Vägen till Spanien

Diskussion i 'Bodegan' startad av rinconada, 17 september 2013.

  1. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    På begäran. Hur jag hamnade i Spanien...

    Det började för många år sedan, det att jag fick tanken att skaffa mig en bostad i värmen. Inte just i Spanien men bara i värmen. Turkiet och Grekland föll bort med en gång för jag tänkte att det skulle vara alltför svårt att lära sig språket, vilket jag absolut ville. Återstod Italien, Spanien och Portugal, för jag ville inte längre ut i världen än till sydeuropa.

    Italien och Portugal var inte länge aktuella när jag såg hur höga priserna på bostäder var. Så även på fastigheterna ute på landet, mer eller mindre i tjotahejti. (Annars hade Italien varit prio ett)

    Då fanns bara Spanien kvar. Mitt intresse växte mer efter att ha tillbringat en tid i England och sett ett TV program "A house in the sun". Jag märkte att det var mer överkomliga priser i Sapnien. Underbar landsbygd, vitkalkade hus osv. Allt som jag hade drömt om.

    Sedan började jag leta, först på internet, på olika sajter, (de flesta var engelska - jag visste inte hur jag skulle hitta spanska) varefter jag kontaktade många olika mäklare längs sydkusten. Jag hade för mig att det var varmast där och därför ville främst hitta ett hus i en liten by på landet. Genuint spanskt, med spanjorer till grannar...

    Min granne (i Sverige) avrådde dock från att köpa ett friliggande hus på landet OM jag inte skulle bo där permanent för han sa att det sker så många inbrott i just sådana hus där det inte finns folk året runt. Därför blev mitt nästa steg att leta efter en lägenhet eller "townhouse".

    Varför det blev Torrevieja till slut var för att jag har släkt som bor där iaf en del av året och jag tänkte att det skulle vara trevligt att ha "familjen" nära.
    Nu är de inte så ofta i Torrevieja ändå, men jag har hunnit hitta många nya vänner. Inte att glömma mina underbara grannar som jag kan umgås med.:love:

    Jag tror att jag kommer att stanna i Torre livet ut (sen jag flyttat ner...).
    :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Hejsan,
    Roligt att veta bakgrunden.:)
    Hur gick du tillväga i Torrevieja?
    Visste du med en gång vad du ville ha?
    Blev det affär när du hittat din lägenhet?
    Vilka områden gillade du och varför?

    Använde du fullmakt, spansk mäklare eller annat?
    Har du varit nere alla lov sedan du köpte?
    Många frågor, svara bara om du vill!thumb

    På vilket stadium undervisar du? Fick för mig att du var lärare i spanska...
    Hälsning från Emma
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Själv jobbade jag pà yachter och kom till Puerto Portal pà Mallis. Efter x antal àr träffade jag en spansk tjej och slutade jobba pà bàtar. Flyttade till Alicante när vàr dotter föddes eftersom min fruga är fràn Valencia och mina föräldrar bor i Alc.

