Nyproducerat eller begagnat?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av CostaDelSol2016, 22 januari 2017.

  1. CostaDelSol2016

    CostaDelSol2016 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    21
    Vi ska flytta till Costa del Sol nästa år och köpa en lägenhet.Jag tror att det kan vara mer fördelaktigt med en nyproducerad lägenhet.Vad har ni för erfarenheter?
    Med vänlig hälsning ,
    Pia
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Jag är ingen expert men tror att läget är viktigast.
    Generellt sett så vill nog dom flesta ha nytt idag men vi har ett äldre hus i ett bra läge.
    Hade aldrig haft råd med ett motsvarande nytt hus i det läget.
     
  4. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja läget är viktigast som många glömmer .Här var jag bor vill dom flesta köpa äldre bostäder som är möblerade och klara att bara flytta in som det var för oss när vi flyttad e .Men nya bostäder går åt som smör i solen .Fattar inget var folk får pengar .Men som du skriver Anca aldrig haft råd med ett motsvarande nytt hus
     
  5. Waip

    Waip Ny medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi har precis köpt i Torrevieja och vi hade samma funderingar. Vi valde nyproduktion då allt som byggs idag byggs efter de nya normerna med bättre isolering, högre standard på dörrar fönster etc. Vid en eventuell försäljning i framtiden bör det bli stor skillnad på den nya och gamla standarden. På solkusten är dock priserna på nytt högre pga dyrare mark, och det allra viktigaste i slutändan är ju som sagt läget. Som alltid är det ju plånboken som har sista ordet...
     
    rosaleda, CostaDelSol2016 och erkki gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. KeLo

    KeLo Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2016
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    7
    Säger som några andra, läget. Tycker dessutom att det nyproducerade ser så skandinaviskt ut och vi ville snarare ha spansk scharm än vitt och glas.
    Vi köpte begagnat på 10 våningen med fantastisk utsikt i Torrevieja (profilbilden är därifrån), vi föll för läget och potentialen hos objektet.
     
  8. CostaDelSol2016

    CostaDelSol2016 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    21
    Läget har betydelse såklart,har noterat att det är dyrare i Estepona och Marbella med omnejd.Har också noterat att nyproducerat
    faktiskt kan vara billigare jämfört med begagnat.Tänker också i samma banor som Waip,kan vara lönsamt i längden med nyproducerat.
    Visst är äldre lägenheter/hus charmiga.Vi är på jakt efter en takvåning med stor terrass och det är inte så lätt att hitta bland
    begagnade lägenheter.Oftast medföljer möbler i köpet och det är inte vi intresserade av ,vi vill sätta prägeln på vårt hem själva.
    Kan man välja bort möblerna ? Vems ansvar är det att hämta möblerna i så fall?
     
  9. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Man kan ändra på allt utom läget.
    Vill man inte ha möblerna så släng eller ge bort dom.
    Oavsett om man köper nytt eller begagnat kan det finnas kostnader i samband med köpet som man får lägga in i kalkylen.
     
    erkki gillar detta.
  10. Rendahl

    Rendahl Medlem

    Blev medlem:
    30 juni 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    17
    Isolering?
    Nya normer?
    Måste vara en husförmedlare "mäklare" som sagt de orden.

    Jag har tittat och följt många nyproducerade områden och ser ingen skillnad på ny eller gammal byggteknik.

    Med vänlig hälsning Patrik
     
    Last edited: 26 januari 2017
    erkki och Preciosa gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Rendahl

    Rendahl Medlem

    Blev medlem:
    30 juni 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    17
    Byggbolagen sätter priserna efter vad marknaden är beredd att betala.
    Under förra högkonjunkturen så betalade många dyrt för sina bostäder.
    De köparna vill såklart försöka få igen sina pengar därav kan en del äldre var dyrare än nytt.
    Gammalt kan också vara dyrare för de har ett bättre läge.

    De mesta nyproduktionen är i ytterområdena där markpriserna är väsentligt billigare och marken aldrig tar slut.
    Det kommer byggas nytt så länge folk vi bo där.
    För min del är läget viktigare än var jag får mest byggmaterial för pengarna.
    Vi har självklart alla olika krav.
    Men jag vill ha tillgång till en stads utbud och det stora sociala livet.

    Med vänlig hälsning Patrik
     
    CostaDelSol2016, rinconada och mixt gillar detta.
  13. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    en rätt enkel googling (dock pà spanska) sà kan du se vilka skillnader det finns i byggnormer mellan olika omràden och àr. oavsett om du är "mäklare" , byggingenjör eller självutnämnd "expert"
     
    kinng gillar detta.
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ja där satte du nog X% av forumets medlemmar på pottan :D
    "en rätt enkel googling"...

