å, ä och ö på spanskt tangentbord

Status
Stängd för vidare inlägg.

ester

Medlem
Ett litet tips bara..

Man kan få fram å, ä och ö på ett enkelt sätt även om man bara har ett spanskt tangentbord. Förutsättningen är att tangentbordet har en liten avdelning med siffror längst till höger. Man trycker då på altknappen till vänster samt de siffror som nämns nedan.

å = alt+134
Å = alt+143

ä = alt+132
Ä = alt+142

ö = alt+148
Ö = alt+153

æ = alt+145
Æ = alt+146

ø = alt+155
Ø = alt+157

Hoppas jag fått allt rätt nu.

Hälsningar
Ester

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ester, visst kan man lägga in ASCII-koden oktalt, men vad skall man då ha datorn till? Jag har en Mac och uppe i högra hörnet på skärmen klickat jag på en svensk flaggan när jag skriver på svenska. Skriver jag på spanska, trycker jag dessförinnan på den spansk flaggan.

Om jag är osäker på var ett tecken som t.ex. apostrof befinner sig på tangentbordet när jag skriver på svenska, klickar jag på "Visa Tangentbordsvisning". Då dyker ett litet fönster upp som visar var alla tecken befinner sig. Mycket praktiskt!

Dessa funktioner har funnits på Mac i minst 25 år och jag är övertygad om att motsvarigheten finns på Windows idag.

Emellertid kan jag tänka mig att ha några ASCII-koden oktalt i plånboken i det fall jag går in på ett spanskt internetkaffé och inte vill ställa om deras dator till svenska tecken.

Tack för tipset. Det låter enkelt och bra, men jag är en teknisk idiot och jag tvivlar på att det finns på min dator. Är glad så länge den fungerar överhuvudtaget. Har använt detta system i cirka tio år och det går automatiskt för mig, men andra kan säkert ha glädje av "ditt" system.

Hälsningar
Ester

Alla tips kan vara bra att ha i olika situationer. För min egen del så brukar jag ha större problem att få till de upp och ner vända frågetecknen och utropstecken som finns i spanskan. Nu har jag helt enkelt gjort ett worddokument med tecknen som jag sparat på skrivbordet så går jag in och kopierar och sen klistrar jag in det i mitt aktuella dokument. Inser att jag borde lära mig ett enklare och snabbare knep...

Saludos

Alla tips kan vara bra att ha i olika situationer. För min egen del så brukar jag ha större problem att få till de upp och ner vända frågetecknen och utropstecken som finns i spanskan. Nu har jag helt enkelt gjort ett worddokument med tecknen som jag sparat på skrivbordet så går jag in och kopierar och sen klistrar jag in det i mitt aktuella dokument. Inser att jag borde lära mig ett enklare och snabbare knep...

Saludos

Hej Aurora,

Du kan skriva de tecknen med samma system.

¿ = alt+168
¡ = alt+173
ñ = alt+164

Förutsättningen är som sagt att man har siffror på högra delen av tangentbordet.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ester, visst kan man lägga in ASCII-koden oktalt, men vad skall man då ha datorn till? Jag har en Mac och uppe i högra hörnet på skärmen klickat jag på en svensk flaggan när jag skriver på svenska. Skriver jag på spanska, trycker jag dessförinnan på den spansk flaggan.

Om jag är osäker på var ett tecken som t.ex. apostrof befinner sig på tangentbordet när jag skriver på svenska, klickar jag på "Visa Tangentbordsvisning". Då dyker ett litet fönster upp som visar var alla tecken befinner sig. Mycket praktiskt!

Dessa funktioner har funnits på Mac i minst 25 år och jag är övertygad om att motsvarigheten finns på Windows idag.

Emellertid kan jag tänka mig att ha några ASCII-koden oktalt i plånboken i det fall jag går in på ett spanskt internetkaffé och inte vill ställa om deras dator till svenska tecken.

Finns pà windows med. man kan enkelt lägga till olika spràk i "barra de idiomas" då kan man med ett klick ändra konfigurationen på ditt tangentbord, jag föredrar att skriva utan å och att bara sätta en apostrof ovan a =à och att sätta ¨ ovan a och o för ä och ö, det gàr fortare.

Jag tycker det är fruktansvärt jobbigt att hålla på med att sätta ut ¨ punkterna. Men det är tydligen en vanesak. Mitt sätt har jag i ryggraden, när jag sitter vid en svensk dator och å, ä och ö finns på tangentbordet hakar det upp sig.

Kan inte detta vara till hjälp?

Om du använder Windows XP gör så här:

1.Start
2.Control panel
3.Regional and language Options
4.Languages
5.Details
6.Add : Här väljer du swedish keyboard

Om du vill se var tecken är placerade för det valda språket:

1.Start
2.All Programs
3.Accessories
4.Accessibility
5.On Screen Keyboard

P.S. Det heter naturligtvis något annat på spanska

Last edited by a moderator:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen