Är du avlyssnad?

DonBard

Aktiv medlem
Amerikanska specialtjänster avlyssnade
60 miljoner telefonsamtal i Spanien under 2012
rapporterar spanska media . Chansen att just du
skulle vara med är ganska stor.

Ingen fara!
Men var lugn! Dels så sitter det inte personer och
lyssnar på samtalen. Det gör robotar. Robotarna
är röststyrda.

Du kan hamna i hetluften
d.v.s. om du ringer upp någon och ni under samtalet
ideligen uttalar namnet på en känd terroristorganisation
eller två och USA:s president i samma veva
-och håller på så en vecka så skall du inte bli förvånad
om spänstiga män -om inte i mörka kostymer så åtminstone
med välputsade skor- kommer att uppehålla sig
i din närmiljö en tid. I lindrigaste fall.
Av någon anledning anses alltid utlänningar vara suspekta
i registreirings- och avlyssnarkretsar..
Tand för tunga...

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ja, hur stor är chansen igentligen att man blivit avlyssnad? Jag skulel vilja pàstà att den Är minimal.
Med tanke pà att det finns runt 60 miljoner mobiltelefoner i Spanien samt att man kan nog räkna med minst 2 samtal om dagen/telefon. Det blir 43.8 miljarder samtal om àret. och de har bara lyssnat pà 6o miljoner...

Måste hålla med Nalle, amerikanarna verkar lata...
Vad jag förstår så fungerar avlysningen ungefär som DonBard beskriver.
Du måste nämna några "nyckelord" som programmet reagerar emot, av förklariga skäll vill jag inte ge några ex här eftersom sådana här forum också analyseras av samma skäl, att tidigt fånga upp eventuella terroristplaner.
Och det är just där kruxet ligger. Vill vi förebygga terrorism så kostar det något. Jag för min del tycker att priset är rimligt, men framför allt att detta var ingen överraskning för mig att en omfattande avlyssning skulle ske.
USA framförde tydligt vad de skulle göra för att fånga demokratins fiender.
För mig verkar det som våra politiker är överraskade att de också räknas som människor, eller hur?
Jag menar att hur blåögd man än är så borde det vara en tjänstefel om någon lands underrättelsetjänt inte har reda på sina grannländes topppolitiker och speciellt deras statsminister. Så för mig, inget nytt från västfronten....

Tycker ni är lite väl överseende, problemet är att om man avlyssnar oskyldiga så är det inte längre demokrati. Att man sen skyller på att det är "for the greater good" gör de ännu mer oroande.
Att våra företag avlyssnas av t.ex Kina kallades förr företagsspionage, men nu är de "for the greater good".

Jag anser inte att vi har demokrati överhuvudtaget, utan det är en handfull
makthavare som agerar som de tror blir bra, men för vem?
Likadant i varje land. Det är inte demokrati om iderna och besluten kommer uppifrån och inplanteras i bästa fall nedåt. Jämför du dagens arbetare och slavars förhållanden i det forma Romerska riket så ser du intressanta paraleller. Fick jag välja fritt, trots min situation, så skulle jag föredra att vara slav hos någon rik romare. Så illa är det. (obs min subjektiva åsikt)
Ordet slav är så negativt laddad att vi inbillar oss att tillvaron var fruktansvärd.

Sedan är det så att integritets ivrare glömmer bort att brotslingar gömmer sig bakom demokratins fördelar och rättigheter. Ex. i GB har de väldigt avancerad kameraövervakning som vi i Sverige saknar, tyvärr. I GB löses de flesta brott med hjälp av dessa bilder och DNA. I sverige blir brotten olösta. Anna Linds mördare fick man fast med hjälp av övervakningsbilder, annars hade det fallet också varit olöst som med Palme mordet.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tycker ni är lite väl överseende, problemet är att om man avlyssnar oskyldiga så är det inte längre demokrati. Att man sen skyller på att det är "for the greater good" gör de ännu mer oroande.
Att våra företag avlyssnas av t.ex Kina kallades förr företagsspionage, men nu är de "for the greater good".

Jag tycker inte alls om det. Men pàpekade att chansen är minimal att de har lyssnat pà just dig här i Spanien.
Problemet är väl egentligen inte att de avlyssnar "vanligt" folk eftersom gemene man oftast är ointressant.
Men vad händer om de avlyssnar dig när du är 20 och "skaffar skit" om dig och när du sedan är 30 har du kanske en prominent ställning inom politiken/industrin etc.
Dà blir den avlyssningen av dig som gemene man, plötsligt mycket allvarligare

Nya trådar

Back
Toppen