Skada på hyrbil

Diskussion i 'Resa med bil' startad av Sciroccogtx16v, 18 augusti 2016.

  1. Sciroccogtx16v

    Sciroccogtx16v Medlem

    Blev medlem:
    8 mars 2015
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej
    Har hyrt bil på Centauro ett antal gånger via Auto Europa. Har alltid nekat alla typer av försäkringar då vi har en försäkring mot självrisk på hyrbil via Statoil kortet.

    Denna gång hade vi en helt ny (8 km när vi hämtade den) Citroen C5. Tråkigt nog så fick vi en konstig skada på vänster bakdörr, fönster,bakskärm, vet inte hur/var/när det hände.

    Så när vi lämnade tillbaka bilen sa vi till, och dom gjorde nån slags bedömning av skadan och vi fick betala 250 Euro. Schyst med tanke på att jag trodde att dom skulle ta hela depositionen (1200 Euro). Tycker också att dom skötte det hela mycket sakligt och proffsigt, inget tjafs och en rimlig bedömning av kostnaden.

    Som sagt hade vi en försäkring mot självrisk på hyrbil hos Statoil upp till 10 000 SEK kronor. Vi anmälde detta till Statoil (Trygg Hansa) men dom nekade på grund av att vi inte betalt självrisk utan skadan i sig.

    Nu spelade detta mindre roll för om vi hade fått betala 1200 Euro i självrisk och dom hade ersatt upp till 10 000 SEK, så hade det ändå varit en slant vi hade behövt stå för.

    Summa summarum så fick vi betala 250 Euro och utslaget på de kanske 10 gånger vi hyrt bil så har det ändå lönat sig jämfört med att ta Centauros försäkring.

    Fredrik
     
    Last edited: 18 augusti 2016
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    Råkade ut för samma sak förra veckan, fick en mindre skada på bakre bumper och fick betala €225, fick också ett kvitto där det framgår att det är en betalning för "Excess Amount".

    Har skickat in underlaget till Folksam, deras Resklar har en liknande självriskeliminering, får hoppas på ett positivt svar från dom inom kort... think
     
  4. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Det vore spännande att höra sen hur det har gått med Folksam. :sol:
     
  5. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Trist att behöva betala extra för att någon annan har skadat bilen. Vi tar alltid extra försäkring just för att slippa liknande problem.
    Jag tror det har skrivits en del på forumet om kortföretagens villkor vid självriskeliminering, trist bara att få ta det den hårda vägen.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. jod55

    jod55 Ny medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Vill ha tips på bankkort, kreditkort, betalkort där man inte bara har självriskreducering utan har självriskeliminering . Typ Handelsbanken Platinum. Nån som har koll ?
     
  8. chr57

    chr57 Medlem

    Blev medlem:
    14 april 2013
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    5
    https://www.santanderconsumer.se/kort/mitt-kort-plus/
    Självriskeliminering för hyrbil
    Sedan 1/1 2015 ingår självriskeliminering för hyrbil i reseförsäkringen. Det är en försäkring som ersätter självrisken eller reparationskostnader med upp till 20 000 kronor vid ersättningsbar skada när du hyr bil i Sverige eller utomlands.
     
  9. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Jag har i likhet med Scirocco hyrt bil minst 30ggr och aldrig tagit någon extra försäkring,hyr via Centauro.
    Nu senast i våras tjatade dom i 10 min om dessa försäkringar,så till slut tog jag det bara för att komma därifrån

    Visar sig sedan att jag betalat 50E för hyrbilen samt 110E för försäkringen,vilket är hutlöst. (det är här man tjänar pengar);:( Nu har jag tecknat hyrbilsförsäkring via Norwegian för 238kr/år med självriskeliminering upp till 40tkr:tummenupp:
     
  10. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    Fick precis ett trevligt svar från Folksam som godkänt utläggen och gör utbetalningen inom kort.

    Betalade för hyrbilen i måndags, skickade in papperna igår och fick svar redan imorse - Toppenhantering av Folksam! :D

    När det gäller kompletterande försäkringar och skydd för hyrbil så ser mitt upplägg ut så här fram över:

    1. Santander Mitt kort/Mitt kort+ reseförsäkring (genom Folksam) - Ersätter reparationskostnader och självrisk upp till 20 000 kr, utan gräns på antal tillfällen per år. Kortet "Mitt Kort" är utan årsavgift och inget påslag för valutaväxlingen.
    2. Folksams Resklar tillägg till hemförsäkringen - Självriskeliminering upp till 10 000 kr, max 2 tillfällen per försäkringsår.
    3. Bank Norwegian Hyrbilsförsäkring (genom AIG) - Självriskreducering (självrisk på 500 kr mot Bank Norwegian) upp till 20 000 kr, max två skador per försäkringsperiod. Försäkringen har en årsavgift på 249 kr och det är ett påslag för valutaväxlingen på 1.75%.

