Teckna bilförsäkring

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Noman, 21 januari 2013.

  1. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Har sett att systemet med "bonus" funkar ungefär som i Sverige, dvs har du varit skadefri i ett antal år (3:e part,trafik) så får du lägre premie.
    Om man inte haft en spansk bil tidigare men har hur många skadefria år som helst på fordon i Sverige går det att tillgodoräkna sig dessa?
    Eller går det att "förhandla" fram ett pris.
    (Eller skall man rentav släppa tanken på bil och köpa en cykel ? :)
    Utan "rabatt" kan det kosta upp till 2000€ per år!!!! (annars ca 250€-500€)
    Någon med erfarenhet av detta?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Jag betalar 350 € om àret med linea directa. dà har jag bara bas +stöld och brand.

    Ring runt och be om oferter. Det beror igentligen mer pà vilken bil du har än pà hur mànga àrs bonus du har. Linea directa sänkte min när jag sa att jag skulle gà övr till ett annat bolag.
    Hos Linea directa kan du betala mànadsvis men annars brukar det vara hel eller halvàrsavgift.
     
  4. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Kolla med: http://easycover.net/en/svenska/ jag fick mycket bra hjälp där med nästan en halvering av mina försäkringskostnader, dessutom kan man prata och skriva på svenska för oss som inte är så språkbegåvade....
     
  5. lefo1

    lefo1 Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    11
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej!
    Vi har vår bil, Ford Ka årsmod. 2012, försäkrad hos Easy Cover (Reale Seguros). Det är tredje bilen som vi har förs. hos dom. Vi betalar 340 €/år för helförsäkr. och då är bonusen från Sverige avräknad. Det är faktiskt rätt bra att ha sina förs. hos ett bolag som finns på plats där man bor, och där dom talar svenska. I en nödsituation kanske varken engelskan eller spanskan fungerar allra bäst. Vi har även hemförs. hos dom efter att ha haft Mapfre i
    många år.
    Ring till Lars Fryksäter på tel. 0034 966 111 601 mellan 09.30 och 15.00 (tror jag). Du kan läsa en artikel om honom och förs. I Mas Amigos tidning "Bulletinen" nr. 8 nov. 2012.
    rocio
     
  8. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Herre Gud!
    Det blev lite tvetydigt det där. Vi har bara EN bil, inte tre redface
    rocio
     
  9. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Tack för tips o svar. Frågade mitt svenska försäkringsbolag och de sa att det var standard att skicka ett intyg om tidigare försäkring vid behov. De kan faxa direkt till den det berör när och om det behövs. Nu har jag fått möjligheten att provköra den tilltänkta bilen en vecka inom kort innan jag bestämmer mig!
     
  10. gustav

    gustav Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    0
    Det var generöst, får du provköra den under en hel vecka?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Ja o, nyckeln är på väg i rekommenderat brev till Sverige och bilen ställer säljaren i P-huset vid flyget när jag åker ner om ett par veckor. Jag vet inte varför alla är så vänliga mot mig.:) O ändå har jag prutat ner det redan rimliga priset innan jag ens bestämt mig.
     
  13. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Detta låter mycket intressant, kan du inte berätta lite mer om företag, bil o.s.v.think
     
  14. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Inget spännande egentligen men kanske lite annorlunda sätt att köpa bil. Säljare är privatperson, Fransk som bott i spanien i 15+ år :)
    Honda Civic som gått 4000 mil...
    Om "provkörningen" gör att jag bestämmer mig så gör vi färdigt köpet i början på april då jag åker ner nästa gång.
    Sen hör det nog till saken att det inte är så lätt att sälja bilen i rådande marknad. Jag skämdes nästan att pruta 1000€ på ett redan rimligt pris. Men jag kunde inte låta bli.... Jag kunde nog ha tagit i lite till...
     
  15. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Tack för alla exempel o råd. Slutade med Direct Seguros "Halvförsäkring" för 220 Euro/år.
    Lite kuriosa är att mitt intyg från ett svenskt försäkringsbolag om skadefria år inte hade stämpel så det gällde inte. Nytt papper med stämpel och en snygg signatur i stämpeln och allt var frid o fröjd :)

    PS
    Ägarbytet som folk sa skulle ta tid gick på < 1 timme en tisdag förmiddag i Palma, (Cash till omregistreringsavgiften och ITP betald)
     
  16. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Ursäkta en okunnig som skall köpa sin första "Spanska" bil i nästa månad.
    Hur mycket hjälp får man från en bilhandlare med att bl.a. teckna en bra=billig försäkring ex.vis Direct Seguros som bolag?
    Är det samma varianter som i Sverige med hel och halvförsäkringar?
    Är ingen hejare på spanska så därför angelägen att helst få allt fixat så man bara kan köra iväg från bilhandlaren och bara tänka på att besiktiga bilen varje år fortsättningsvis.
     
  17. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Ring Lars Fryksäter på Easy Cover och tala med honom. Han förklarar allt som gäller för dig beträffande bilförs. Och det på svenska. Vi har hem och bilförs. där. Nu kanske många tycker att jag tjatar och gör reklam för Easy Cover, :):)men det är av den enkla anledningen att det är så enkelt att prata svenska ( av naturliga skäl ha, ha...) och dessutom har dom bra priser och är omvittnat bra att ha att göra med thumb.
    rocio
     
  18. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Hoppas att han inte har semester i slutet av juli bara :D .....jag ringer honom strax innan jag köper bilen och lyssnar av om han är där. Tack för tipset
     
  19. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Du kan också skriva till honom [email protected], det brukar jag göra om jag har frågor och jag håller fullständigt med rocio i hans inlägg.

    //Eckhoff
     
  20. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Eckhoff!
    För kännedom: Rocio är en HON :D!
    rocio
     
  21. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Sorry.));), får väl i fortsättningen om man är osäker skriva HEN.redface

    //Eckhoff
     
  22. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Nä, för Guds skull, ingen vettig människa vill väl bli omnämnd som "hen". Allra minst en kvinna. Hellre "han" i såna fall gapskrattt.
    rocio
     
  23. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Tackar för detta...har just skickat email till honom så får vi se hur det blir thumb
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...