Språk kurs i Malaga

Diskussion i 'Skolor och Studier i Spanien' startad av Kingfilip, 25 maj 2012.

  1. Kingfilip

    Kingfilip Ny medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Allihopa!

    Jag har bläddrat lite på internet om spanien och hittade spanienforum.se

    Eftersom att jag skall resa ner till Spanien så tänkte jag bli medlem här.

    Jag behöver lite hjälp.

    Min Situation:
    Jag har tänkt att läsa spanska i spanien under sommaren.
    Jag letade på internet och hittade Universidad de Malaga.

    Har ansökt till en sommarkurs på fyra veckor 3 Juni - 30 Juni.
    På deras hemsida står det totala kostnaden är 625 Euro.
    Course price: 405 Euro.
    Accommodation price: 220 Euro.


    Då fick jag svar tillbaka att jag är antagen MEN, jag måste betala halva priset innan jag blir 100% antagen.

    Jag gjorde det, och fick det betalningen bekräftat. (Skickade 450 Euro)

    Nästa steg jag gjorde var att kontakta CSN och göra en ansökan om studiemedel.
    CSN ville ha ett intyg som de bifogade i mailet. Den blanketten har Universitetet skrivit under på.

    När jag fick tillbaka pappret så gav jag det till CSN.

    Resten av pengarna ska betalas till skolan senast en månad innan kurs start.

    Okej - Det gjorde jag också, resterande pengarna skickade jag och fick betalningen bekräftad.
    Nästa dag får jag brev från skolan och de säger att jag ska få information om familjen
    som jag ska bo hos en vecka innan kurs start.

    I morse kom brevet med information om familjen och där står det :

    Cost of the accommodation: 600€ per month. Upon your arrival you will have to pay the
    landlady 500€ and we will send her the 100€ accommodation
    deposit that you sent us previously.
    Other costs: 6€ per wash

    D.v.s. att jag måste betala 500 Euro till i handen till familjen vid ankomst.

    Detta kom som en chock till mig :eek: eftersom jag har redan betalat 625 Euro totalt och de nämnde ingenstans
    att familjen ska ha 500 euro vid ankomst, värken vid registrering, under processen eller på hemsidan.


    I priset ingår : 1rum, 1badrum, frukost+lunch ELLER bara middag.

    Nu behöver jag er hjälp med att tolka min situation.

    Låter detta vettigt? eller är det något skumt här.

    Är detta normalt pris?
    Är det någon som har varit i liknande situation?

    Jag har tittat på internet och det finns rum att hyra runt om i Malaga mellan 200-300 euro.
    Så när jag såg att priset för boende var 220 Euro, så lät det normalt pris, men nu vill de att jag ska
    betala 220 euro + 500 till i HANDEN vid ankomst. det blir 720 Euro totalt för en månad.

    Jag kan ge er mer information om ni behöver för att kunna tolka och hjälpa mig på bästa sätt.


    VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR!
    Filip
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Hola,
    Har du skrivit kontraktet till det först angivna priset (att allt ingår i 625€)?
    Om så är fallet kan de inte i efterhand begära mer för boendet.
    Jag har studerat flera gånger i Alicante, då skolan alltid har ordnat boendet och det som har sagts från början har gällt. Inga andra avgifter eller andra priser har förekommit.
    Jag tycker att du ska bestrida detta "pålägg" bestämt. Så får de inte göra. Men du ska ha ett kontrakt om överskommet pris bakom dig. Viktitgt. Lycka till!
     
  4. Kingfilip

    Kingfilip Ny medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hola!

    Jag är inte säker om detta räknas som kontrakt,
    + Jag har läst deras terms & condition och där står ingenting om att man skall betala mer,
    annars har jag bekräftelse på betalningar. 450 euro, och sedan resterande till 625.

    Dear Filip,

    Thanks for registering for a Spanish course at Malaga University. Below is a summary of your booking details; please look over the information closely.

