Sparbankens/Swedbanks Fastighetsbyrå

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av Brun&Go, 2 april 2013.

  1. Brun&Go

    Brun&Go Ny medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2
    Är det någon som har erfarenhet från Sparbankens/Swedbanks Fastighetsbyrå och försäljning av fastighet i Sverige?

    Tyvärr så jag har (via advokat) avyttrat en fastighet i Sverige. Av ren lathet och förbannad avsky för mitt gamla hemland så gör jag precis allt för att slippa åka upp igen, så jag anlitade därför en advokat i hopp om att fanskapet hade någon form av yrkesheder & moral. Allt gick strålande till dess att han skrev på (i mitt namn) vid försäljningen, men därefter fick jag bara några få rader där han lät meddela att "nu väntar vi bara på pengarna". Jo du!… nog lät det bra alltid!

    Problemet är nu bara att jag har inte hört av eländet sedan dess. Han gör precis allt för att inte återkomma och nu senast var han på andra sidan Atlanten med sin surkärring som dessutom råkar vara Domare. Som ni förstår så är min förhoppning om att en eventuell SVENSK Domstolsförhandling skulle enas om ett utslag som går emot en kollegas man…. nära noll.

    Men, för att i vart fall inledningsvis försöka gå den lagliga vägen så behöver jag några goda råd från någon som sålt sin lägenhet/villa eller fastighet i Sverige via Sparbankens/Swedbanks Fastighetsbyrå som kan tala om hur länge Sparbanken/Swedbank behöll deras pengar innan utbetalning. De lär ju ha något som kallas "Klientkonto" vilket förmodligen är en lam ursäkt för att själva kunna erhålla ränta under X-antal veckor.

    Trevligt Forum!

    Mv,
    Brun & Go
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Brun & Go, välkommen till forumet spainsmile

    Det har gått underligt till detta :( Har du inte sett något kontrakt?
    Där stipuleras ju datum för handpenning och dag för överlåtelse
    och tillträde, då är ju Fastighetsbyrån med på banken
    och jag fattar inte vad pengarna
    tog vägen vid det mötet. Kan ju inte vara kvar på klientmedelskonto
    hos dom om försäljningen är genomförd....
    Vad säger Fastighetsbyrån då...

    Ciao P think
     
  4. Sara123

    Sara123 Ny medlem

    Blev medlem:
    10 november 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Som utbildad mäklare kan jag tänka mig att det kanske finns ett vilkor i avtalet, först när detta vilkor är infriat förs handpenningen över till dig, ev tar mäklaren sin del av det hela innan du får över pengarna. Fastighetsbyrån anses vara en seriös firma, men ring till kontoret och hör varför du inte fått över några pengar och meddela att du inte får tag på din advokat.

    Lycka till och hoppas att allt löser sig.
     
  5. Brun&Go

    Brun&Go Ny medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej och tack Preciosa, Hej Sara!

    Uppgifterna bör framgå på den handlingen som du påpekar men var gång jag gjort påstötning om att få underlag så låtsas han inte ens ha fått frågan. Det kom ibland kortfattade meningar på mellan 20-30 ord med svammel utan värde. Någon gång däremellan kunde han svara på tilltal, men givetvis då i form där han gravt missförstått frågan. Sedan han fick uppdraget för ca: 4 månader sedan så har jag inte fått 1 enda papper från honom, inte 1 enda underlag.

    Jag skrev ett mail till mäklaren (vars foto nu plötsligt försvunnit från webben) i går morse där jag förklarade situationen. Jag bad om uppgifter för att jag måste ta saken vidare. Fortfarande inget svar från henne, men däremot så kom det ett mail nu på morgonen från advokaten där han meddelade att han nu var tillbaks från semestern… Grattis! Underlag ska han tydligen presentera om 3 veckor och samtidigt föra in pengarna på angivet konto. Jag inser med tanke på innehållet att mäklaren tydligen vart i kontakt med honom. Varför,är däremot mindre klart. Eftersom han nu gav mig ett datum så kan jag kan nog heller inte göra så värst mycket mer åt saken tills detta datum passerat.

    Det förekom heller inga villkor för köpet. Budet var något lägre än ett annat men jag accepterade just på grund av att det inte villkorades.

    Situationen är verkligen djupt irriterande.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag tycker inte att du skall vänta på underlagen i tre veckor men insistera på att få alla papper nu på en gång - och ta hjälp av andra för att få veta vad som händer. Konsumentrådgivare, mäklarsamfundet, advokatsamfundet eller någon annan.

    Jag känner inte till mäklarbyrån men de är väl fristående företag som bara leasar namnet? Själv råkade jag ut för en svindlare för några år sedan från en känd mäklarfirma, det var Svensk Fastighetsförmedling den gången. Dagen före Kronofogden skulle göra utmätning hos honom (på min begäran) fick jag mina pengar. De som väntade fick inget, det fanns inga pengar kvar på slutet. Mäklaren fick ett par års fängelse... och tillhör inte Svensk Fastighetsförmedling längre förstås. Skattemyndigheten ringde också ett flertal gånger efteråt för att få in uppgifter om mäklarens sätt att sköta sina affärer.
     
  8. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Äsch, svaret på din egentliga fråga är: man får handpenningen minus mäklararvode samma dag som man skriver kontrakt och slutbetalingen får man samma dag som det är tillträde. Det är vanligast. En gång har jag varit med om att få vänta en vecka på handpenningen - men då stod det skrivet i köpeavtalet och berodde på att köparna behövde låna till handpenningen.
     
