengirola, du kan se dem här:
    Transporte urbano de Fuengirola

    Men om du skall se på alternativa boenden på landet utanför Fuengirola (Frånsett utmed kustvägen A7), då är det bil som gäller.:sol:
     
  5. Steve-O

    Steve-O Ny medlem

    Blev medlem:
    9 juni 2013
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
    Strålande!
    Ett stort tack till er båda!
    Det jag saknar är en geografisk karta som visar hur linjerna går och var hållplatserna finns exakt. En del går att lista ut med hjälp av linjekartorna men en geografisk karta hade varit uppskattat.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej igen Steve.
    Jag förstår din önskan, men det kräver egentligen en STOR papperskarta där man får rita in de olika linjerna. Linjekartan visar ju exakt var hållplatserna finns, även om man kanske får jämföra med en vanlig karta (typ nya versionen av Google Maps)

    Jag "roade" mig med att försöka rita in linjerna på en rättså bra kartbild, men nackdelen blir att den inte direkt är zoombar. Lättare då att leta rätt på hållplatserna via Google Map och kanske även gå över till "street wiev".

    Vi får se om Jonnyx hittar nåt mer på nätet. Han är riktigt bra på detta.

    Hälsar Göran i Mijas Pueblo

    PS. Om dina eftersökningar blir lite mer specifika hjälper jag dig gärna även i fortsättningen också, om du förstår vad jag menar. Direkt i Forumet eller via PM.
    DS
     
  8. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag tycker att du skall knalla in på turistbyrån, de har papperskartor.
    Turistbyrån ligger på tåggatan mittemot saluhallen.
     
  9. Steve-O

    Steve-O Ny medlem

    Blev medlem:
    9 juni 2013
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
    Bra tips som rekommenderas! (Vi har redan varit där och har papperskartan)
    Jag tror att det bästa är nog att helt enkelt åka alla 4 linjer när vi kommer ner.
    Vi ska ändå lära oss hur dessa fungerar och då kan man lika gärna ta en rundtur.

    Läste detta på hemsidan för lokalbussarna:
    "...pensioner card issued by the Town Council of Fuengirola..."
    Är det någon som vet om pensionärskorten som utfärdas gäller för endast ålderspensionärer eller om man som förtidspensionär kan få detta?
    (I så fall måste man väl ha något annat intyg än det vanliga papperet från Försäkringskassan, då det är på svenska?)
    Det är alltså kommunkontoret eller "stadshuset" man pratar om... Var ligger detta?
     
  10. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Kommunkontoret

    Kommunkontoret (Ayuntamiento) ligger på bussgatan, fortsätt västerut förbi kyrktorget. Sen kommer först lokalpolisen och strax därefter kommunkontoret, båda på höger sida. Det är en stor modern byggnad i vit marmor med ett torg framför (Plaza de Espana) och med en klocka på fasaden. Det går inte att ta fel.
    Jag är nästan säker på att det bara gäller ålderspensionärer, jag tror mig ha hört det någonstans - men jag kan ha fel.thumb
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    "Pensionärskortet" heter Andalucia 65 och gäller alltså för personer över 65 års ålder. Krav är att du är resident och "mantalsskriven på din adress. Kortet är gratis och det lär ta ca 3 månader från ansökan till att kortet kommer. Bra info på länken från Nerja som ju också ligger i Andalusien.

    http://www.nerja.es/extranjeros/en/andalucia-65-card-resident-pensioners/

    Hälsar Göran i Mijas Pueblo
     
  13. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Lyckades även hitta detta (gäller Fuengitola)

    Westerdahl har kallat alla utlänningar som registrerats i staden som är i besittning av kortet, och du inte har det nya kortet att komma till kontor pensionärer, som ligger på Calle Paloma Blanca, och begäran "eller att komma till avdelningen för utländska medborgare där de förklarar alla krav och hjälpa dem att fylla i ansökningar."

    När det gäller de krav som behövs för att tillämpa, är: vara minst 65 år gammal, vara registrerade i Fuengirola, minst ett år före deras ansökan, och i fallet med pensionärerna, för att vara i besittning av det intyg om funktionshinder.

    Dessutom måste du lämna följande handlingar: Kopia av ID-kort, två fotografier, ansökningsblankett, intyg om funktionshinder (pensionärer), och betala emissionskostnader 3 euro. De som är intresserade kan ansöka hos den kommunala social Hushåll Puebla Lucia, som ligger på Calle Paloma Blanca.

    OBS!! Det är Google översatt, men rätt så tydligt ändå.

    Westerdahl är tydligen fullmäktigeledamot i kommunstyrelsen. Detta skrevs sommaren 2012.

    Har också fått fram något om att det ibland både finns reginala kort samt Andalusiska. Hur som helst verkar det som att det är åldern som avgör.

    Hälsar Göran/mijas Pueblo
     
    Last edited: 5 juli 2013
  14. Steve-O

    Steve-O Ny medlem

    Blev medlem:
    9 juni 2013
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
    Klart och tydligt.
    Tusen tack för informationen.
     
  15. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Katja Westerdahl är fullmäktigeledamot för PP, men trots det svenska namnet talar hon dessvärre inte svenska (hon är finska).
     

Dela sidan

Laddar...