Äntligen här i Torre!

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Sotanini, 31 oktober 2014.

  1. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Efter en fasansfull nerresa med jättehundburar och elrullstol, assistenter, make och 2 hundar är vi nu äntligen på plats i lilla radhuset. Som vi har längtat! Men mycket återstår att göra innan vi kan koppla av helt. Flyttlasset kommer nästa vecka och vi får ADSL om cirka 2 veckor. Hundarna trivs och vi promenerar som vanligt som det känns miltals varje dag. Skoskaven frodas men vad gör det - detta är ju vårt älskade Spanien.
    :):):):):):):):)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. aniara

    aniara Medlem

    Blev medlem:
    2 juli 2014
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0
    Låter positivt under omständigheterna.
    Lycka till
     
  4. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Ja, så positivt

    Idag promenerade vi hela vägen förbi El Limonar upp till Mercadona. Både hunden och vi var slut när vi såg Mercadona-skylten. Tyvärr kom vi inte hela vägen eftersom den inte var rullstolsvänlig. Det var bara att vända om hem igen med ett öl-nödstopp på en bar. Sen fick vi höra att Mercadona är stängt på söndagar. Men de intagna kalorierna flög nog sin kos.
     
  5. myramis

    myramis Medlem

    Blev medlem:
    11 september 2011
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    12
    Om ni går ytterspåret (längs Crevillentvägen) är det hjulvänligt hela vägen. Tror dock att det blir lite längre för er än om ni rullar gamla järnvägen, men vadå ni har ju dagen på er. Försöker lära mig att här tar man en dag till en uppgift, nästa dag gör man en annan uppgift. Stressa aldrig och titta inte på klockan. Köa, prata och ha trevligt. Tänk också på att gå långsamt!! Ha skydd på huvudet och medför ALLTID en vattenflaska.
    Vi ses kanske på "min" Mercadona i San Luis. Superfräsch butik!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Lyckönskningar! Nu kan det bara bli bättre...
     
  8. danska

    danska Ny medlem

    Blev medlem:
    2 oktober 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    flytt

    Önskar er lyckliga dagar
     
  9. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Ajajaj

    Fy farao vad hopplöst det är att få ADSL. Sitter nu på baren och försöker uppdatera oss lite om vad som händer i världen. Skrev under kontrakt med Vodafone för 10 dagar. sedan Fick då veta att det skulle ta 8 dagar innan installationen var klar. Nu får vi meddelande att det kan ta ytterligare 3 veckor!!! Vi blir tokiga på detta. Jag måste dagligen rapportera mina assistenttimmar och kontoret hAR INTE fått en enda rapport under denna månad. I övrigt är allt underbart.
     
  10. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Kanske lämpligt att fixa en tillfällig lösning - Internet exempelvis via en USB-sticka, vanligen lite långsammare än ADSL, men helt OK för dagliga mail och lite mer... Många att välja på men kanske Vodafone kan hjälpa till då ni redan har kontrakt, annars finns exempelvis MasMovil som har en egen företagstråd
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej Sotanini.

    Tyvärr måste jag nog säga att det är Telefonica/Movistar som krånglar och försenar. Telefonlinjerna är ju deras oavsett vilket bolag som fixar ADSL åt dig. Telefonica vill gärna jäklas med de andra operatörerna för att ge dem dåligt rykte.

    Jag fick installation i Mijas på tre timmar efter beställning. Men då Movistar/telefonica.

    Hoppas att du kan ordna något tillfälligt. Marlis förslag är helt riktiga. Man blir ju verkligen handikappad när men inte får kontakt med omvärlden.

    Göranthumb
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej!
    OT.
    Egentligen fel kategori men måste säga att Vodafone är
    inte bra att ha att göra med.
    Nästan omöjligt att komma ur dom om man vill säga upp.
    Det kan ju Lundberg - tror jag det var vittna om.

    Har en väninna som ringde mig i veckan och hon kommer inte ur kontraktet.
    Hon har haft dom i flera år men ska nu inte ha ADSL på ett tag.
    Hon har ringt, mejlat, ringt mejlat och till slut har hon skickat¨
    hela korrespondensens kopior med rekommenderat brev, Troligtvis går
    det inte heller så hon får använda det spanska Burofax som ska hålla juridiskt
    nästa gång och ta bort sitt autogiro.
    Istf att annullera abg:et har dom ändrat till prepago :D
    Hon kan spanska så språksvårigheter handlar det inte om.
    Det verkar som om personalen är drillade till att inte låtsas förstå
    och gör ändringar som man inte vill ha.
    Hon är så frustrerad nu så hon vet inte vad hon ska ta sig till.
    Hon har även använt sig av den länk som jag lade in där man reggar sig
    för att kunna kommunicera - men inget resultat....

    Dom är ju så stora i världen med flest kunder vad jag fattat och nu förstår
    man varför - man kommer inte ifrån dom angryy

    Sorry för OT men jag har ju hennes bekymmer i åtanke...

    P :eyes:
     
  14. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Kan verkligen vittna om det, sitter och betalar 25 euro i månaden för något som inte fungerar. tyvärr är jag av den fega sorten som inte vågar att stänga av autgirot. Har försökt i 1,5 år att säga upp det utan att lyckas. Däremot så har de höjt från 18 till 25 euro men med mindre data. numera kan jag varje månad surfa 5 minut i full hastighet sen är potten använd. När jag försöker ringa dom så ska de bara sälja på mer datatrafik för engångskostnader.
     