    resten är historia
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Mera...
    Jag besökte mina släktingar i Torrevieja och "bara" gick på gatan en dag då jag kom förbi en spansk mäklare (Grupo Okendo) som har sitt kontor vid Ramón Gallud/C Mar. De annonserade med "billiga" bostäder och jag gick in. Fick visning nästa dag (som var fredag- halva stan stängd pga marknad!)
    Jag hittade två tänkbara lägenheter, och jag gick en gång till med mina släktingar och inspekterade. Den ena kändes med en gång mer som ett hem, och jag bestämde ganska så fort att lägga bud.
    Budet antogs och jag hade juridisk hjälp att ro i land köpet. Jag skrev fullmakt så att jag inte behövde åka mer en extra gång. Vi gjorde en betalningsplansplan (reservation, handpenning, slutsumma) som jag följde. "Swiftade" pengarna från Sverige. Jag hade då skaffat mig ett spanskt konto. Inga problem. Detta hände under hösten 2009 och jag fick nycklarna när jag åkte ner på jullovet...
    Jag visste från början att jag ville ha en lägenhet i centrum där jag nära till allt, för jag lär inte bli yngre med åren och kan tänkas få div. krämpor som gör mig mindre mobil... Valet har jag inte heller ångrat. Trivas kan man göra på flera olika ställen, det är helt klart, och jag trivs där jag har mitt boende. Jag kan använda mina apostlahästar till allt, men det beror nog på att jag gillar gå. Att gå till Carrefour eller La Mata (tur.retur) går bra de med.
    Jag fick ju hemkänslan i denna lägenhet, men jag hade sett jättemånga innan, både hus, radhus, townhouse och lägenheter. Jag började ju söka på Costa del Sol en gång, men när jag "hittade" till Torrevieja gick det relativt snabbt.
    Jag brukar vara där under jul - och sommarlov, bara. Vi lärare har inte höstlov mer än ett par dagar. Likadant med påsklov, om man vill ha en längre ledighet under påsklovet måste vi arbeta in det. Jag planerar att flytta för gott när jag går i pension, ev om några år.
    Jag undervisar på gymnasiet, men det är ju samma "steg" i Moderna Språk, som i grundskolan.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Trevlig läsning,så här hamnade vi i Torrevieja
    Efter att ha spenderat 30 år på charterresor överallt tröttnade vi på hotell och bestämde oss för att prova och hyra i Torrevieja,det var 2008
    Vi blev så förtjusta och började leta efter eget boende till nästa sommar.
    kriterierna var enkla endast läge så nära vattnet som möjligt,,inget yttre underhåll har redan hus och sommarstuga att hålla iordning.
    Letade efter objekt på Segunda Mano och hittade 6 lägenheter som vi ville kolla på längs los loccos till pl Acequion,vi åkte ner och blev besvikna,
    alla var renoveringsobjekt och det var vi inte pigga på.
    Men vi gick längs stranden och fann högt upp knappt läsbart en skylt Se Vende på Pl. Acequion,ringde den spanske mäklaren som kom ner till lägenheten efter 10 min.
    Direkt när vi kom in så sken vi upp,det här skall vi ha och efter lite samtal fram och tillbaks med säljaren så var köpet klart efter 1 timme:):)

    Här var det bara att flytta in, allt i princip nyrenoverat,visst det kostade en rejäl slant men då jag inte har för avsikt att sälja utan barnen tar över när vi inte orkar,so what
    Efter 5 år är vi fortfarande lika förtjusta och ångar oss inte en sekund,nu är vi bara livsnjutare;:;;)


















    .
     
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Louis. Riktig solskenshistoria! Tack!
     
  9. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Tack Rinconada,har alltid avskytt långbänkar och velepellar,och är snabb från tanke till handling, (magkänsla) men men det kan straffa sig dock har jag haft tur och inte gått på minor under 60 år
     
  10. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har dragit en riktig långbänk, i dina ögon. Det tog ju flera år innan jag hittade rätt.
    Men jag går mer på känslan. Att det känns som "hemma". Vilket det gjorde till slut.

    Det kan man ju hitta vid första visningen om man har tur. Jag hade dock kriteriet att jag ville ha en "riktig" kök, dvs så stor att det fanns plats för matbord. Det är inte så vanligt, har jag märkt. Men till slut hittade jag denna, stora och gamla lägenheten. Jag kan tänka mig att bygga stora kök var vanligare förr än det är idag.
     
