årlig deklaration,

Parviz

Ny medlem
Hej på er !

detta är första gången jag skriver här i Spanien forum.se

vi har skaffat vår bostad sedan dryg ett år tillbaka i Cabo Roig område, Orihuela kommun. mycket fint område, har det mesta och vi stortrivs där, kan verkligen rekommendera.

nu är det dax för oss lämna in fastighets deklarationen, och undrar om ni känner någon som gör privat eller byrå ( Gestiones ) i Torrevieja med omnejd.

tacksam för tips

hälsningar från en halvklart Göteborg :frusen:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola Parviz!

Välkommen till forumet spainsmile

Jag vet inte om ni är skrivna här men om ni inte är det
så menar du antagligen den enda skatt som ska deklareras,
dvs "Impuesto sobre la renta de las personas fisicas no residentes"
Kallas "inkomstskatt" el "förmånsskatt".
Den är till för att vi "utisar" har möjlighet att hyra ut och där med
tjäna en hacka. Man måste deklarera den vare sig man har hyrt ut el inte.

Nu tillhör ni ju Orihuela kommun men vem som gör deklarationen spelar
ju ingen roll.
Jag har alltid haft Ábaco Asesores på C/Maria Parodi 8 i centrum av Torrevieja
och dom har varit jättebra. Ca 25 anställda advokater,juristassistenter m fl.
Linda Robertsson Posada har hand om skatter.
Tycker faktiskt också att dom varit billigare än andra "asesores" när jag
jämfört. Ring och fråga vad dom tar. 966703750 det kostar ju inget.
Carola svensktalande brukar svara i växeln annars kan dom alla språk.

En annan skatt - IBI kommer automatiskt, "Impuestos sobre Bienes y
Inmuebles =Fastighetsskatt.

Om ni är skrivna här så blir det "andra bullar" och dom kan inte jag :D

Ciao P :sol:
EDIT: Jo om man är skriven så betalar man bara fastighetsskatten IBI - så klart
iom att man betalar inkomstskatt också på ev arbete,pension el vad det kan vara.
Hyr man ut så ska det tas upp i vanliga deklarationen.

Last edited:
offtopic Hej förlåt att jag lånar tråden, men det gäller samma ärende. Vi har ett bolag som heter ScandTax som gör vår deklaration, nu kommer det intressanta. Förra året så sa man till oss att vår fastighetsskatt bör landa någonstans kring 150 euro, om inte så kontaktar vi Er så ni är förbereda. Döm om min förvåning när jag loggar in på den spanska banken idag och finner att man har tagit 339 euro i skatt. är inte det väldigt mycket för en lägenhet? Vi gav ca 100.000 euro för lägenheten.

offtopic Hej förlåt att jag lånar tråden, men det gäller samma ärende. Vi har ett bolag som heter ScandTax som gör vår deklaration, nu kommer det intressanta. Förra året så sa man till oss att vår fastighetsskatt bör landa någonstans kring 150 euro, om inte så kontaktar vi Er så ni är förbereda. Döm om min förvåning när jag loggar in på den spanska banken idag och finner att man har tagit 339 euro i skatt. är inte det väldigt mycket för en lägenhet? Vi gav ca 100.000 euro för lägenheten.

Hola Lundberg!

Jag tror inte att jag tycker att det är för mycket....Fast jag är inte säker
pga - har jag för mig - att du har en rätt stor lgh? Vid stranden? 4 sov?
IBI-fastighetsskatten som man inte deklarerar sätts av kommunen och
lokala skattekontoret SUMA med kriterier som bra läge,nära strand, antal
kvm osv...
Om du har sån lgh - som jag har för mig? så är det inte så himla fel.
Du har A-läge :D Det borde din gestoria ha förstått - OM dom inte pratade om
inkomst/förmånsskatten....som är ca 0.5% av taxvärdet (Valor Castral) och som
är den enda dom deklarerar åt dig...

Som ex kan jag ta, min studio som är såld, 130E, den jag bor i 197E (50+
30 terrass) Min väninnas som är i stlk som vår men nyare 220E/år.

Kan också meddela att den skatt (inkomstskatt) som man ska
deklarera - se inlägget före- för studion blev 67E,
ej uthyrd.

Last edited:
Hola Lundberg!

