Växla till Euro i Sverige eller Spanien

Diskussion i 'Semester i Spanien' startad av lovisa, 22 augusti 2011.

  1. lovisa

    lovisa Ny medlem

    Blev medlem:
    8 december 2008
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0
    Vad tycker ni? Vad får man bäst kurs och minst avgifter? Forex hemma i Sverige, eller att ta med SEK och växla i Spanien? Jag är för dum för sånt här, kommer aldrig ihåg vad som är bäst ));)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Brukar växla in 3-4000 kronor på Forex och sedan ta ut med Visa i automat i Spanien. Är det bara semesterkassa det gäller skiljer det inte mycket i kronor och ören. Vi brukar ha ett "nödkort" med oss, ett Mastercard vi fått från banken med bara en kredit (om ngn långfingrad person skulle håll sig framme) som vi gömmer på ett säkert ställe.


    Lotta
     
    Last edited: 22 augusti 2011
  4. lovisa

    lovisa Ny medlem

    Blev medlem:
    8 december 2008
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0
    tack lotta! :)
     
  5. davve

    davve Ny medlem

    Blev medlem:
    21 januari 2008
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    1
    Om man för ut lite mer då, typ 50-70 000 för att köpa en bil exempelvis. Hur skulle ni då göra, växla hemma eller i Spanien???
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag skulle aldrig ha med mig så mycket kontanter, men det är ju upp till var och en vad man vågar. Om man har ett bankkonto i Spanien kan man ju ta med internetdosan och föra över pengar.

    Väljer man att ändå ha kontanter blir det färre sedlar om man växlar in 200 och 500 eurosedlar.

    Lotta
     
  8. kimmen

    kimmen Ny medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    1
    Generellt brukar det vara bäst kurs att ta ut i bankomat på plats. Med bankkort, inte kreditkort. Den första bankomaten finns ju redan på flygplatsen...:)

    Och OM man vid bankomatuttag eller köp får frågan om man vill "debiteras" i SEK eller EUR, ska man välja EUR.


    /kimmen, som har slutat att göda Forex...
     
    Last edited: 22 augusti 2011
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Kimmen thumb

    Jag ta aldrig med cash..tar alltid ut i bankomater. Men man får ju inte ta
    ut mer än en viss summa per dag väl? 600E tror jag..:confused:

    Ciao P ;;;;;)
     
  10. kimmen

    kimmen Ny medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    1
    Men det räcker väl som dagskassa på semestern...?:D
    (Förresten tror jag att bankerna själva sätter maxbelopp per dag, så det kan vara olika. Men jag vet inte...)

    /kimmen
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jo´rå, tänkte väl mest på om man ska betala
    hyra tex el köpa något större..För mig räcker mindre än
    60E :cheeky - om jag inte - som nu - när jag kommer ner
    måste betala två hyror,el,vatten och tele...

    Ciao P ;;;;;)
     
    Last edited: 23 augusti 2011
  13. La gatita sueca

    La gatita sueca Ny medlem

    Blev medlem:
    10 augusti 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag håller med Kimmen. Jag har helt slutat att göda forex. Det är så smidigt att betala med kort i spanien och ta ut pengar. Många är rädda att betala med kort utomlands, och rädda att någon ska kopiera remsan och sedan ta ut pengar. sånt händer till och med i sverige. Jag brukar ha max 2000 kr på mitt bankkort, och sedan för jag över pengar. skulle dom ta ut 2000, klart man blir förbannad, men det är en siffra som man överlever iaf.
     
  14. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    tror du kan personalisera (¿?) det själv. Jag kan ta ut 1500 per dag, men bara 500 per gàng. Men jag kan ändra det som jag själv vill. Sen brukar det vara olika för kontantuttag och kortköp
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    "Personalisera" haha du är riktigt spansk du :D
    Jag har ju bara svensk bank och det är väl dom som sätter
    gränsen för mig eller..:confused: Vet inte. Nu är det ju inte
    så stort problem eftersom jag kan gå två dagar att hämta så
    jag har inte kollat vilken bank som begränsar mig.
    "Hyresvärden" får vänta :vissla:

    Ciao P ;;;;;)
     
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola La Gatita...

