Torre de la Horadada v/s Punta Prima

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Zakynthos, 25 december 2015.

  1. Zakynthos

    Zakynthos Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2015
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    Vi funderar på att köpa lägenhet söder om Torrevieja och ska ner nu i Januari och titta på några som vi fastnat för. Vi har valt två områden Torre de la Horadada och Punta Prima och skulle vilja höra lite åsikter om dessa, för och nackdelar ? tacksam för så många åsikter som möjligt spainsmile
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej för och nackdelar har alla områden men om jag skulle välja så blir det Punta Prima jag själv bor i Cabo Roig har nära till alt som vårdcentral apotek många restauranger affärer Googla gärna på olika områden så kan ni se bilder på dessa eller titta på filmer på YOU TUBE men prov bo gärna först innan ni eventuellt köper och åk runt titta .Alt söder om motorvägen rekommenderar jag .Men många köper i Villamartin mest Golfare
     
  4. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    Ladda ner Google maps, då kan ni "gå" runt på gatorna i datorn och skaffa er en bild av hur det ser ut.

    Min uppfattning är att Punta Prima är "större" än Horadara. Bra att åka ner ijanuari där ni får se hur de upplevd "Off season".
     
  5. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Jag gillar Punta Prima bäst av de 2 nämda
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Zakynthos

    Zakynthos Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2015
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svaren, Vi har googlat och även varit inne på maps och "gått runt" men vi tycker att det är lite svårt att få en bra uppfattning.
    Stef, vad är det du tycker är bättre med Punta Prima? Vi har planer på att så småningom tillbringa även delar av vintrarna där, vi gillar när det är lite fart och vill gärna ha nära till ett bra utbud av restauranger och barer :)
     
  8. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej jag skall bara svara på frågan om lite fart så under vintermånaderna är det inte fart någonstans men på sommaren blir det för mycket tycker ja över alt restauranger barer har ni nära men många stänger på vintern
     
  9. AFJ

    AFJ Medlem

    Blev medlem:
    25 augusti 2014
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    1
    Så mycket "fart" är det inte vintertid i regionen överhuvudtaget. Utbudet av restauranger och barer är väl kanske inte direkt inriktat på kvalité utan mer åt det "prisvärda" hållet.

    Mina kommentarer gäller alltså generellt. Hela Torrevieja-regionen domineras av skandinaver och britter och inte sällan i pensionsåldern. Jag tycker det är kanon-trevligt och "lagom" men om man är ute efter hålligång och BRA restauranger så får man nog leta på annan ort.

    Av det två områden du väljer mellan så har jag lite erfarenhet av Punta Prima och det tycker jag är trevligt. En trevlig restaurang nere vid stranden och sedan ett antal som är OK vid "rondellen". Punta Prima är också nära in till Torrevieja.

    Visst ger google en del info, men enda chansen att verkligen känna vad som passar er är att besöka på plats. Vad man gillar är ju så individuellt - och tur är det!
     
  10. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    La zenia boulevard har ju en del restauranger och mängder av butiker, som bör vara öppet året runt? Där kan man få lite fart om man önskar. Ligger söder om Punta prima.

    La zenia är för övrigt trevligt med, det lilla jag sett :)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej La Zenia ligger norr om Punta Prima .Öppet 365 dagar happy Men män åker mot söder för att komma dit
     
    Last edited: 27 december 2015
  13. AFJ

    AFJ Medlem

    Blev medlem:
    25 augusti 2014
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    1
    Definitionen av "fart" är uppenbarligen öppen för tolkning! :)

    La Zenia Boulevard är verkligen stort, tjusigt och med allt öppet alla dagar året om men det är inte mitt första val när jag vill ha en trevlig kväll på stan.
     
  14. PärAnnette

    PärAnnette Ny medlem

    Blev medlem:
    14 september 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Vi har köpt i Punta Prima (Vista Azul). Tyckte detta var ett trevligt område.
    Kollade även i Torre de la Horadada men tyckte att var för liten ort. Fördelen var väl att det låg nära till havet. Nu har vi drygt 1 km till havet. Tyckte att fördelen med Punta Prima var att man hade cykelavstånd både in till Torrevieja ,La Zenia, Cabo Roig och VillaMartin. (10-20 minuter) Om man vill ha större utbud av restauranger och affärer. jul1
    Mvh
    Pär
     
  15. kktka

    kktka Medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2014
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    7
    Lite part i målet, men Punta Prima känns betydligt mer centralt, och en fördel, framför allt om man inte har bil, är ju att man kan nyttja Torreviejas lokaltrafik, då denna fungerar mycket bra, vilket man inte kan säga om Orihuela Costas.. Fart däremot är jag lite tveksam om, utan då får det nog bli bussen till Torre, och kanske taxi tillbaka om det blir sent. Däremot finns det några riktigt bra matställen i dessa trakter, kanske inte mysigaste restaurangerna, men fantastisk god mat.

    //kktka
     
    Last edited: 27 december 2015
  16. Zakynthos

    Zakynthos Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2015
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för alla svar, jag uttryckte mig nog lite otydligt vi är inte ute efter party utan önskar mest att det finns lite barer och restauranger öppet även på vintern så att det inte är helt dött, med era svar känns det som att Punta Prima verkar vara det rätta, men vi får se vi åker om en vecka och det ska bli superspännande
     
  17. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej lite OT man skriver inte Villa Martin utan bara Villamartin så står det på skyltarna dit ;:(
     
  18. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja välkomna och titta så kanske ni hittar ert drömboende här det blir 18-20 grader men kuligt på kvällarna spainsmile
     
  19. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    Helt klart ;)

    Jag uppskattar möjligheten med zenia, men vi hamnar på annat håll :)
     
  20. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    visst är La Zenia fint men det är ju ändå bara ett shopping center,,,, visst finns det restauranger en trappa upp men dom tröttnar man väl snart på och då är det en bit ner till rondellen med sina restauranger,,
     
  21. AFJ

    AFJ Medlem

    Blev medlem:
    25 augusti 2014
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    1
    Då behöver du nog inte oroa dig.

    Jag har mitt hus i Los Dolses (ligger mellan La Zenia och Villamartin) och de flesta restauranger och barer är öppna året runt. Jag har en känsla av att de områden som blir allra mest övergivna på vintern är faktiskt de som ligger närmast havet.

    Jag tycker också att det känns som att aktiviteten öka en del de senaste två åren. Många Skandinaver köper bostad och många av dem föredrar ju vinterhalvåret. Att åka ner i januari är en bra test - det är nog en av de lugnaste månaderna.
     
  22. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej då finns det en Restaurante Nautilus nere vid havet öppet 9-00.00 har fått 4 stjärnor thumb
     
  23. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    I Punta Prima finns det 2 indiska restauranger, 2 kinesiska, 1 Wok, 3 engelska, 2 tyska, 1 belgisk?, 2 italienska, McDonalds samt minst ett 1/2 dussin till med spansk eller annan nationalitet. Förutom ett riktigt konditori och massor med barer. ALLA har öppet året runt. Jag vet detta med säkerhet för jag "bor" där. Dessutom finns det tandläkare, 2 apotek, 1 möbelaffär, 2 banker, Jysk, 3 dam/herrfriseringar, 2 damekiperingar, 1 hotell, 1 veterinär, 1 tidning/pappershandel, Consum + ett antal stora kinabutiker. Det går bussar till stan 1-2 ggr/tim. På gångavstånd finns Carrefour, ett jättestort Lidl som snart är färdigbyggt och en go-cartbana.

    Detta är vad jag kommer i håg för tillfället.
    rocio
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...