Jag tror inte att jag tycker att det är för mycket....Fast jag är inte säker
pga - har jag för mig - att du har en rätt stor lgh? Vid stranden? 4 sov?
IBI-fastighetsskatten som man inte deklarerar sätts av kommunen och
lokala skattekontoret SUMA med kriterier som bra läge,nära strand, antal
kvm osv...
Om du har sån lgh - som jag har för mig? så är det inte så himla fel.
Du har A-läge :D Det borde din gestoria ha förstått - OM dom inte pratade om
inkomst/förmånsskatten....som är ca 0.5% av taxvärdet (Valor Castral) och som
är den enda dom deklarerar åt dig...

Som ex kan jag ta, min studio som är såld, 130E, den jag bor i 197E (50+
30 terrass) Min väninnas som är i stlk som vår men nyare 220E/år.

Kan också meddela att den skatt (inkomstskatt) som man ska
deklarera - se inlägget före- för studion blev 67E,
ej uthyrd.

Aha, då kan det nog stämma. Tror vi har ca 92kvm med balkong, har vart 3 sovrum men nu 2st och jättestort vardagsrum istället. (fast det vet väl inte dom om, och det spelar väl ingen roll) Och 100 meter från stranden (andra raden men utan hus framför) med havsutsikt. Plus nära till centrum så ja för oss är det a läge. :sol:

Men det du säger är att jag kan räkna med en skatt till, och det är alltså den som Scandtax gör åt mig. Och den baseras på om jag haft den uthyrd eller inte och en viss summa får jag betala bara för att jag har möjligheten att hyra ut. Borde då rimligen inte ScanTax fråga mig om jag haft den uthyrd? Men den skatten räknas alltså också på fastighetskatten så där kan jag säkert räkna med minst 150 euro om du fick 67 trots att jag inte har hyrt ut.

Hmm lite mysko att de inte kunde informera om detta när jag signade upp för dom.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Men det du säger är att jag kan räkna med en skatt till, och det är alltså den som Scandtax gör åt mig. Och den baseras på om jag haft den uthyrd eller inte och en viss summa får jag betala bara för att jag har möjligheten att hyra ut. Borde då rimligen inte ScanTax fråga mig om jag haft den uthyrd? Men den skatten räknas alltså också på fastighetskatten så där kan jag säkert räkna med minst 150 euro om du fick 67 trots att jag inte har hyrt ut.

Hmm lite mysko att de inte kunde informera om detta när jag signade upp för dom.

Ja icke skrivna/residenta får betala två skatter...IBI som kommer automatiskt.
Och denna inkomst/förmånsskatt som man ofta tar hjälp med att
få gjort. Det är väl så att dessa firmor signar upp en och det låter som
att det är mer jobb än så...Man har ju rätt att ringa och fråga saker
och så...Men vill man ha hjälp med mera saker som testamente och
och ev dekl för att få tillbaks skatt som man fått betala när man sålt
(3% kvarhålls) så ingår inte det i "abonnemanget" man har med
gestorían. Då får man betala extra.
Så i princip så betalar man årsvis för att dom gör denna
enda "inkomstdeklaration"på blankett 210. Hyr man ut så ska man betala in skatt kvartalsvis
har jag för mig på banken...
Den är baserad på det kommunala taxeringsvärdet, vet inte om det var
det du menade när du skrev "räknas också på fastighetsskatten". Lite fel
där.? Undrar om inte taxvärdet "valor castral" står på nåt papper i escrituran/lagfarten?
Ska leta i min och se...Jo det står. På studion var det 30.000E i taxvärde och då stämmer det
inte med 67E =0.5%. Kan vara 2011 års då jag ägde den bara del av år...hmmm....
Däremot IBI vanliga fastighetsskatten betalas innevarande år i aug-okt (automatiskt via autogiro)

Ciao så länge/ P :cool:

Last edited:
Hej Eckhoff!
Som icke resident är du inte numera skyldig att ha ett skatteombud om du bara är ägare till EN fastighet och inget annat. Du kan deklarera själv om du vill.
Rocio

Vi använder oss också av skatteombud trots att vi inte BEHÖVER göra det eftersom vi bara äger EN fastighet. Vi har använt samma ombud i mer än 20 år och tänker göra det framöver. Jag skulle mycket väl kunna deklarera själv, men ett ombud kan vara bra att ha vid vissa tillfällen om man behöver hjälp i vissa juridiska frågor och även vid diverse oklarheter utöver det juridiska. Det kostar ingenting att ringa eller besöka dem om man har funderingar och dom har hjälpt oss gratis flera gånger under årens lopp att praktiskt lösa problem.
Rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Hej Eckhoff!
Vi betalar c:a 130€/år. Jag tror att avgiften beror på antalet personer som står på lagfarten.
Jag skickar ett personligt meddelande till dig senare i dag.
Rocio