    If all is in order, we\'ll complete the registration process once we\'ve received your payment (see details below). Please fill in any information marked \'Not Specified.\'


    Personal Information:

    Name: Filip
    Surname: Lanica
    Address: K
    Nationality: Suecia
    Date of birth: 30/01/1992
    Sex: Male


    Course details:


    Course: Summer Course 20 Spanish lessons per week
    Dates: 4 weeks from June 4 2012


    Accommodation details:

    You\'ve requested help finding accommodation in a Host Family.

    Please note that accommodation is not provided by the university, but for an authorized agent (Accom Consulting Spain SL). This service has been successfully provided for years in order to make the stay of the students more convenient.

    Suggested dates for accommodation:


    from 03/06/2012 to 30/06/2012



    Price and payment details:
    Course Fee (405,00 EUR) + Accommodation Cost (220,00 EUR) = 625,00 EUR

    We must receive a minimum deposit of 301,00 EUR in order to process your registration, and one month before the starting date, the outstanding amount.

    Payment must be made by international bank transfer. Following are the necessary details:

    Receiver: Accom Consulting Spain, S.L.
    Bank: Bankinter
    Address: c/ Molina Lario, 16. 29015 - Malaga
    Account Number: 0128 0781 13 0500002724
    IBAN Number: ES97 0128 0781 1305 0000 2724
    SWIFT Code / BIC (Bank Identifier Code): BKBKESMM

    Please note that ALL TRANSFER FEES MUST BE PAID BY THE SENDER.
    Also include in the description of the transfer ONLY the name of the student

    The latest version of our Terms and Conditions can be found at: http://malaga-university.org/Sign-Up.htm Please make sure you\'ve read and understood them.
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Hej,
    Så vitt jag kan se står det inget annat pris här än det du har betalat. Sådeles ska du inte betala mer. Om det är agenten (för bostaden) som vill ha mer eller ägaren vet man ju inte. Kontakta Universitetet så fort som möjligt och fråga dem vad du skall göra. Du kan ju alltid bestrida det nya kravet om mer pengar, men då kanske du behöver mer avancerad hjälp. När allr går via mail nuförtiden är det kanske svårt att häbda att man har ett skrivet kontrakt. Jag vet inte. Men du måste ju på något sätt accepterat deras (universitets) pris, eller? Då är det väl kontrakt? I varje fall kontakta universitetet och påtala detta, att du har handlat enligt deras anvisningar på nätet. Blir det strul, kan du alltid säga att du ska gå vidare, ända till europadomstolen om det behövs, för så här kan man inte göra. Jag lider verkligen med dig... Lycka till!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. AxelL

    AxelL Ny medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2008
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    dåligt agerande av denna skola. Nu är iallafall andra svenskar varnade för detta, då detta populära forum numera kommer väldigt långt upp i Googles sökmotorer och på så sätt så upptäcker många ungdomar som söker på detta.
     
  8. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Hej Filip!

    Det här ska du absolut inte finna dig i.
    Jag har tittat pâ deras hemsida, det är ju ett privat företag trots att det heter "Malaga university". Du har hela tiden kommunicerat med Accom Consulting, inte med Malaga Universitet. Visserligen agerar de pâ uppdrag av Malagas Universitet när det gäller att göra reklam för och sälja kurserna. Men jag skulle gissa att deras huvudsakliga levebröd är att fixa logi för eleverna.
    Pâ hemsidan stâr priserna för accomodation, det är det du ska betala, inget annat. Skulle anta att universitetet inte har en aning om hur de agerar.
    Skriv ett argt brev, där du berättar att du inte tänker betala mer än det som var avtalat och att du annars tänker skriva till universitetet och klaga. Fâr du inget svar kan jag gärna hjälpa dig att skriva vidare till chefen för företaget pâ spanska, sânt här gör mig riktigt förbannad!
     
  9. myramis

    myramis Medlem

    Blev medlem:
    11 september 2011
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    12
    Kingfilip, hur har det gått?
     
  10. Kingfilip

    Kingfilip Ny medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Allihopa!

    Ber om ursäkt för att jag inte har svarat tidigare men det beror på att jag inte haft så mycket tid.

