Spansk rondellkörning

Diskussion i 'Resa med bil' startad av Linkan, 29 januari 2014.

  1. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    Frun(vän av ordning) och jag har hamnat i en debatt ang. att köra i rondeller i Spanien( Torrevieja) där hon hävdar att det måste finnas regler för detta, vilket jag starkt betvivlar (efter att ha hyrt bil 4 ggr) utan tror mer på djungelns lag, modigast först,,, då jag vid flera tillfällen upplevt folk som ligger i vänsterfilen fast dom ska av åt höger eller folk som ligger i högerfilen och ska svänga av om typ 2-3 avfarter,,, möjligtvis kan jag hålla med om att det finns företrädesrätt för bilar inne i rondellerna,,, senaste spännande rondellen var den i La Zenia,,,,, där gällde det verkligen att vara modig :)
    Har före mig att jag läst nån tråd här men hittar den inte,,,, nån vänlig själ som kan bringa klarhet i detta,,
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Rondeller är en tvåfilig cirkulär väg. Samma regler gäller som om den vore rak.
    Man kan ligga i ytterfilen hela vägen runt. Detta är åtminstone här på Teneriffa det normala... innerfilen är för "nödfall", typ...

    Inom parentes sagt, så är detta faktiskt regler som gäller i Sverige också. Det är helt ok - nuförtiden - att ligga i ytterfilen hela vägen runt en rondell, enligt de lagar som gäller.
    Men, som på alla vägar, den som byter fil har väjningsplikt.
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Inte bara pà Tenerife. Spansk vägkod (eller vad det nu heter pà svenska) säger att den innerliggande filen ska bara användas till omkörning och att man ska alltid köra ut ur rondellen i den yttre filen.
     

Dela sidan

Laddar...