Sma Blodsugande Svarta Flugor

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av flamenco, 23 juni 2012.

  1. flamenco

    flamenco Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej alla! Tack for ett mycket trevligt och informativt forum for alla oss som bor har nere och for dem som kanske har tankar pa att flytta ned någon dag.

    Själv sa flyttade jag ned for ca: 6 månader sedan sa jag har bade upplevt den dar otroliga kylan som man ju tror att man ska enkelt fixa eftersom man ju ar en Viking, samt den har varmen som ar bortom allt som jag tidigare upplevt.. men wow! Det enda som jag verkligen angrar ar att jag inte gjorde denna flytt redan for 30 ar sedan.( For alla er som fortfarande funderar pa en flytt.. ta steget goddammit!) Till skillnad mot Sverige sa ar precis allt mojligt har nere.. och riktigt billigt dessutom. (ifall ni haller er ifrån storstäderna, that is)

    Tyvärr saknar jag svenskt tangentbord pa min laptop sa jag ber sa mycket om ursäkt ifall det kan bli lite förvirrande att lasa. Jag har i vart fall MS Word installerat som rattar/andrar de flesta ord for mig, men som synes, tyvärr inte alla.

    Min undran for dagen, eller snarare fråga, handlar om dessa satans sma blodsugande flugor som terroriserar mig, och säkerligen flertalet av er andra som lever har nere. Forst trodde jag det var tigermyggan som var orsaken men sedan sa far jag hora att det ar en liten blodsugande fluga som åsamkar dessa stora/harda svullnader. Jag har nog kopt alla kemiska stridsmedel som tankas kan inklusive halvdussinet analoga flugsmällor hos den lille kinesen nere pa hörnan, men lika förbenat sa vaknar jag pa morgonen med enorma reaktioner från dessa bett.

    Ifall det ar någon som har något effektivt skydd att rekommendera sa vore jag oerhört tacksam.

    29c i skuggan... spainsmile

    flamenco
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Flamenco och välkommen till forumet om ingen sagt det förut spainsmile

    Jag vet inte vad dessa flugor är för nåt men min syrra har haft
    oförklarliga bett i massor på senaste tiden. jag trodde det var mygg :eek:

    Hoppas nån som vet var dom kommer ifrån och varför man får så
    hemska bett!! Och - vad ska man göra åt det?

    Ciao P :sol:
     
  4. flamenco

    flamenco Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2
    God morgon P och tack för ditt svar!

    Ifall din syrra ofta blir biten även då hon använder myggmedel så kan det mycket väl vara ett resultat av denna illbatting. (myggmedel i alla dess former tycks helt verkningslösa) Här i Catalunya säger de att den kom för bara några år sedan efter att de höjt vattenkvaliteten i sjöar etc. men ingen tycks ha funnit något botemedel ännu.

    När/Om din syrra blir biten av den så resulterar detta först i klåda, och när du väl börjar klia så framkallas en allergisk reaktion som gör området mycket svullet, varmt och stenhårt på bara någon minut. Enligt vad som påstås här så lär dessa, då du råkar hamna i, eller bli utsatt för en större mängd av dem, kunna orsaka död hos både djur och människa, så man får vara lite aktsam med vad som flyger i ens närhet.

    Det var förövrigt en artikel i Engelska The Guardian för några år sedan där de nämner att ca: 2000 personer tvingas uppsöka läkare vart år, men ej heller här så nämnde man någonting om botemedel och i de spanska tidningarna har jag inte sett någonting heller.

    "Spain hit by plague of blood-sucking black flies"
    http://www.guardian.co.uk/world/2007/jun/25/spain.uknews4

    Ja, det är väl bara att vänta och hoppas att någon har något bra tips att komma med.

    adios,

    F
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Hola, Har du testat en elektrisk mannick som man stoppar i ett vanligt vägguttag och som driver bort alla myggor? Jag vet inte om den är något vidare bra mot andra småkryp än just myggor men kanske värt ett försök? Dessa apparater säljs hos vanliga China Bazarer osv...
    Lycka till.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag har "hösnuva" och äter allergitabletter. Jag får aldrig klåda av myggbett eller något annat. Tabletterna finns receptfria på apotek i Sverige och liknande måste finnas i Spanien också. Det kan ju vara värt att testa.

    Lotta
     
  8. flamenco

    flamenco Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för tipset Rinconada!

    Jo jag har en sådan, eller flera olika som sitter i vägguttagen och de fungerar till och från riktigt bra på moskiter men däremot inte alls på denna fluga. Det enda som fungerar nattetid är ifall man sprayar med insektsgift ca: 20 minuter före sänggående och sedan sover med dörren stängd. Men doften är verkligen inte trevlig att sova i och det känns lite i huvudet när man vaknar ifall jag råkat spraya lite för mycke kvällen innan.

    Dagtid är det däremot svårare att värja sig eftersom dörrar och fönster måste stå öppna mer eller mindre hela tiden...tja, sån´t är livet!

    Inte mycket att göra förutom att bara vänta och hoppas på att någon förr eller senare lyckas finna en lösning.

    Tack i alla fall!

    adios,

    f
     
  9. flamenco

    flamenco Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för tipset Lotta!

    Underligt när du nämner detta med allergimedicin eftersom jag tidigare själv hade stora problem med allergi (allt i växtriket förutom gråbopollen) Vid den tiden (70-tidigt 80tal) så var medicinen verkligen hemsk och jag var otroligt trött 24/7 så jag slutade därför ta den efter några års användning och bet i det sura äpplet så att säga. Efter några år av rent H så avtog emellertid problemet mer och mer och för ca: 20år sedan så var jag äntligen helt fri, förutom under ca: 3 intensiva dagar då våren kom.