  9. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Absolut som uora säger! Kör med tunga artilleriet med en gång. Det ska inte förhalas och förhalas hur länge som helst. Absolut inte. Advokat och domare!!!!! Hur djupt kan man sjunka???? Advokatsamfundet är det första du ska vända dig till. Samtidigt som du kan kontakta Uppdrag granskning och Plus på SVT. De kanske är intresserade av olika typer av skojare. Vad vet jag.
    Hoppas det ordnar till sig till slut. Lycka till!
     
  10. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Tunga artillerier är bra! Vi köpte en SAMSUNG tvättmaskin. Det var en promoción, vi skulle få 50 Euro tillbaka. Under 127 dagar höll jag en låg profil då jag undrade när pengarna skulle betalas ut. Svaren från SAMSUNG var alltid typ "Godag yxskaft". I går flög djävulen i mig och jag lade ut en kort videosnutt på YouTube. Den handlade om SAMSUNG - PROMOCIÒN - BEDRÄGERI. Inom en timme fick jag ett mail med kvittot på att pengar skickats till min bank. Pengarna fanns på mitt konto idag.

    Ett uppslag!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Sara123

    Sara123 Ny medlem

    Blev medlem:
    10 november 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej igen!

    Gör som så att du ringer till ägaren (franchisetagaren) och fråga vad som pågår. Vanligtvis är det som så att hp passerar mäklarens klientmedelskonto innan den går vidare till säljaren. Om du inte får ett vettigt svar från ägaren, så ring omedelbart till mäklarsamfundet och fråga vad du ska göra.

    Lycka till!
     
  13. Brun&Go

    Brun&Go Ny medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej uora & rinconada

    Mäklarbyrån leasas så vitt jag noterat och jag tror inte att byrån har någonting med detta att göra, kanske däremot enskilda mäklare. I detta fall handlar det förmodligen mer om att advokatbyrån är den största i staden, att de tillhandahåller praktikplatser för juridikstuderande (ibland även mäklare med ambitioner inom juridik ) och att jag befinner mig på betryggande avstånd.

    Det tycks i vart fall som att han blivit medveten om att jag nu är lite irriterad för under dagen så har han faktiskt uppvisat en helt ny sida, den sida som jag förväntade mig finna hos en professionell advokat. Nu har jag dessutom (under irritationens påverkan) tagit reda på betydligt mer om honom än vad han sannolikt kan föreställa sig, så I händelse av att jag får anledning till att bli arg, så kommer hans "lebensraum" att dramatiskt krympa. Men jag beslutade i vart fall under dagen att avvakta till dess att deadline överskrids.

    rinconada, jag noterar att du inte är en dam att bråka med!  Men ibland så är det inte vad du gör som skrämmer mest…. det är deras funderingar / vetskap om vad du ännu inte gjort som oftast gnager hårdast 
     
  14. Brun&Go

    Brun&Go Ny medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2
    Snyggt jobbat Solen! Det finns ingenting som skrämmer ett företag så som väl underbyggd, negativ reklam. Jag tackar och bugar för uppslaget!
     
  15. Brun&Go

    Brun&Go Ny medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej Sara,

    Jag misstänker att franchisetagaren inte har något med detta att göra. Budet accepterades (enligt advokaten) på inrådan från denna mäklare just på grund av att budet inte villkorades. Huruvida detta är sant eller inte vet jag däremot inte. Hennes foto har nyligen plockats bort från Fastighetsbyråns hemsida och att hon inte besvarade mitt mail får väl då tala för sig självt.
    Kan ju tänkas att de har en tidigare, alternativt ny relation genom praktik på advokatfirman.

    Jag har vart hos advokatsamfundet och gjort lite research men för att det ska bli någonting utav det så behövs ganska så graverande bevisföring rörande misskötsel och inkompetens. Det är ungefär som med läkarkåren som alltid kommer undan med både mord och inkompetens eftersom en fällande dom kollektivt skulle skada förtroendet för hela läkarkåren. De skyddar varandra så långt det är möjligt.

    Men jag har en plan B :)
     
  16. Sara123

    Sara123 Ny medlem

    Blev medlem:
    10 november 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej igen!

    Om "din" mäklare har slutat så bör ändå franchisetagaren/kontorschefen ha tagit över ansvaret för objektet. Tycker ändå att du ska ringa kontoret och höra vad som pågår och säga att du faktiskt har sökt mäklaren.

    /Sara
     
  17. Brun&Go

    Brun&Go Ny medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej Sara,

    Som situationen utvecklats så har jag plötsligt fått ett datum att förhålla mig till vilket gör det betydligt enklare att ta saken vidare, om behovet uppstår. Tidigare (då vi fortfarande hade kontakt) så undvek han att besvara när jag bad om att precisera datum för möten etc. När jag t.ex. frågade om möten så hade de redan inträffat, eller så hade han inte hört någonting ännu. Men han undvek alltid att lämna datum för när. Efter jag nu skrev mailet till mäklaren så har dock attityden svängt 180 och det upplevs i vart fall som det nu kommer att ordna upp sig. Men uppstår ytterligare problem då kommer jag självfallet att kontakta ägaren och ta saken vidare.
     

Dela sidan

Laddar...