Två olika marknader!

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Ulf Nerja, 17 december 2016.

  1. Ulf Nerja

    Ulf Nerja Medlem

    Blev medlem:
    1 september 2016
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    10
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    Om fastighetspriser i Spanien vet jag inte mycket. Men jag misstänker att i
    stora turistområden är priserna sjukt upptrissade.

    15-20 km därifrån verkar det dock vara så få köpare att vissa mer nybyggda
    communidados ( Spaniens motsvarighet av bostadsrättsförening och förmodligen
    bättre regelverk än i Sverige, samt antagligen också felstavat ) , inte tas i bruk p.g.a.
    låg efterfrågan.

    Vid mitt senaste besök på Teneriffa såg jag en stor annonstavla om att
    lägenheter var till salu från 40 000 euro och uppåt. Jag promenerade vidare i
    den riktningen och vad som såg ut att vara tänkt att vara ingång till en
    reception var igenbommat.

    Jag vill minnas att det såg ut på samma sätt för ett år sedan.

    Om ni undrar var jag befann mig, så var det i Las Galletas / Costa del Silencio.
    Det kostar 1,50 euro att åka buss till Los Cristianos därifrån.

    Kanarieöarnas största havsvattenpool, så vitt jag vet, finns där också. Det var
    där jag bodde. Åker jag till samma ort en gång till väljer jag förmodligen
    billigare, mindre och bättre lägenhet, samt betalar 5 euro per dag för att simma
    i havsvattenpoolen.

    Avslutningsvis en kortfilm för att öva på spanskan med tanke på ämnet.
    http://urskola.se/Produkter/184776-Kortfilmsklubben-spanska-Sin-respuesta
     
  4. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Jag skulle snarare vilja jämföra det med en Samfällighet eller möjligtvis Ägarlägenhet (vilka nästan uteslutande ingår i en samfällighet). I princip alla radhus, flerbostadshus och även många fristående hus i Spanska städer ingår i någon form av Comunidad/Urbanization. Undantaget är väl de hus som är bygga på en "udda" tomt.

    Man äger sitt eget boende och eventuell tomt, medans Urbanizationen (som man blir delägare i) äger gemensamhetsytor, hissar, pooler, m.m. Det skiljer sig säkert lite mellan olika Urbanizationer och jag har inte tillräcklig kunskap för att förtydliga mer.
     

Dela sidan

Laddar...