    Last edited: 19 september 2013
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Hej,
    Spännande och intressant att höra alla era resor. Ni andra, hus-och lägenhetsägare här på forumet får gärna skriva också.. Allas berättelser är kul. Lovar att skriva ner min så småningom..thumb

    Jag undrar om någon fått strul eller problem när de använde sig av fullmakt via det juridiska ombudet. Kände ni er trygga? Jag gör både ock!:eek:

    Om affären blir enkel är det väl helt ok, men om något komplicerat dyker upp?..
    Ska nu njuta av helg. Haft en intensiv dag, med bland annat en elev som pajade en fönsterruta p ga ilska.. TGIF!
    Trevlig helg!/Emma
     
  13. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    En plats i solen

    Hej! Vi bestämde oss för att köpa en lägenhet i Torrevieja och så blev det oxå på vår första resa dit, i somras! Vi gick till en helt suverän spansk mäklarfirma MARSOL Internacional. De är lätta att hitta igen då de har flera kontor i Torre, men bäst att som utlänning gå till det stora kontoret som är på Habaneras-gatan.
    De har många objekt att se och är väldigt noga och serviceinriktade! De fixade allt och höll kontakt med den spanska banken som vi bestämde oss för att låna i. MARSOL ordnade med allt som behövdes inför köpet och allt gick väldigt fort och bra! I vinter åker vi ner och möblerar och gör i ordning, ska bli så roligt! Vi ska bo i Torre för gott när vi går i pension om 15 år! :)
    :sol:
     
  14. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Grattis Femina! Roligt att läsa att ni hittade "hem" i Torre. Jag känner också till MARSOL. De verkar seriösa.

    Emmisdemmis: Jag anlitade ett ombud med fullmakt att ro köpet i land. Och att ta hand om fortlöpande deklarationer. Det känns tryggt för då kan de inte gör annat än det som står i fullmakten.
    De hittade en "konstig" klausul i escrituran som de fick ändrat. Men det innebar en kontakt med Valencia, och någon huvudregister där.
     
  15. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    :) Vill även tillägga att vi själva höll koll på allt som skulle göras, samt for ner igen när allt blev klart med spansk-banken, så att vi kunde gå till notarien :)
     
  16. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Då kan jag berätta lite mer för Emmisdemmis och ev andra intresserade.

    Redan vid min 60-årsdag (6 år sedan) besöt vi att flytta utomlands när jag gick i pension. Eftersom min svärfar redan bodde i Torrevieja hälsade vi på där vid ett par tillfällen. (Nu får Torre-borna ursäkta!) Vi blev inte alls inspirerade av det torra ogästvänliga landskapet i omgivningarna (älskar naturen!) .Ej heller deras bekantskapskrets som de hade lyckats skaffa där. Vi bodde även på en av resorna i Nerja samt Riviera del sol, och beslöt då att utefter den kusten skall vi bo.

    Vad som hänt fram till min flytt för ganska exakt ett år sedan är lite för personligt för att slänga ut här. Skriv ett PM om någon vill veta mer.

    Nu till flytten!
    Eftersom jag inte visste exakt var jag ville hamna hyrde jag vai Blocket en toppenlägenhet i Nerja på fyra månader. Jag trodde att jag behövde den tiden för att hinna besöka alla byar och städer på Costa del Sol. Jag hade alltså tillgång till bil. Nerja var jättefint, men jag kom snart på att "min" lägenhet med otrolig utsikt över staden inte fungerade så bra. Jag ville bo mer centralt.

    Under mina utflykter kom jag neråt Fuengirola till och gjorde ett besök uppe i Mijas Pueblo. Föll direkt för charmen (och utsikten) i den lilla byn. Att det varje dag kommer tjugo turistbussar med asiater och finns massor av turistbutiker gjorde mig inget. Hittade bra och billigt boende och lärde snart känna (givetvis ytligt) massor av människor. Blev fint bemött av alla affärs/restauranganställda, och försöker prata med alla spanjorer man möter.

    Efter att i april varit i Sverige och hämtat fd. fru och hund beslöt vi att bo kvar ett halvår till i den lilla ettan för att försöka hitta lite större till vintern.