    Verkar trevligt med Santander (genom Folksam) som ersätter både reparationskostnader och självrisk utan begränsningar per år samt inget valutapåslag.

    Stort tack till chr57 för Santander tipset! graciass
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Sciroccogtx16v

    Sciroccogtx16v Medlem

    Blev medlem:
    8 mars 2015
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    2
    Ja det är ju trist när man själv inte är vållande, men tycker ändå att det blev en rimlig kostnad med tanke på att jag har 6000 i självrisk på min bil hemma..

    Fredrik
     
  13. villebasker

    villebasker Medlem

    Blev medlem:
    17 januari 2013
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    5
    Last edited: 22 augusti 2016
  14. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Frågan är om den hade hjälpt Fredrik. Försäkringen kallas självriskskydd, så frågan är om den ersätter den skada som Fredrik skrev om. Jag har inte läst igenom villkoren men det kanske är någon annan som har.
     
  15. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Tänk på att de flesta kort (visa m.fl reseförsäkringar) inte ger tillbaks del av självrisk, utan bara när hela självrisken/depositionen nyttjats.

    Annars blir de som för sci... de räknas som att man betalat skadan
     
  16. andbjo

    andbjo Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2013
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag brukar alltid teckna en reseförsäkring med självriskeliminering på mig själv innan jag reser någonstans där jag vet att jag ska hyra bil. Då får man ju även försäkring mot förseningar, sjukdom etc. Dessutom blir det billigare än att teckna hyrbilsföretagens försäkring.

    Men visst kan man chansa och köra utan försäkring, men om man åker på 10 000 i självrisk så är det rätt många reseförsäkringar innan man kommer upp i dom summorna...
     
  17. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Problemet med självriskelimineringen är ju som så att den bara faller ut om du blir tvungen att betala självrisk vid en skada. Är skadas omfattning mindre än låt säga 1000 euro som självrisken kan ligga på så betalar du för reparation av skadan. Då faller antagligen inte försäkringen ut eftersom du inte betalat självrisk.
    Alla större kortleverantörer har ju dessutom själriskeliminering gratis i sitt kort.

    Ett tips för extra reseförsäkring är att kolla vad det kostar att lägg till dig på sin hemförsäkring. Det brukar inte vara många kronor per år och täcker alla i familjen, ibland även eventuella övriga medresenärer i ditt sällskap.
     
  18. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    Passar på att citera mig själv med tanke på diskussionen om reparationskostnad upp till självriskbeloppet… thumb

    Hoppas att ger lite vägledning i försäkringsdjungeln. ));)
     
    Last edited: 26 augusti 2016
  19. Ricber

    Ricber Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2015
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    24
    För dom som har swedbanks kreditkort står det så här för fösäkringsskydd om man betalt hyran med kortet:
    5.3 Hyrbil
    Inträffar under utlandsvistelse en ersättningsbar
    skada på den hyrbil (ej husbil) eller
    hyrd vespa/moped (högst 100 cc) som den
    försäkrade hyrt på resmålet av auktoriserad
    uthyrningsfirma och skadan till sin omfattning
    överstiger gällande självrisk lämnas
    ersättning med ett belopp som motsvarar
    självrisken dock högst 10 000 kronor. Understiger
    kostnaden självrisken lämnar vi i
    stället ersättning för den faktiska kostnaden
    dock högst 10 000 kronor. Från ersättningen
    avräknas belopp som betalas av annan försäkringsgivare.

    Försäkringen gäller under hyrtiden under
    förutsättning att fordonshyran betalats enligt
    punkt 2.2 samt att kortinnehavaren i samband
    med hyran tecknat erforderligt försäkringsskydd.

    För mig känns det OK såvida inte självrisken överstiger 10000 vilket jag vet att det gör för vissa uthyrare.
     
  20. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    Ricber, låter lovande! Är det avgifter (års/växel, etc) på Swedbank-kortet?
     
  21. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Det där var verkligen bra info som var ny för mig. Jag ringde för något år sedan och pratade försäkringsbolaget om just självriskreducering och fick helt annan info.

    Den här infon uppskattas verkligen spainsmile
     
  22. Ricber

    Ricber Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2015
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    24
    195 kr per år verkar det kosta, säkert förhandlingsbart om man är kund. Använder det inte för kontantuttag då jag har konto i Spanien men är rätt säker på att det är en del avgifter där.
     
  23. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    Ricber, tack för infon! Såg på sajten att det är 1.5% i påslag på köp.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...