    Jag betalar inte så gärna med kort men händer. Jag använde ett kredítkort
    på Carrefour för ett par år sen och blev sen ett halvår senare av med
    pengar på restaurangbesök och bensintankning i London. Jag har aldrig
    varit där. Nordea ringde och upplyste mig om detta..
    Var flera tusen som åkte dit på det just då på Carrefour. Skimning eller
    maskopi med kassör..Ingen ville säga hur det hade gått till. Men - jag
    fick så klart tillbaka pengarna som bara var ca 2000:-
    Men - sån´t händer i alla länder.

    Ciao P :sol:
     
  17. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Om man har ett kreditkort är det bäst att alltid använda det, tycker jag. Inte för uttag, förstås.
    När räkningen kommer kan jagvägra betala sånt jag inte har köpt. Banken får göra upp själv med butiken som inte kollat betalningen. Behöver aldrig riskera att bli av med annat än växelpengar.
    Ett vanligt bankkort är mera riskfyllt och man får ligga ute med pengar tills banken rättat till kontot.
     
  18. kimmen

    kimmen Ny medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    1
    Håller med.
    Såväl i Sverige som utomlands använder jag bankkort för kontantuttag i bankomat, men kreditkort för att handla vid större belopp och vid internetköp.

    /kimmen, som har slutat att göda Forex...
     
  19. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Betalar ogärna med kort i utlandet. Tar alltid ut pengar i automat helst om den finns inne på banken. Har aldrig så mycket pengar på Visakortet utan för över om de skulle sina.

    En händelse som gjort oss extra försiktiga var när sonen blivit av med nästan 9.000 kronor från sitt konto i våras. Tydligen var det koden för verify by Visa som blivit kapad när han bokade en bussbiljett på Swebus till mig på internet. :arg: Banken ersatte förlusten men olustkänslan försvinner inte så lätt.

    Lotta
     
  20. kimmen

    kimmen Ny medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    1
    Hade han betalat med kreditkort istället för bankkort, så hade han inte blivit av med några 9000...:)

    /kimmen
     
  21. La gatita sueca

    La gatita sueca Ny medlem

    Blev medlem:
    10 augusti 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0
    Visst är det tråkigt när sånt händer. Jag har bekanta som har blivit av med pengar. en kompis fick något samtal om att någon hade handlat varor i latinamerika, där hon aldrig varit.

    Några bekanta till oss var på Kanarieöarna för något år sedan och skulle köpa 2 kameror. Det gick till nån butik där de fick toppservice-kul för dem. Däremot blev de lite misstänksama när ägaren ville bjuda dem på öl. De tackade bestämt nej och ville bara köpa 2 kameror som de hade hittat. När de ville betala med kontakter gick de helt plötsligt inte. Ägaren hittade på nån historia om att de bara tog kort. När de sedan skulle betala med kort, tog han upp nån gamal kortmaskin, drog kortet och sa att just det kortet han fick inte fungerade och ville ha ett annat betalkort. Madre mia. De gick snabbt ut ur butiken och ringde och spärrade kortet. Jag trodde att denna historia va ett skämt. Det är helt j**la sjukt ju
     
  22. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Hàller med till 100%. Har man kontanter och blir av med dom , dà har man blivit av med dom.
     
  23. Jussi Myllymaa

    Jussi Myllymaa Medlem

    Blev medlem:
    11 september 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    1
    Större Banker

    Det säkraste är att använda sej av större banker. Tex: RBS, Barclays, BBVA. Dessa banker är banker. Sedan finns det sk cajas, som inte är samma som bank. Själv vart jag av med 5000 kr av en caja bank. Banken tod ingen som helst ansvar o sa att det va kreditkort bolagets problem. Kreditkortbolaget sa att banken måste reda utt det. En typisk Spansk lösning på saken.

    Det finns en gränns hur mycket cash man föra in i olika länder.
    Bra att ha det man behöver i cash. I Spanien är det ytterst
    vanligt att bank automaterna är preparerade för att kopiera
    kreditkortet. Behöver du ta utt pengar, använd en automat
    som är inne i ett bank kontor. Ta helst utt pengar på morgonen..

    För att föra över pengar för att köpa större saker, är det best att
    använda sej av scheck (cheque bankarisado).

    Principen är att lita inte på något!!
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...