Ny i Riviera del sol som mäklare

Diskussion i 'Presentationer!' startad av holtha, 11 mars 2013.

  1. holtha

    holtha Ny medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi har flyttat ner till Spanien och till Riviera del sol, trivs alldeles förträffligt! Bara bott här i 5 veckor men har redan skaffat jobb som mäklare vilket jag tror blir en utmaning, kul! är det någon som har vägarna förbi Riviera eller söker bostad, hyra eller köp, så kom gärna in och hälsa:)

    Vill ni ha tips om restauranger eller annat som jag kanske har hunnit skaffa mig så hjälper jag gärna till!

    Mvh Thomas
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Så du är haj på spanska?
     
  4. holtha

    holtha Ny medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Inte ännu, men jag hoppas jag kan lära mig fort ;-)
     
  5. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Det skulle jag vilja prova, mäklare utan examen och man inte behöver kunna språket men det är bara på provis?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. holtha

    holtha Ny medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja varför inte! Tror nog inte jag kommer vara sämre än nån annan, allting beror nog på hur du säljer och på vilket sätt. På vårt mäklarkontor har jag hjälp med språket och kunskap från mäklare med 20 års erfarenhet! Naturligtvis är det en massa saker jag måste lära mig under tiden, men det viktigaste är ju att kunden känner förtroende för det du säljer. Ja som alla mäklare, provision! Även så i Sverige. Gör ju också att man vill lära sig fort. Sen tror jag att det är riktigt bra investering att köpa härnere!
     
  8. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Verkar tuffare där med många som har samma objekt och ingen ensamrätt eller bindande avtal.
     
    Last edited: 12 mars 2013
  9. holtha

    holtha Ny medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag för min del ser det inte som en nackdel utan som en fördel ;-) Jag kommer naturligtvis att koncentrera mig på Riviera området och mijas costa eftersom vi har vårt kontor där. Men om t ex du kommer in till mig och får förtroende för mig, så har du lite egna önskemål som t ex terass, min 3 rum osv då ska jag ju kunna hjälpa dig att hitta ditt drömboende så att du blir nöjd. Att jag då i det fallet går in i mäklarnas gemensamma databas för att söka efter vad du vill ha, är väl i grund och botten jättebra? Annars kan jag ju bara söka i min egen databas med fastigheter, vilket innebär att du måste vända dig till många olika mäklare för att hitta det du vill ha. Naturligtvis har vår byrå liksom många andra lite egna objekt som vi inte delar med andra eftersom vi kanske inte hunnit lägga ut dom eller har vår egen kunddatabas där vi har kunder som är intresserade.

    I Sverige till exempel så har vi ju inte alls denna service och när vi ska sälja vårt hus så finns det inget som säger att vi valt rätt. Jag har sålt mina fastigheter hemma via mäklare, och jag måste lämna exklusivitet mm för att mäklaren ska ta mitt hus... Sen kommer han försent till visningen så att jag själv får visa mitt hus och sälja in det, när en ytterligare visning ska göras så åker han på semester osv. Då hade jag hellre haft olika mäklare för att tillvarata mina intressen...
     
  10. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    I Sverige finns allt i Hemnet eller Bovision etc, liknande saknas i Spanien än så länge fast det finns en del som samlar många. Att sälja utan mäklare fungerar bra i Sverige, eller ta en miniservice.

    Men du kan få söka åt oss när det blir dags, nu har vi redan flera att se på men det är tidsödande att söka.
    Blev lite onödigt rörigt senast när mäklare körde runt och visade samma objekt från utsidan, som jag redan sett inuti.
    Hur gör ni med nycklar när ni samordnar, har bara till egna?

    En lustighet jag märkte då var att alla körde nästan på tom tank så jag blev orolig.
    Jag tror det kan vara svårt att leva på utan något annat som en del har, ska bli spännande att se hur det går för dig. Flyttar jag ner finns det risk att jag provar samma jobb.

    Jag vill ha som Hemnet med adresser, en massa bilder och planritningar där, vad är problemet?
     
    Last edited: 12 mars 2013
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. holtha

    holtha Ny medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag använder en som bara är avsedd för mäklare som är bäst när du har snäva begrepp och för att så att säga komma ner i tratten, där har jag också alla kontaktuppgifter till den mäklare som har listat objektet och får även reda på var nycklarna är. Om det gäller Bankåtertagande så är det banken som har nycklar och de har i regel många mäklare som listar objekt, om du t ex söker på Infocasa så ser du då samma objekt hos kanske 7 olika mäklare, och i regel samma bilder, jättetråkigt...

    Jag kör runt och visar objekt med full tank, jag lovar ;-) Har ingen lust att hamna i ingenmansland och på min ännu inte helt excellenta spanska försöka få någon att köra mig till en mack ;-)

    Hör gärna av dig när du vill ha lite sökningar gjorda, vad jag redan fått rykte om mig för att vara så är det att söka ut rätt objekt så jag hoppas att jag kan hitta några alternativ till dig. Som alltid så gäller det att ha bra juristhjälp, jag har naturligtvis några som vi samarbetar med men sen finns ju en masse härnere som du kan använda. Själva avgifterna som finns är ju givna och bara du är uppmärksam och intresserad så hittar du den informationen som du behöver för att ta ditt beslut, vilket du för övrigt verkar ha god koll på :)

    Jag för min del älskar affärer och att hitta objekt och göra en bra lösning för kunden, det ger mig de kickar som jag behöver. Jag har i många år arbetat med affärer och det bästa som finns är en kund som är nöjd och repeterar sina köp.

    Mvh Thomas
     
  13. Brun&Go

    Brun&Go Ny medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2
    Gratulerar och yes, det kommer högst troligen att bli en utmaning, speciellt nu när bankerna börjat sälja av sitt enorma fastighetsbestånd med upp till 40% rabatt per objekt. De säljer sig självt, och släpper de 10 på måndagen så är samtliga bokade senast onsdag förmiddag. Jag önskar dig lycka till, men du gör nog klokast i att ha en backup.
     
  14. snakebikes

    snakebikes Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    1
    Tjena, bor själv i RdS och kommer ner på fika en dag. Vi letar nytt så du får gärna hjälpa oss :)
     
  15. snakebikes

    snakebikes Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    1
    Det behövs inte, spanjorena hyr inte ändå.
     
  16. holtha

    holtha Ny medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Du är välkommen! Alltid kul att snacka lite Svenska, är dock inte på jobbet kommande vecka men kom gärna ner sen, vi sitter inne i gallerian vid MAS.

    //Thomas
     
  17. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej Thomas (holtha)
    Vilken firma? Vi kommer att söka oss neråt kusten till vintern. Nu i Mijas Pueblo.
    Göran
     
  18. holtha

    holtha Ny medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Göran,
    Jag har precis bytt faktiskt så nu är jag på Alamo Costa del sol, riktigt bra faktiskt och ett lyft! Hör gärna av dig på min mail [email protected] så hjälper jag dig att hitta nåt som du vill ha!

    Med vänlig hälsning Thomas
     
  19. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Tack Tomas. Jag hör av mig under hösten när semestrarna är över.

    Göran
     

Dela sidan

Laddar...