Skaffa NIE-nummer

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Pooh, 6 november 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har använt NIE nummer när jag bytt bank och försäkringsbolag.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Har også vist NIE for alt mulig. Alle kontrakter (telefon, strøm, vann, bilkjøp osv), samt når man evt blir stoppet av politiet. Skulle bare ønske at de kunne laget et eller annet kort man kunne ha med seg, i stedet for dokumentet på papir.

    Riktignok godtar mange en kopi av dokumentet i stedet for originalen.
     
  4. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Skulle man kunna fota av NIE-papperet och ha på mobilen, tro?
     
  5. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Är det något nytt att man ska visa NIE-numret för polisen? Det har jag iaf inte hört talas om think.
    rocio
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag har egentligen bara uppgifter om residenskortet (som är litet, grönt och plastat på ena sidan. Men det borde ju vara samma regler som göller. Jag fick uppgiften av polisen när de lämnade ut kortet att jag mycket väl kunde göra en liten kopia som jag kunde plasta in och anväda när det behövdes. Men det är inte tillåtet att t.ex. helt plasta in originalet,

    Vad man kan bli avkrävd av polisman är fotolegitimation, alltså pass eller ID.kort. NIE-papperet eller Residenskortet gäller inte som legitimation. Finns alltså ingen anledning att ha dessa (NIE(Residenskort) med sig till vardags. Däremot kan det ju vara praktiskt att alltid ha kopior på allt på ett säkert ställe.

    (Så du har helt rätt, Rocio)

    Göran
     
  8. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Jeg har blitt spurt om NIE (nummeret, ikke papiret) når jeg har blitt stoppet i politikontroll. Jeg har hatt det med meg, så jeg vet ikke hva som skjer om man IKKE har det med. Men de har spurt etter både pass og NIE..

    Har alltid begge deler i bilen, så da får de begge deler, om enn bare kopi av NIE dokumentet eller kun nummeret.
     
  9. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    NIE numret frågas efter lite då och då, t ex om man skall hämta nåt från posten, har hemleverans av varor, besöker nån myndighet etc.
     
  10. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Jag har hämtat ut rek. på posten, och fått varor (bläckpatroner som jag beställt från England) hemburna fram till dörren utan att mitt NIE-nummer efterfrågats. Endast leg., som i mitt fall består av det lilla nationella ID-kortet.
    rocio
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Håller återigen med rocio. Brevbäraren vill bara ha ett leg.nr när hon knackar på dörren med leverans. Naturligtvis vill myndigheter ha ett NIE nummer vid kontakt.

    Däremot (iaf för min del) har både bank och Movistar varit ointresserade av NIE. Har bara frågat om jag har, men har sedan gått efter Passnumret.

    Lite off topic kanske, men när ni skaffar ett abonnemang hos Telefonica/Movistar, se till att NIE numret hamnar på kontraktet. Inte passnumret. Orsak? Vid byte av leverantör, till t.ex Orange eller någon annan, Kan den nyae leverantören enkelt gå in och ta bort Movistarkontraktet. Mycket smidigt. Men de kan inte göra det om det bara finns ett pass-Id-nummer på papperen.
     
  13. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag har fått visa pass och ge nie för både MRW och ett annat bolag som levererade häromdagen. (SAIR?). De knappar in numret i sina handdatorer. Kanske det inte behövs om man har nationell id-kort?
     
  14. JESPER

    JESPER Ny medlem

    Blev medlem:
    27 mars 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Id kort MED nie numer då?

    Kan man inte någonstans få ett giltigt idkort med sitt NIE då?
     
  15. Jon78

    Jon78 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 april 2014
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    2
    Måste man förnya NIE-certet även om man redan har Residencia/ personnummer?
     
  16. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Om du har Residencia så är det ju samma NIE-nummer, och du använder det, till det är dags att förnya det.
    Residencia måste förnyas efter 5 år, sen blir det permanent.
    Utgångsdatum står på Residencian. (Har men det gröna A4-pappret så står utgångsdatum med text, inte siffror. Jag vet inte hur det är med kortet som man får nu.)
     
  17. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Det verkar vara lite olika i olika kommuner. Vi är residenta (om man kan kalla det så) sedan 2012 i Mijas kommun. Litet grönt kort som är plastat på ena sidan, men jätteömtåligt.

    Vid flytt till Estepona var vi tvungna att gå till Kommunhuset för "padron". Sedan Policia Nacional för att skaffa nytt "litet grönt kort" eftersom även polisen vill ha koll på var man bor. Jag trodde att det skulla vara enklare, men det är alltså en helt ny ansökan (EX18) fast då med samma NIE-nummer. Men med den nya adressen. Och ny avgift förstås!

    På kortet står bara datum för utskriften av det kortet, alltså ingenting om hur länge det gäller. Finns säkert i en massa andra lagar/förordningar.

    Jag orkar inte forska eller bry mig längre om alla ändringar, utan går alltid till Foreigners Office, som i de flesta kommuner ligger på samma ställe som turistbyrån. Sen skickar en trevlig dam mig till olika ställen. Nu sist för att få levnadsintyg underskrivet så jag inte tappar mina pensionsutbetalningar.

    Göran
     
    Last edited: 2 november 2014
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...