  15. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hur lång bindningstid har du egentligen eftersom du har försökt att säga upp det i 1,5 år :confused:?
    Vänner till oss hade också mycket krångel med Vodafone innan dom lyckades bli av med dom angryy.
    rocio
     
  16. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Begriper inte varför ni har sà mycket problem med att säga upp er. Spràkproblem??
    för ett par àr sedan ringde jag deras kundtjänst, blev kopplad och sa upp mig. Inga problem

    Du kan ocksà skicka ett fax till dem med fotokopia pà ditt pass och NIE och be dem säga upp er.
    Faxet ska typ säga

    " jag xxx med NIE xx x och pass xxx säger upp mig ifràn mitt abbonemang pà tel xxx"

    sen kan man lägga till att man vill bort ifràn deras databas etc. Har man ingen fax (eller inte ett faxnummer till dem, vilket nog är det svàraste att hitta) kan du gà till en vodafone butik sà skickar de det. Se till att spärra autogiro och spara kvittor pà faxen.

    Vill man vara riktigt noga pà att de ska fà det, skicka en burofax genom posten.
     
  17. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Som jag skrev Nalle så har min väninna inga problem med språket.
    Talar spanska riktigt bra. Men dom lyssnar inte och som Lundberg
    säger kommer med andra erbjudande och babblar ihjäl en.
    Hon hart faxat men dom säger att dom inte fått nåt...trots rätt nummer.
    Hon har varit till butik också som hänvisade till nätet.
    Kan ju ha ändrat sin "policy" sen 2 år...går fort i denna bransch.


    Hon har nu skickat Burofax i dag men herregud att det ska vara så krångligt.
    Personalen är nog drillade i ett och annat låter det som. Kanske dom får
    bonus på att hålla kvar folk.
    Vi får hoppas hon lyckas nu för det tär på en att det ska vara så här.

    Chao P :eyes:
     
    Last edited: 14 november 2014
  18. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Har hon faxat spelar det ingen roll ifall de säger att de inte har fàtt det. Hon har faxat och skippat autogirot... Behövs inte mer. Sen kan de skrika bäst de vill. Ett fax är allt som behövs.
    Detta är inte deras eller nàgot annat telebolags policy. Det är stadgar i den spanska lagen om telekomunikationer.
    Om de inte lyssnar eller ej, blir deras problem.
    Sen att mànga konsumenter är lite för vàpiga (och det vet naturligtvis bolagen om) och inte stàr pà sig mer, är en helt annan sak.
     
  19. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Känner igen problemet,tror alla operatörer i Spanien är lika djävliga när det gäller uppsägning.
    Jag hade Orange för ett antal år sedan och det var ett helsike att säga upp abbonemanget trots kontraktstiden löpt ut.

    Byte därefter till Vodafone mobilt internet,men det var inte tillräckligt snabbt och stabilt,och bytte då till samma operatör men fast ADSL som fungerar mkt bra.
    Dock när jag byter till fast och butiken säger upp det mobila fortsätter dom dra för två abonnemang i 6 månader och jag har ett rent helsike att få stopp på det mobila,trots tre besök i butik samt mail och fax.Lyckas till slut efter hot om stämmning.angryy

    Nu har jag fortsatt Vodafone ADSL som fungerar mkt bra,abonnemangstiden 24mån har löpt (42E/mån) och ser att jag kan binda för nytt abonnemang 24mån till kostnad 35E.
    MEN jag vågar inte göra detta och få dubbla fakturor igen samt det helsikes jobbet med att få stopp på debitering för abonnemang 1

    Jag tänker ofta skall man behöva finna sig i den Vilda Västern mentalitet
    för att man befinner sig i underläge då man inte är spanjor
     
  20. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jo Nalle men vi svenskar är vana vid att vara rädda för kronofogden,
    därav törs man inte säga upp autogirot. Annars hade man ju gjort det
    med en gång :eek:

    P :eyes:
     
  21. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Louis:
    Tror inte att det är för att vi är utlänningar. Vodafone är ju inte
    spanskt men jag tror personalen är drillad till att försöka dribbla
    bort en. Så känner jag när jag pratar med såna bolag.
    Dom har säkert bonus på vissa saker.

    Lite känner jag igen från min läskigt långa arbetstid i ett sånt
    företag :(
    Det finns ju inget som normalt är svårt i att säga upp ett avtal
    men man gör det gärna svårare tyvärr för att inte säga nästan omöjligt
    i vissa fall. Med vilja.

    Chao P :sol:
     
  22. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Hej Preciosa
    Vad jag menade är att vi är i underläge då man inte kan språket,jag hade nog kunnat slå näven i bordet vid ett besök i butiken om jag kunnat spanska bättre än det jag kan.
    Sedan är det ju ofta att man har mkt svårt att hitta en mailadress och faxnr,men det gäller ju många företag där dom inte vill att man skall få kontakt utom via telefon
     
  23. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Har återigen varit och bråkat med Vodafone. I går ringde deras tekniker och sa att installationen skullle ske i morse mellan 9-11. Sen ringde Movistar i morse och sa att det inte skulle ske. Just nu lånar vi lösenord från svensk granne som har trådlös internet men det funkar bara till och från så i morgon parkerar vi oss nog i deras trädgård! Jag avskyr sånt här trassel.angryy
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...