Är det fint att vara kort?

Vitlöks-Lena

Ny medlem
Min fråga kanske låter konstig, men det är någonting jag undrat över ganska länge.

Vi har rest lite överallt i Italien. På Sardinien la vi märke till att öborna var mycket kortare än på fastlandet, och även den större ön Sicilien. Själv är jag 170 cm lång, i Sverige ganska medellång medelålders kvinna, min man är 196 cm, han är inte heller extremt lång därhemma.

När vi en gång gick in i en fin skoaffär på Sardinien och frågade om de hade en snygg herrsko, som vi hade sett i skyltfönstret, i storlek 46, började den lilla expediten skratta hysteriskt. Hon rusade in bakom skynket och in i personalrummet och vi hörde bara hennes ”QUARANTASEI !!!” och ett stort gapskratt - troligen satt hela personalen där och skrattade åt min mans stackars fötter. Vi gick ut ur affären och såg att i fönstret stod det små lappar vid några skor med text ungefär ”denna sko har vi upp till storlek 43”. Det tyckte de alltså var stort. (På det italienska fastlandet har vi aldrig haft några problem med att hitta skor till min man.)

När vi väl hade kommit hem till Sverige hörde jag på Sveriges Radios P1 ett program om Sardinien. Enligt reportern tycker sarderna själva att det är väldigt fint att vara kortväxt. Jag har även läst, att sarderna verkligen är kortare en andra européer.

Nu bor vi på Solkusten om vintrarna och jag tycker att jag är ofta längre än många spanjorer, i alla fall lite äldre herrar. De spanska damerna är ju små och nätta oavsett ålder. Min fråga till er, mer Spanienkunniga, är: Är det likadant i Spanien? Tycker spanjorerna att vi nordbor är några stora, klumpiga kolosser?

Visst var det en konstig fråga?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
inte alls en konstig fråga, ganska intressant faktiskt.. Visst har de en annan inställning eftersom sydeuropeer överlag är kortare än oss nordbor. Dock så har det jämnats ut väsentligt de senaste 20 åren skulle ja tro think
Men jag tycker mig själv se att de många gånger visar en viss beundran för oss långa blonda vikingar :) .. speciellt de lite äldre 160 cm korta farbröderna..

Hej

Vi i vår familj har också tänkt på att vi nordbor är längre än de flesta spanjorer. Jag är 172 cm och min son 192 cm. :). Vi brukar skämta om att han ser allt och syns över alla.

Jag tycker som Charlie1 att särskilt äldre småväxta herrar ger beundrande blickar.

Vi försökte också på tag på skor str 46, inte lätt:). Expediterna tittade på oss och bara skakade på huvudet. Tycker egentligen att det är lite konstigt eftersom många spanska ungdomar är långa. Vi hittade jympaskor i rätt storlek på en engelsk skomarknad i Torrevieja.

Lotta

runt krigsåren rådde näringsbrist i Spanien, och ingen blev särskilt lång....
utvecklingen efter 40-talet är en ökning av meddellängden blan spanjorerna på 15 - 20 cm så när barnbarnen till 150 cm mannen nu börjar bli vuxen så är det inte konstigt med 180 - 190 cm i längd och lite större fötter...

Tack, alla ni i kvälls- och nattskiftet!

Ja, troligen är det hunger och fattigdom som är orsaken till sardernas småväxthet också. Dåliga skördar - för mycket sol, för lite regn.

Om det är så, att korta människor inte är idealet, då behöver jag inte byta till låga klackar eller stå med lätt böjda knän och försöka göra mej så liten som möjligt!

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hejsan
Det finns ganska långa personer eller fanns i början av förra seklet, min makes farfar var över 190 cm men så kom kriget och svälten och ingen av hans barn blev över 165. Idag ser vi åter långa personer i olika delar av spanien, kolla handbolls och basketspelarna, och baskerna är nu vanligen välväxta tack vare att de nu har tillgång till mat. Vad gäller de spanska kvinnorna finns det en viss övervikt beroende på att de äter billigare, mycket kolhydrater och att vara smärt är ett överklassprevilegium, proteinrik kost. fortfarande finns det mycket fattigdom i landet. Men 46orna får ni nog leta efter i specialaffärer! Så du kan sträcka på dig och ta på högklackat, visst tittar folk men det är mycket den kungliga spanska avundsjukan, den är lika livaktig i spenien som i sverige!

Nya trådar

Back
Toppen