Hej
jag har avtal med med" Euroabogados "(Diego Ramires) ang. årlig deklaration men tänker säga upp de.
Här kommer förklaring.
1) Det kostar 90€+IVA=110 € bara för att deklarera.
De tog pengar från mitt konto i början av december 2012.När jag kom till Torrevieja
Före Jul deklaration var inte färdig.Jag besökte de personligen och en tjej skrev på 5 min den deklaration.(66 €=skatt )
När jag kollade på internet bank då upptäckte att de tog 66 € en gång till.
Nu var jag mycket sur. Jag gick till de och frågade .Vad är det dör något ?
Svaret var att de betalar tillbaka men inget "förlåt"
Det har gått en vecka -inga pengar tillbaka.
Jag skrev ett brev och uttryckte mitt missnöje med deras sätt att hantera sina klienter.
Fick svar att den tjejen som jag skrev till är på semester till 21 januari.
Kollade bankkonto och konstaterade att pengarna kom.....MEN
De betalade 63 € tillbaka.Dvs 3 euro mindre.
Nu började jag skratta.Som ni förstår 3 euro -det är inga stora pengar men det är mina pengar.
Så här straffar de mig för deras fel.

Nu har jag klagat tillräckligt och tog all info om min deklaration
Modelo 210 Impuesto sobre la renta...
Tyvärr min entusiasm slocknade när jag printade blanketten från internet.
Jag förstod att i dagens läge det är "Mission impossible" för mig

Nu kommer äntligen fråga.
Det finns en webbsite www.advoco.es
som gör deklarationer för 35 €+ IVA.
Är det någon som har erfarenhet med det kontoret ?

jag tar emot med tacksamhet andra alternativ.

Om man bara skall deklarera pension från Sverige är det enkelt. Man avtalar tid på sitt skattekontor och tar med en lapp där pensionen är omräknad till Euro. Bra att ta med inkomstuppgiften från Sverige också. Handläggaren knappar in siffran och talar om hur mycket skatt man skall betala och frågar om man vill betala vid två tillfällen. Uppgifter om man äger fastighet eller har ränta på spansk bank finns redan i hans dator. Man uppger ett bankkonto som skatten skall dras på.

Vi har elektroniska DNI-kort och eventuellt deklarerar vi hemma vid vår dator i år.

Hej och tack för snabbt svar men det gäller deklaration för icke residenter.
ingen pension.
Skatt heter "Impuesto sobre la Renta de no Residentes"

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Om man bara skall deklarera pension från Sverige är det enkelt. Man avtalar tid på sitt skattekontor och tar med en lapp där pensionen är omräknad till Euro. Bra att ta med inkomstuppgiften från Sverige också. Handläggaren knappar in siffran och talar om hur mycket skatt man skall betala och frågar om man vill betala vid två tillfällen. Uppgifter om man äger fastighet eller har ränta på spansk bank finns redan i hans dator. Man uppger ett bankkonto som skatten skall dras på.

Vi har elektroniska DNI-kort och eventuellt deklarerar vi hemma vid vår dator i år.

Det låter intressant, hur fixar man sådant och kan man göra det också när man har en fastighet?

Hej på er alla!
Vore det inte bra om vi alla talar om i fall vi är RESIDENTA eller ICKE RESIDENTA när det gäller t.ex. skattefrågor och andra frågor där det kan vara relevant. Åtminstone jag blir ibland lite förvirrad innan jag förstår att saken i fråga kanske inte gäller mig som Icke resident utan bara dom som bor och är residenta i Spanien think
rocio

Hej på er alla!
Vore det inte bra om vi alla talar om i fall vi är RESIDENTA eller ICKE RESIDENTA när det gäller t.ex. skattefrågor och andra frågor där det kan vara relevant. Åtminstone jag blir ibland lite förvirrad innan jag förstår att saken i fråga kanske inte gäller mig som Icke resident utan bara dom som bor och är residenta i Spanien think
rocio

Vi är icke residenta om någon undrar;:(

Nya trådar

Back
Toppen