    Sen kom sommaren!!! Jag vet att det inte är tyst och lugnt i Spanien, men detta slog alla rekord. Det är inte många nätter vi har kunnat sova pga. Feria 6 dygn, Tourist day, Utomhusdisco, Juli/augusti har varit "Mijas Noches" varje tis-och torsdag mm. mm. Leta gärna upp "Rulles" inlägg i Forumet där han beskriver sommaren utanför Valencia (innan han flyttade till Portugal)

    Skall sägas till Mijas försvar att det är givetvis vi som har valt fel lägenhet. Vi bor väldigt centralt, och öronproppar hjälper inte när discomusiken (ibland helt felaktigt kallad Latin Dance) studsar mellan husväggarna. Dessutom pga. hettan står turistbussarna med påslagen motor (AC) hela dagarna nedanför vår terass. Givetvis fel vald lägenhet! Men jag älskar att ha cafeét ovanför (frukost) och affären tio meter åt sidan med en enormt duktig slaktare. Och alla trevliga spanjorer/skottar som man alltid hälsar på. Dessutom är alla (spanjorer/engelsmän/turister) helt betagna i vår lilla (25kg) Keeshond, so ingen har sett förr.

    Vi skulle i och försig kunna flytta inom byn. Nu vet vi ju vilka områden som skulle fungera. Men! Vi vill faktiskt få gångavstånd till strand. Då är Mijas kört. Just nu söker vi boende ev. i Carvajal/La Cala/Riviera del Sol eller Estepona. Är ute i dessa områden både dag och sen kvällstid för att lära oss var vi skulle kunna bosätta oss.

    Det kommer att bli något svårt att hitta rätt eftersom vår "önskelista" är helt omöjlig i sig själv. Vi vill bo lugnt, men ändå ha något att titta på från balkong/terass. Centralt (affärer/restauranger och trevliga spanjorer) Helst utefter en lugn men livlig gata och inte inne i någon urbanisation för utövare av moderatbandy (golf)

    Ni märker själva! Ni skulle gott kunna säga "ni är inte kloka!" och det stämmer nog lite. Min fd. har papper på det! Efter tre (lindriga) strokar under en femårsperiod har hon speciella krav. Hon klarar inte alla ljud som var här under sommaren. Trots det behöver hon "input" via balkong/terass för att inte bara bli sittande. Hon har alltså inga fysiska problem utan allt har satt sig i den känslomässiga sidan av hjärnan.

    Vi hoppas att hitta var vi vill bo innan första februari, men det kommer nog att få bli lite kompromisser i önskelistan. Ett alternativ hade varit att ha sommarstuga i Norden, men trots att vi kan leva skapligt i Spanien har vi inte möjlighet att lösa detta pga. min dåliga pension och hennes halva sjukpension. Hon har i flera år slussats mellan FK och AF med flera, utan resultat. Därav min ensamflytt för ett år sedan. Det fanns instanser som tyckte att hon skulle arbeta trots att hon inte ens klarade av att ta hand om sig själv. Därav min "hämtning" i våras.

    Mycket på en gång (mycket gnäll) men vi kämpar på så får vi se var vi hamnar. thumb
     
  17. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej!

    Önskar stort lycka till, hoppas att det ni söker finns! Det som vi nyss har skaffat oss är centralt och havsnära i Torrevieja :) på en lite mer stilla bit av gatan men ändå bara en minut till paseon, dygnet runt-öppna butiker, stor fin park utanför...

    Vänlig Hälsning!
     