    När jag nu tänker på det så hade jag även problem med mygg under den tid som jag inte tog medicinen fast problemen liksom avtog i samma takt som allergin och sedan ca: 20 år tillbaks så har jag inte haft några problem med myggen heller. Kan verkligen inte ens minnas ett endaste bett sedan dess.

    Här i mitt underbara hörne av världen så har jag inte heller några problem med moskiterna förutom att de små nedrans flugorna tycks ha fattat ett extra stort tycke för mig. Det är däremot min flickvän som har det "normala" problemet med moskiterna.

    thumb: För dig och andra som har problem med moskiter så kan jag rekommendera en hudkräm vid namn "Natural Honey" som av någon märklig anledning ger ett nästan 100% skydd. Moskiterna fullkomligt avskyr denna doft. (Köpes oftast i matvarubutiken) Tyvärr så doftar den väl kanske inte "rosor & grogg" precis men det får väl då ställas i relation till de problem som moskiterna utgör..

    Tack för tipset i alla fall!

    adios,

    f
     
  10. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Det finns ett mycket goddoftande blomma som är släktning till pelargunia.
    Tyvärr vet jag inte dess latinska namn, men här i skaraborg kallas den Dass blomman. (Lite bondromantik) Varjefall så avger den en kanska stark lukt vid beröring och även vid drag. Själv tycker jag att den luktar som vilket kärringparfym som helst, en del kallar det reberbahndoft, och vissa säger att de får huvudvärk av det. Men flygorna och myggen avskyr det!
    Och således passar den bra där man vill ha flugfritt.
    Det finns även andra växter som är verksamma. Kanske skulle du ha en snack med en klok spansk gumma om ämnet?

    Annars med myggbett/flugbett i värmen är det viktigt att man "spritar" bett ställerna i stället för att klia på dem. Allt för att undvika sekundär infektioner.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
  13. flamenco

    flamenco Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2

    Du den där verkar ju högintressant! Jag snokade runt lite och kom upp med " Rudbeckia" vilken även gick under namnet höstrudbeckia, guldboll, dassblomma.

    När jag nu såg bilden så tycker jag mig minnas att den fans i mina föräldrars gamla trädgård någon gång på sena 60talet. Starkt illadoftande (vill jag minnas) och ifall man tog på skälken så satte sig en stark doft rejält fast i skinnet. Jag visade bilden för min"kloka spanska gumma" :love: och hon tror sig minnas ha haft en dunge i en tidigare trädgård, så jag får traska bort till Lidl imorgon och se ifall de har några fröpåsar liggandes. Underligt men här finns inte en endaste blomsteraffär.. man kan inte ens hitta blommor i matvarubutiken, knepigt.

    Beträffande flugbetten så använder vi ammoniak med gott resultat. Det svir till lite i början men riktigtt effektivt ifall man gör det så fort man märker bettet.

    Jätte tack till dig McAber, och jag ser med spänning fram emot resultatet!

    adios,

    f
     
  14. flamenco

    flamenco Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2
    Hola Rinconada!

    Ja men de ska ju va en redi göteborgare te att hetta sån jädrans bra information! Jo, här haru en te me röttera i samme spann.. nästan. :D

    Ska ta och läsa igenom hela texten i morgon.

    Tusen tack för all hjälp!

    adios & natti natti så möcke,

    f
     
  15. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Bara inflyttad Göteborgare :D
     
  16. flamenco

    flamenco Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2
    Men det ar ju nastan finare ju! thumb

    f
     
  17. gustav

    gustav Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    0
    finns det några fler bilder på dessa svarta flugor?
     
  18. flamenco

    flamenco Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2
    Bra fråga! Faktiskt så har jag inte ens tänkt tanken eftersom så snart jag ser dem så är det alltid fullt krig. Men jag ska försöka fånga en och ta några bilder så fort tillfället ges.
     
  19. flamenco

    flamenco Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2
    Här kommer en alldeles nytagen bild på monstret. Jo, ögonen är faktiskt så röda och ännu rödare (blött blodröda) när den lever som du kan se på bild nr:2 Jag fångade den i går och tog några medan den var vid liv men som du ser blev det blev omöjligt att få någon skärpa. Men på nr: 2 så ser du verkligen hur blodröda de är.

    När du ser dem så är de precis som små flugor, ungefär i storlek som en svensk mygga och du kan inte se dessa färger som du nu ser på bilderna. Den ser alltså svart ut, precis som en vanlig fluga.

    adios,

    f

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Last edited: 1 juli 2012
  20. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Nàgon entomolog här?
     
  21. MsMe

    MsMe Ny medlem

    Blev medlem:
    15 oktober 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0
  22. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Ja, ja, vad är vanligt?
    Men jag vet att den hör till kategorin doft pelargoner (som din länk visar)
    Men vilken av dem det är vet jag inte. Jag vill minnas att den blommade knappt och blev lite spretig och såg inte så där frodig ut som pelargonierna brukar göra. Och mycket riktigt, doften kom från bladen.
    Den luktade som parfym av "reperbahntyp" dvs rätt påtagligt, men inte obehagligt. Varjefall så gillade inte flygorna denna lukt, och kanske just därför har den ofta placerats i dassen, därav smeknamnet "dassblomman".
    Går man i sådana tankar att bekämpa/avskräcka kryp/flygor mm med växter, bör man nog tala med någon botaniker. (reservera gärna 2 timmar för mötet, för de är coola personer med egen tidsuppfattning)
     
  23. åsa51

    åsa51 Medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    4
    hola tror det är en Doctor Westerlund en sorts pelargon
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...