Ägande av tomt

Maggot73

Ny medlem
Är det någon som vet vilka lagar o regler som gäller vid tomt ägande i Spanien? Min morfar äger en tomt på 800 kvm i benidorm som han köpt 1964,alla papper o så finns men vi har inte lokaliserat exakt vart tomten ligger eller om någon byggt på tomten.Jag tänkte själv göra ett försök att hitta den eftersom morfar dog 2003.Kan någon bara ta över en tomt som stått obyggd i alla år?tillfaller den nån myndighet efter x antal år.

/Magnus

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Är det någon som vet vilka lagar o regler som gäller vid tomt ägande i Spanien? Min morfar äger en tomt på 800 kvm i benidorm som han köpt 1964,alla papper o så finns men vi har inte lokaliserat exakt vart tomten ligger eller om någon byggt på tomten.Jag tänkte själv göra ett försök att hitta den eftersom morfar dog 2003.Kan någon bara ta över en tomt som stått obyggd i alla år?tillfaller den nån myndighet efter x antal år.

/Magnus

Hola Magnus, välkommen till forumet!

Jag tror du måste vända dig till ett advokatkontor. Spanska
regler och villkor är det nog bara dom som kan svara på.
Kan säkert vara olika från region till region också. Dom bestämmer
ju mycket själva i kommunerna även om just fastighetslagar borde
vara gemensamt för landet.
Verkar lite spännade detta eller hur man ska uttrycka det :)

Jag känner bara till ett kontor i Benidorm.
Dom pratar norska och svenska. Är väl bäst om du inte kan spanska förstås.
Mejla dom och fråga om vad dom kan göra och vad det i så fall
kosta. Kan inte dom så googla på "gestoria eller asesoría" Benidorm
Kanske finns fler skandinavisktalande.
Scan Law - Vem är vi? - Skandinavisk advokatkontor på Costa Blanca

Lycka till! Ciao P ;;;;;)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej igen Magnus!

Använd inte din förta länk, det är ett företag som tar rejält betalt för ett registerutdrag. Kontakta istället Registro de la Propiedad i Benidorm utan omvägar, som jag länkade till. Det kostar betydligt mindre än 24,5 Euros för att få en "Nota Simple", det är en sådan du behöver.

Mvh
Monica i Madrid

Hola Monica!

Va´ bra att du sa vad det heter..Hittade en prydlig online-sida
och
ett arkiv här som har e-mejl mm mm
Om det nu är korrekt..:eek:

Registro de la propiedad - Tramitación online

Censo-Guía de Archivos de España e Iberoamérica

Ciao P ;;;;;)

Så var det ju Preciosa och inte Magnus som postat länken ;-)
Läser som en kratta och stavar ännu värre, förta länk skall givetvis vara första länk ;:(

Hej igen Magnus!

Använd inte din förta länk, det är ett företag som tar rejält betalt för ett registerutdrag. Kontakta istället Registro de la Propiedad i Benidorm utan omvägar, som jag länkade till. Det kostar betydligt mindre än 24,5 Euros för att få en "Nota Simple", det är en sådan du behöver.

Mvh
Monica i Madrid

Så var det ju Preciosa och inte Magnus som postat länken ;-)
Läser som en kratta och stavar ännu värre, förta länk skall givetvis vara första länk ;:(

Hahaha, kan krattor läsa? Man kan ändra stavning om man går in på "Edit"
och sen "spara". Det får jag alltid göra eftersom det blir fort och fel..));)

Tror jag ska pm:a Magnus i fall han inte läser detta..alltså skicka ett
privat mejl genom forumet om detta!

Cracias Monica! Ciao P ;;;;;)

Vet inte hur det är hos andra fastighetsregister, här i Madrid med kranskommuner så kan man beställa man uppgifterna via nätet. Man får fylla i olika uppgifter som fastighetsbeteckning osv. Man lämnar kreditkortsuppgifter osv och registerutdraget kommer med mail som en pdf-fil.

Men man kan lika gärna besöka aktuellt fastighetsregister och begära en "nota simple" på plats, det är en speciell blankett man fyller i, sen brukar registerutdraget finnas att hämtas om någon dag.

Mvh
Monica

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Går det att se texten på engelska på dessa sidor som du länkat till Monica??
eller måste jag använda tolk?

Mvh/Magnus

Hej Magnus!

Jag kollade en gång till nu, och registret där man begär ett utdrag på internet är centralt för hela Spanien. Här har jag hämtat en hel del utdrag vid försäljning och vid köp av fastighet:
..::- Registradores -::.

Sidan är tyvärr bara på spanska. Jag ser också att det finns flera fastighetsregister i Benidorn, nr 2 och nr 3 så det gäller att fastslå vilket av registren som tomten tillhör.

Föreslår därför att du kontaktar en asesor/gestor som hjälper dig i ärendet. Eller kanske Scan Law, som Preciosa tipsar om ovan:
Scan Law - Vem är vi? - Skandinavisk advokatkontor på Costa Blanca

Mvh
Monica

Fastighetsregister är privata företag som är ansatta av kommunen. Därför kan det kosta lite olika att ta en "Nota Simple". Pà plats kostar det mellan 3 och 6 € via internet kostar det mellan 15 och 30...

det enda du behöver är "la finca registral" som du hittar pà din lagfart, där stàr det var den är inskriven, i vilken "tomo" etc etc

Nya trådar

Back
Toppen