Vittvätt av pengar vid bostadsköp

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av Preciosa, 14 april 2013.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Tack för de länkarna! Kul för Spanien att det börjar röra på sig! Jag märker hos mig att man har sett fler visningar nu än mina två andra år här.
    Ryssarna har väl mycket att investera här nu när det bränns på Cypern!!!!
     
  4. Brun&Go

    Brun&Go Ny medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2
    Tilläggas kan att det är märkligt att ingen reagerar över alla dessa kinesiska butiker som befläckar hela kusten. Hur de nu kan få detta att gå ihop …är för mig en gåta. Besök, räkna kunderna och ....do the math.
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    De spar också in på kostnaderna genom att inte ge sina "anställda" betalt - tvärtom. De tar betalt av Kineser som vill jobba i deras butiker, och som i gengäld får uppehållstillstånd i Spanien.
     
  8. Brun&Go

    Brun&Go Ny medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2
    Jo, jag mins när detta tillslag inträffade men i mitt närområde så var det bara 1 butik som "försvann" under natten, och det var den största. Däremot så minskades snabbt antalet kineser som stod i de övriga butikerna och intresset för mitt och andras ID kort (vid köp) ökades markant dagen efter. Jag hade vid två tillfällen någon dag senare, flickor som visade ett överdrivet intresse att kontrollera mitt ID, något som jag aldrig noterat i respektive butiker före tillslaget.

    Och nog är det underligt att dessa butiker fortfarande förekommer i plural i samtliga städer och samhällen utmed kusten även då det helt saknas underlag för dess existens.

    De kineser som jag handlat av före tillslaget talade samtliga riktigt bra Spanska, så jag vet inte riktigt hur det förhåller sig med så kallad "gratis arbetskraft". Jag fick mer intryck av att de var så kallade lokala målvakter åt maffian som i ersättning fick bostad och pengar för uppehälle i utbyte mot att de var behjälpliga i att tvätta pengarna rena.

    Men… vad vet jag.
     
  9. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Gosh! Rör inte min Kina Basar! Billigt och bra att handla i. Och nära...
     
  10. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej på er!
    Jag håller med dig Rinconada. Fast jag går ännu längre, rör inte NÅGON av mina China-butiker :arg:. Kanske är det något skumt med hela China-businessen, vad vet jag, det florerar så många, mer eller mindre konstiga rykten. Men om man skulle syna annan affärsverksamhet, även spansk, i sömmarna så hittar man nog både det ena och det andra som inte skulle tåla dagsljus.
    Jag tycker att det är bra att det finns lågprisställen där dom, inte så välbeställda, har råd att handla. Alla har inte råd att handla på "fina gatan" :(. Själv har jag handlat mycket, både nyttigt fast mest onyttigt enl. sambon ;;;;), i div. (alla?) Chinos runt Torrevieja :):).
    rocio
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    China basar

    Absolut som du säger! Alla China-butiker! Detsamma brukar jag göra - en runda i Torrevieja och reka alla. Men nu har jag hittat "favoriter" och en av dem är den som är närmast, vid Av. de Habaneras. De har två affärer i samma byggnad, en i källaren och en en trappa upp. Jag köper tex alla underkläder där. Ibland för mindre än halva priset jmf med Sverige.
    :):)
     
  13. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Ja, den är jättebra fast den ligger inte i min "cercano". På min, södra, sida av stan finns det också många, stora och välsorterade Chinos. Synd bara att personalen ofta är mer intresserad av att spela div. spel på sina datorer än att serva kunderna :arg:. Jag har jobbat som försäljare i hela mitt yrkesverksamma liv men skulle nog ha svultit ihjäl för länge sedan med den attityd som dom flesta av dom visar :cheeky. Det är lite trist men det får man väl leva med...
    rocio
     
  14. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Var ligger den vid Av. de Habaneras, den har vi nog inte varit vid.think

    //Eckhoff
     
  15. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
  16. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Mitt i Torre. Från busstationen mot Los Locos - då finns den på höger sida. Man passerar först apoteket som finns i hörnet till Almudena(el Fuensanta).
    :)
     
  17. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    China Bazar vid Av. de Habaneras

    Här en bild.
     

    Bifogade filer:

  18. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jag tycker att den Chinon på C/ Nuestra Señora Monserrat
    mittemot plaza María Asunción har mycket. I backen ner mot
    Cura på höger sida. Dom har ju utökat
    butiken med en lokal bakom som var bara kläder förut
    så lokalen är lång nu.

    Från Avd de las Habaneras vid den bra stora järnaffären, ferreteria Molina
    går man ner...

    Ciao P :sol:
     
    Last edited: 16 april 2013
  19. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    OK, hitta i google, mitt i mot öde tomten .thumb

    //Eckhoff
     
  20. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Den hitta jag inte, får väl leta på plats när jag kommer ner.));)

    //Eckhoff
     
  21. Brun&Go

    Brun&Go Ny medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2
    Ah, jag handlar oftast hos kinesen så fort jag behöver något, men jag kan ändå inte sluta reflektera på hur tomt där är och hur stor lokalen (=hyran) och utbudet är. De har ju alltid en 2-3 personer som står där och lägger man ihop lagerhållning, hyra + sociala avgifter så nog förefaller det märkligt hur de kan få ekvationen att gå ihop.
     
  22. Brun&Go

    Brun&Go Ny medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2
    Du gör nog klokast i att undvika underkläder från Kina. De är ökända för att använda farliga kemikalier som lätt absorberas av huden. En sökning på "Toxic Clothing China" ger Aproximadamente 5.870.000 resultados (0,25 segundos). Värt att reflektera över. Med deras leksaker och tillbehör för barn är det precis lika illa.
     
  23. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Skrev fel...I backen ner mot Cura på höger sida :eek:

    Ciao P :cool:
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...