Om att långtidshyra... tänk på att...

Diskussion i 'Hyresmarknaden' startad av Katt arina, 8 september 2017.

  1. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jag och min man långtidshyr i Spanien under tiden vi studerar på distans. Nu hyr vi #Paradiset, d v s fristående spanskt hus med stor egen pool, stor barbequehörna och en stor vacker trädgård inklusive egen apelsin- och citronodling. Den ligger insynsskyddat på landet strax utan för en spansk ort men fortfarande nära all service vi behöver. Framförallt har vi en fantastiskt bra spansk hyresvärd, trevlig och inget krångel om vi behövt hjälp med något, det har varit guld värt.
    Eftersom vi passar på att prova på olika boendetyper under vår tid här, för att sen verkligen veta var vi vill köpa i framtiden, har vi bestämt oss för att flytta in till Alicante och leva spanskt stadsliv sista 1,5 åren här. Häromdagen fastnade vi för en lägenhet vi hittade på en av bostadssajterna och var och tittade på den. Den hyrdes ut via en immobilaria.

    Igår fick vi kontrakt mailat oss för påsyn, och helt plötsligt var de ekonomiska villkoren annorlunda än vad som annonserats. Det handlade om den stora deposition som plötsligt skulle läggas, från att innan handlat om en månads deposition. Jag påtalade i mailsvar att det inte stämde mot vad som stått i annonsen och fick till svar att det var visst vad som stått + en länk till annonsen. Länken ledde till sidan som uppdaterats samma dag (efter mitt påtalande?) och som inte längre låg publikt sökbar. Här var villkoren på deposition ändrade. Eftersom jag sparat sidan med ursprungliga annonsen om informerade jag dem om det och att det de sa inte stämmer. Men också om att vi inte längre var intresserade av att hyra lägenheten då det inte känns bra att hyra via några som försöker lura en. (egen kommentar: om de gör så, hur smiter de från eventuellt ansvar under hyrestiden och kan vi verkligen lita på att vi får tillbaka depositionen?)

    Med anledning av detta tänkte jag bara lägga upp lite bra-att-veta-info för de som vill långtidshyra.
    Om du hittar objekt som hyrs via immobilaria (mäklare) gäller vanligtvis följande:
    - Både du och den som hyr ut betalar en engångs kommission till mäklaren, oftast motsvarande en månadshyra. Du betalar den direkt vid reservation/kontraktsskrivning, inte vid senare inflytt.
    - Den som hyr ut betalar en månatlig avgift för service till immobilarian. Den påverkar naturligtvis din hyresnivå.
    - I annonsen framgår om du måste erlägga någon deposition, kallad fianza. Depositionen är tänkt att täcka räkningar som kommer i efterskott för el, vatten m.m. under din hyrestid , samt vara en garanti för eventuella skador som uppstått. Resterande ska återbetalas till dig.
    - Du måste kunna uppvisa dokumenterad inkomst.
    - Det kontrakt som upprättas följer vanligtvis en form av standardkontrakt. Läs kontraktet innan påskrift!
    - Under hyrestiden kan du vända dig till immobilarian om problem uppstår i boendet, ex om någon maskin går sönder.
    - Det varierar om du betalar hyran via immobilarian eller direkt till uthyrarens konto.
    - Dina räkningar för el, vatten m.m. (som normalt inte ingår i hyran) dras av immobilarian från ditt konto, därför behöver de ditt kontonummer.

    Ska du hyra direkt av en värd: Återigen läs kontraktet! Vilka är hyresvärdens åtaganden och kan du kliva av om de inte sköter dem under hyrestiden? Betala inte något innan kontraktsskrivning och lägg inte några stora depositioner, eftersom du inte har någon professionell som kan sköta regleringen i efterhand. En mindre deposition, upp till en månadshyra, är dock rimlig.

    Oavsett av/via vem du hyr - fotografera boendet vid inflytt eftersom du kan krävas på skador som uppstått under hyrestiden, d v s dras på depositionen. Gå igenom boendet med hyresvärd även vid utflytt, särskilt att maskiner m.m. fortfarande fungerar som de ska.
     
    Johann, DonBard, erkki och 6 andra gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jag känner igen det där med att ändra villkor vid uthyrning då jag försökt hjälpa folk under åren
    att få långtidshyra...kontrakten är ju på spanska om man hyr från spansk ägare och inmobiliaria/mäklare...
    Det är precis som om dom får nån "på kroken" så ska man skinnas...

    Enl denna långa artikel om turism kontra uthyrning mm mm så finns ett par avsnitt om att det blir svårare
    och svårare att hitta bostäder för långtidsuthyrning ...det är för lukrativt att hyra ut korttid...men begränsas nu
    i vissa städer förmodligen...
    http://www.sydkusten.es/sk/71/a/25006/spanska-turistsektorn-drabbad-av-vaxtvark/

    P :)
     
  4. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Ja, jag inbillar mig också att de nya reglerna ska minska turistuthyrningen och frigöra fler objekt för året-runt-uthyrning. Vilket även gör att de som faktiskt har licens för turistuthyrning får lättare att fylla sina bäddar.
    Det är också otroligt många långtidsobjekt som inte hyrs ut året runt. Ofta står det "solo para profesores" i annonsen, vilket innebär att det hyrs ut under skolåret september-juni, så de kan få in högre intäkter under sommaren. Ibland undrar jag hur många profesores de tror att det finns som endast är tillfälligt boende?

    Jag kan ju vara lite av en avtalsnörd ibland, så jag översätter de långa kontrakten till svenska och kollar igenom de ordentligt innan. Och allt ska vara skriftligt, inklusive inga pengar på bordet utan skriftlig dokumentation.

    Jag kan ju acceptera sämre villkor, om det är vad som sagts från början och något jag kunnat ta ställning till, men inte när det försöker luras på mig, då brister det viktiga förtroendet. Gissar att det var magkänslan som fick mig att spara ursprungsannonsen, magkänslan ska man alltid lyssna på.
     
  5. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Båda gångerna vi skrev på hyreskotrakt så lät vi en revisor kolla igenom. Båda gångerna gjordes ändringar eller att vi fick förtydliganden. Många kontrakt är standard. Jag har låtit tre fyra personer kolla igenom så om du är nörd är jag än värre! :D

    Ofta betalar hyresgästen och uthyraren/ägare hälften var av mäklarens förmedlingsarvode (ofta en månadshyra) och sedan är mäklaren helt ute ur bilden. All kommunikation sker vidare mellan hyresgäst och ägare.
     
    erkki gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Kontrakt i all ära , men detta är inte Sverige med Kronofogdemyndighet.

    Rättsväsendet och hyrestvister ligger långt ner på listan. Väntetider i domstol är åratals. Och dyra advokater gör att många inte kan driva sin rätt.

    Håll i pengarna och dra snabbt när något går galet........
     
    erkki gillar detta.
  8. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Om du vill komma in i de spanska systemen, dvs om du vill skriva dig och bli resident här eller skriva in dig i kommun (padron) så måste du kunna visa var du bor. Hyr du så måste du uppvisa hyreskontrakt och det måste vara bra och korrekt utformat för annars kommar någon att påpeka det och sätta käppar i hjulet för dig. Det har vi fått erfara!
     
    Johann gillar detta.

Dela sidan

Laddar...