  18. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Lugn och ro

    Tydligen har vi andra prioriteringar än de flesta tidigare inlägg. För drygt tio år sedan, då vi fortfarande arbetade, började vi känna att den svenska vinter med mörker och kyla inte var framtiden. Vi tittade först på Costa del Sol men fann kusten tätbefolkad och högexploaterad. Länge in i landet var det bättre, men man var då upp i bergen med medförande vinterkyla.
    Gjorde en chansning med Mallorca där vi varit en gång tidigare och trivdes. Dock var vi medvetna om att prisnivån var högre. Vi önskade ett hus på landsbygden med lugn och ro. Sydöstra delen lovade mest vintervärme utan kustfukt och öns lägsta priser. :sol: Vi hade lånelöfte från vår svenska bank med oss. thumb Vi fick se mängder av renoveringsobjekt och ruiner som var det som passade innom vår ekonomiska ram (ca 1,5 milj, SEK). Andra dagen såg vi en liten finca under renovering på ca 50 kvadratmeter. Läget var dock perfekt med en kulle i ryggen mot norr och i början av en dalgång åt öster med milsvid utsikt. Läge kan man inte ändra på men hus kan man bygga till varför vi slog till och betalade handpenning.:D Vilkoret var att renoveringen skulle vara färdig två månader senare. Spansk bank hade vi redan ordnat via nätet.
    När vi återkom arbetade man fortfarande men vid kontraktsskrivningen två dagar senare var allt klart!
    Vi har senare byggt till huset och själva byggt ett generatorhus. Annars har vi bara solel och gas till varmvatten, spis och kyl.
    Vi har aldrigt ångrat detta beslut utan njuter av naturen och lugnet. Det oväsen vi har är dvärguvens hojtande nattetid och fårens bjällror. Under jakttiden fram till januari kan det dock vara en del pangande på helgdagsmornarna. Mest störande för vår hund dock.
    Då vi bara är där vintertid är avståndet till havet (ca 15-20 minuter) inget problem.

    Anders
     
  19. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Låter helt otroligt mysigt!

    Göran
     
  20. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Hur har han/hon klarat sommaren? Är inte de typ lapphundar?
     
  21. Flyttfåglarna

    Flyttfåglarna Medlem

    Blev medlem:
    22 februari 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi (min man och jag) har de senaste 10 åren bott i Indien på vintern. Varje vår när vi kommer hem till Sverige säger vi att NU ska vi sälja huset i Sverige men det har inte blivit av förrän nu. Det är ju så bekvämt när man kommer till Sverige, man kan dricka vatten ur kranen, slipper fylla på vattentanken varje morgon, inga strömavbrott på flera dygn, Ica Maxi som har allt man behöver, slippa åka till, bagare, slaktare, grönsakshandlare mm mm
    Vi har varit mycket i Grekland genom åren men när vi kollade runt så var det rätt "dyrt" att köpa hus där, då upptäckte vi Spanien.
    Redan förra sommaren var vi nere och letade hus i Costa Blanca som vi fastnat för. Vi hittade ett hus vi gillade men det tog tid innan vi sålde vårt hus i Sverige så det blev tyvärr (tack och lov) sålt.
    I våras blev tyvrärr min man svårt sjuk och vi vill inte längre åka så långa flygresor till Indien. Så nu har vi sålt båda våra bostäder (Sverige & Indien).
    Jag åkte ner själv 10 dagar i September och hittade vårt drömhus på landet i La Murada, nära Orihuela. I December flyttar vi ner permanent och hoppas att min man har återhämtat sig. Då börjar förhoppningsvis vårt nya underbara liv i Spanien. Det är tänkt att det ska vara det sista huset vi köper där vi kan njuta och bli gamla och "skruttiga"!
     
    Last edited: 9 oktober 2013
  22. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Nalle: Angående jycken. Han (2,5 år) tycker att det är lite varmt. Värst är nog alla varma plattor ute. Vi kan ju inte själva gå på terassen barfota. Han är ju "lite" hårig, men det sägs (skrivs) att de två lagren fungerar som skydd både sommar och vinter. Han är iaf. mycket piggare nu vid 25 grader än vid 32.
    Göran 004.jpg
     
  23. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej Flyttfåglarna, jag önskar er ett Stort Lycka till på Costa Blanca! Hoppas att hälsan återvänder för din make. Jag och sambon åkte till Orihuela från Torrevieja(där vi nu har lägenhet), i förra månaden. En fin stad, verkar det vara! Vi tog lite foton på utsikten uppe på höjden vid byggnaden San Miguel. Till La Murada har vi inte hunnit göra utflykt ännu, men det ser ju onekligen väldigt trevligt ut där, på bilder vi sett! Vi har planerat att bli gamla i Torrevieja, njuta av den hälsosamma, salthaltiga luften och den välgörande värmen!
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...