    Jag har rest till Malaga som planerat den 3 Juni. Dessutom har jag skrivit tillbaka till "universitetet" och sagt att vi inte har kommit överens om att jag skall betala 500 euro till och att jag inte tänker göra det.... + att jag vill ha mina 100 euro som var handpenning till familjen som "bokning".

    Deras svar:
    Dear Filip,

    Your accommodation have been booked, we have sent 100 EUR to your Host, no refund will be done.

    Have a good stay in Spain!

    Best Regards,

    Julia
    _______________________________________________________________________

    Efter att jag läste mailet blev jag arg och skrev inte tillbaka. Men jag ska ta Annas förslag och skriva ett brev till Julia och tala om för henne att jag kommer tala med "riktiga" universitetet angående det här tramset.

    Förresten, Tack Anna för att du erbjuder hjälp. Det skulle vara jätte bra.

    Nu är det så att jag har hittat ett annat boende i Av. Juan Sebastian Elcano. (Pedregalejo) och det finns 10 andra studenter som bor här. Jag har ett litet rum och tillgång till allt. Betalade 190euro.

    Jag började min kurs den 4 Juni som bestämmt och än så länge går det bra, är nöjd med lärarna, de tar hänsyn till att jag precis kommit hit och har mycket att lära.

    Så att det löste sig med boendet, men det hade inte skadat om jag fått tillbaka mina 100 Euro.

    Tack för stödet allihopa och jag skriver igen med ny uppdatering med skolan.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Vad skönt att det ordnade sig! Juan Sebastian El Cano är bra. Lite mycket trafik, men nära till bâde strand, affärer, pizzerior, barer, buss till centrum osv.

    Kurserna pâ Málagas Universitet har bra anseende, men grejen är ju att de bara tillhandahâller kurserna; boendet kan man ordna hur man vill själv. Pâ anslagstavlan brukar det finnas massor av lappar om rum till uthyrning i familj, studenter som vill dela lägenhet osv. till bra priser.

    Synd att du förlorade 100 euro pâ "skämtet" bara... Företaget verkade vilja fâ det att se ut som om de var univeristetets oficiella hemsida och att deras boende tillhörde kursen pâ nâgot vis. 500 extra per student är en ganska saftig extrainkomst i dessa tider...!

    Hör av dig om du vill ha hjälp med nâgot. Hoppas du kommer att trivas i Málaga!
     
  13. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Säger detsamma som Anna: Skönt! Vi får ändå hoppas på att du får dina pengar tillbaka på ett eller annat sätt. Annars får vi alla ha detta som en viktig lärdom, att inte lita på vem som helst, särskilt på nätet.
    Det är ändå viktigt att du har hittat en bra plats att studera vid, bo på osv. Lycka till med spanskan!
     
  14. Kingfilip

    Kingfilip Ny medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja, men jag är lite orolig om jag talar om för de att jag ska skriva till riktiga universitetet att de kanske slänger ut mig från klassen.. en annan fråga jag undrar, vet ni om det är lätt att få något slags jobb om man inte kan så mycket spanska?? Vilket jobb som helst, jag kan göra allt...

    tack på förhand
    MVH
    Filip
     
  15. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Det är de som ska vara oroliga, tycker jag! Nu gâr du ju pâ kurserna som ordnas av Malagas Universitet, eller hur? Du kan väl kommentera ditt problem för sekreteraren, rektorn eller vem nu som finns där du studerar. Säg att du kánner dig lurad av företaget du köpte kursen av, berätta vad de gjorde och visa hemsidan.
    Eller jag kan skriva till rektorn om du vill.

    Jobb är det ganska dâligt med, som du säkert har förstâtt. Bäst chans har du nog pâ barer, hoteller och café osv i Torremolinos. Gâ en runda och presentera dig, snyggt klädd, pâ olika ställen och ge dom dina kontaktuppgifter samt CV om du har.
     
  16. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag tycker du ska gå vidare med saken och ta hjälp av Anna då hon erbjuder det. Man ska stoppa sådana oärliga företag med en gång. Ge dem en skrapa på näsan så att de inte lurar andra...
     

Dela sidan

Laddar...