Svenska barnfamiljer vågar följa drömmen och flytta utomlands

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av Spanska Nyheter, 18 december 2010.

  1. Spanska Nyheter

    Spanska Nyheter -Spanienforum-

    Blev medlem:
    22 oktober 2009
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    2
    [​IMG]
    Marie Barrling och Petter Johansson sålde lägenheten och drog till Spanien.

    Svenska barnfamiljer vågar följa drömmen och flytta utomlands

    En del tror att friheten försvinner när första barnet kommer.
    För Marie Barrling, 28, och Petter Johansson, 31, var det precis tvärtom.
    När sonen Mio föddes i april slog de till. De sålde lägenheten, slutade på sina tv-jobb och flyttade till ett litet hus i Spanien.

    De hade inte planerat och trånat efter drömmen utomlands under flera år. Nej, idén kom under semestern på Mallorca i somras.
    – Jag sa till Petter att "jag vill inte åka hem". Jag ville stanna kvar. Och sen gick allt väldigt snabbt, berättar Marie Barrling.
    Hon och sambon Petter Johansson bestämde sig i början av augusti och den första september flyttade de ned. Då hade de sålt en lägenhet, slängt eller skänkt nio tiondelar av sina saker och magasinerat resten. Kvar fanns två stora resväskor. Och sonen Mio, såklart.
    Han var ingen bromskloss. Det var han som fick dem att våga.
    – Jag tror att vi båda var på väg in i våra olika roller som mamma och pappa. Jag som pappa skulle jobba och fick begränsad tid med Mio, säger Petter.
    Inga krav

    – Ja, största skillnaden innan Mio och Spanien är att vi levde ett liv för andra, inte för oss själva. Det fanns så många krav, förr kunde jag bara "leva av dagar" och längta efter nästa lediga dag. Nu är varje dag en bra dag där jag gör exakt vad jag vill. Vi äter vad vi vill, vi har jättelite grejer och slipper så mycket yttre påverkan, säger Marie.
    Hon har just nu föräldrapenning och har även tänkt frilansa. Petter är sportkommentator för Canal+ och får hjälp av Marie, som kan spanska.
    – Förr räknade jag bara jobb som syntes. Jag jobbade med tv, jag syntes – och då räknades det. Nu kan jag hjälpa Petter i hans jobb, utan att det syns vad jag har gjort, men det är jättekul och räknas ändå, säger Marie.
    De hyr ett litet hus på 57 kvadratmeter, en del av en gammal vingårdsruin.
    – Vi lever ett väldigt enkelt liv, menar Petter. Vi köper bara det vi behöver, inte det vi har råd att köpa. De hyr huset till och med maj, planerar en sommar i Sverige, men tänker inte längre än så.
    En del oro

    – Innan vi reste tänkte jag på att jag egentligen måste gå till BVC med Mio varje månad, annars är jag ingen bra mamma. Eller att vi måste sätta honom i dagiskö. Jag funderade även en kort stund om de skulle ha mat till Mio i Spanien, säger Marie och skrattar. Petter upplyste mig om att det finns barn där också.

     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Underbar inspiration för många!! Skulle vara kul att höra fler som tar tag i sina drömmar! :)
     
  4. gustav

    gustav Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    0
    håller med, helt rätt inställning har denna familj!
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Marie och Petter, Jag önskar er all lycka och välgång! Det ni gjort, och gör låter toppen...
    Håll oss underrättade hur det går i fortsättningen, please. Det är alltid bra att man skriver om sina erfarenheter här så att andra kan ta del av dem.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Pà Mallis eller?
     
  8. Mariela

    Mariela Ny medlem

    Blev medlem:
    19 september 2016
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    JÄTTE FINT STÅR FRIHET NI HAR bRAVO BRAVISSIMO
     
  9. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Var tvungen att kolla upp den här gamla historien eftersom den dök upp i flödet.

    Journalistparets Spanien-sejour blev kort. Efter bara något år var de tillbaka i Sverige.

    Jag tror det är extra svårt för barnfamiljer att bli kvar permanent i Spanien. Det är inte lätt att ge upp välfärdsbygget kring barn är i Sverige trots att svenska skolan i stort sett packat ihop.
     
  10. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Vad finns i Sverige som inte finns i Sverige, förutom VAB, som man ändå inte kan utnyttja om man är egen företagare...?
    Barnbidraget räknar jag inte, det gör ingen nämnvärd skillnad. Om det gjorde det, skulle man leva lite för mycket på marginalen redan från början.
     

Dela sidan

Laddar...