    P :eek:
     
    Last edited: 26 januari 2017
    kinng gillar detta.
  15. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Jag tar gärna några länkar Nalle.
    Har sökt men har haft svårt att hitta.
    Jag som är expert på Google ;)
     
  16. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej skulle vara intressant o veta vad ni har för bokstav på energideklarationen ni som har köpt nytt .För där ser man om det är bra isolerat mot gamla
     
    rinconada gillar detta.
  17. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Sök pà L.O.E (Ley de Ordenación de la Edificación) ocg CTE (Códigos Técnicos de Edificación) nàtt att läsa vid läggdags
     
  18. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Men Nalle?
    Jag tänkte några enkla länkar.
    Jag ska inte skriva en doktorsavhandling :)
    Det här blev jag inte klokare av men Erkkis idé om energideklarationen var intressant.
    Jag har läst lite om hur man kan isolera gamla hus men jag tror det enklaste är att byta dörrar och fönster om man upplever problem.
    Golvvärme borde man ganska enkelt kunna bygga in om man vill med spårade isolerskivor som inte bygger många centimeter.
    Gäller att inte glömma bort ventilationen om man har haft "självdrag"
     
    erkki gillar detta.
  19. CostaDelSol2016

    CostaDelSol2016 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    21
    Intressant! 2015 köpte 22.45% svenskar nya fastigheter och 77,58% köpte begagnade.

    De länder som köper flest nyproducerat är Belgien med 29,91% och faktiskt Norge med 29,45%.

    Frankrike ligger på topp när det gäller att köpa begagnat med 88,38%.

    Av 10 länder köper majoriteten sin bostäder i Valencia.Vi kanske ska omprioritera var vi ska bo!

    Alla bostäder har ett EPC (energicertifikat) undrar hur det är utformat för att visa på hur energisnål en bostad är.
    Läser att det innehåller en betygssättning av energiförbrukningen enligt en skala.
    A är det högsta betyget och har den effektivaste energiförbrukningen och G är det lägsta.
    Självklart tar betyget hänsyn till konsumtionsnivåer av el,vatten och gas.Det blir som här hemma,man får betala för det man förbrukar.

    Då känns det inte så angeläget om det är nyproducerat eller begagnat om man ser till energiförbrukningen.Det gäller att hålla koll på om det är ett A eller ett G.

    Trevlig helg alla!
     
    erkki gillar detta.
  20. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Kommunikationer kan påverka var i Spanien man bosätter sig. På fastlandet finns det bara direktflyg från Sverige till Malaga, Alicante, Barcelona och Madrid. Det kan vara en nog så viktig faktor, även om Valencia är en härlig stad.

    Sen skiljer sig klimatet mellan olika delar. Sydkusten (Malaga) ligger ju naturligt på en varmare breddgrad än ex. Barcelonaområdet. Torreviejaområdet (Alicante) har ett subtropiskt mikroklimat och räknas till en av de hälsosammare platserna i världen.
     
    CostaDelSol2016 gillar detta.
  21. CostaDelSol2016

    CostaDelSol2016 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    21
    Åh..tack för informationen.Självklart är kommunikationerna en viktig faktor. Vi får fortsätta att planera för sydkusten eftersom vi söker
    ett "varmt klimat". Kommer att söka nyproducerat i första hand eftersom vi då kan köpa via den mäklare vi har anlitat, trots att det ev.blir
    en annan mäklarfirma.
    Köper vi begagnat kan vi bara köpa via den mäklare vi har anlitat,blir lite begränsat då.Känns ju bra att veta att alla bostäder har ett EPC (energicertifikat) :)
     
  22. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Känner till köparens marknad och säljarens marknad, men det här var något nytt, "mäklarens marknad".

    Menar du att en mäklare har fått en exklusiv rätt att ni bara skall köpa ett begagnat alternativ via den mäklarens utbud?

    Min följdfråga blir, varför?

    Energicertifikatet behöver du inte oroa dig för, det kommer att fungera, men tycker du skall se över din relation med mäklaren. Självklart avgör du som köpare, vad som passar just dig bäst vad gäller läge, storlek, standard och pris i det totala utbudet som är aktuellt i ditt fall. Varför gå med på begränsningar?

    Du är köparen, du bestämmer självklart själv var du lägger dina pengar!
     
    rinconada och CostaDelSol2016 gillar detta.
  23. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Om ni inte redan nu åker ner då och då och kan titta er omkring så rekommenderar jag att hyra först. Då kan ni i lugn och ro känna er för var ni verkligen vill bo.
    Sen fungerar inte köp och säljmarknaden som i Sverige. Det ni ska skaffa er är en advokat som kan ordna med allt pappersarbete och framförallt kolla upp allt juridiskt kring det objekt ni vill ha. Så det inte ligger gamla skulder m.m.
    Mäklarna har inte samma regler som i Sverige utan är bara säljare som inte behöver se till era intressen. Därför kan samma objekt ha flera mäklare. Och ni behöver inte, ska inte, binda upp er till en mäklare.
     
    rinconada, CostaDelSol2016 och Los Suecos gillar detta.
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...