”Folklig tsunami” i krisens Spanien

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hur skall detta sluta?
Fattar inte folk att budgetten är långifrån i balans? Det går fortfarande många procent i back. Alltså mycket mer måste skäras.
Sedan förssvinner vid 7% ränta ca 70miljarder Euro från spaniens inkomster till räntor varje år. Om folk kunde räkna skulle de kräva utträde nu!

Det förstår jag att de är trötta, men makthavare är sig kanska lika världen över. De kan heta Kadaffi, Al Assar, Thacher eller vad som helst, de släpper inte makten om andra låter dem behålla det.
Visste ni förresten att Thacher förlorade sin makt genom "tyst kupp" medans hon besökte Frankrike. De bara ersätte henne!
Spanska och Portugiska makthavare håller på att slussa sina respektive länder till stenåldern om de skall genomföra alla sparkraven.
I stort kan man räkna med nedskärningar ytterligare ca 20% där det svider mest hos vanligt folk, och sedan hålla den nivån ca 20 år innan skulden har halverats. Knappast realistiskt !

Jag märker att även våra Svenska politiker har ett helt annat etiskt och moraliskt sinne, än för 20-30-40 år sedan. De har väl "Globaliserat sina sinnen" de med.

T.ex så har man själva tagit fram oerhört förmånliga pensionsavtal, OM man inte blir omvald till sitt politiska uppdrag. En sorts fallskärm som ska betalas tills man uppnår pensionsåldern!
Varför då, har någon idag ett säkert arbete i 4 år så är det en politiker! Ingen annan har det. Så A-kassa som för alla andra är vad som ska gälla dem för dem!

Man har dock en regel som säger, får du nytt jobb och därmed andra inkomster från anställning, så ska det avräknas från din politikerfallskärm.

Men vad många gör, är att de endera flyttar till annat land, tex Thailand och lever gott på sin fallskärm, eller bor kvar i Sverige och startar eget Aktiebolag.

För då kan man ta uppdrag via aktiebolaget, men man tar inte ut en lön från sitt AB, för då minskas ju politikerfallskärmen!
Vad gör man då, jo man tar ut aktieutdelning från sitt AB, eller betalar ut lön till sin fru eller annan närstående, så att politkerfallskärmen är intakt.

Aktieutdelningen idag betingar enl. schablon 140.000 kr till en beskattning av 20%.
Och det är då på toppen av den redan tilltagna politikerfallskärmen "man har rätt till" ...joj..o man har med sina kollegor bestämt att det ska vara så! Väldigt lätt att besluta om egna förmåner som betalas av andras pengar!

Jag börjar märka, att våra folkvalda är det största hotet mot demokratin! Till slut så får folk nog, helt enkelt. Eller så struntar man i vad politikerna hittar på, och jobbar svart etc. Grekland, Spanien och Italien ligger i topp på störst andel svart sektor relativt BNP har man beräknat. Kanske det är traditionen, men förtroendet för politikerna påverkar säkert.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Uffe! Du har koll på läget!
Jag vet att många äldre klassar den här typen av konstateranden som bittra uttalanden av rättshaverister mm. Egentligen vill de bara höra om positiva saker och blunda för det som är galet. Men du har rätt, och inte vet jag vad sjutton man skulle kunna göra åt saken. De har liksom lagt beslag på bestämmandet. Kanske om någon typ av proteströrelse skulle växa sig så starkt att de inte kan blunda för det? I Sverige är skatt så långt automatiserat att de får nog sina inkomster ändå...

Ja, MacAber det är nog det enda sättet, att få dem att tänka om. Nu har media i Sverige en tid legat på om det här, så till den milda grad att man, ja vad gör en politiker när en känslig fråga ska venileras? Jo man tillsätter en utredning.
Det jag har läst, är det det verkar finnas ett förslag, att NYA politiker ska få sämre fallskärmar, men alla gamla ska få behålla de äldre och förmånliga!
Ja man baxnar!
Jag har läst om en kommun politiker i Åmål som jag gillar skarpt! Han heter Mikael och är (s). Nu är inte jag en sosse, men jag tycker han agerar som man bör.
Till att börja med så har han tillsett att pensioner och fallskärmar har kraftigt försämrats för samtliga kommunpolitiker i Åmåls kommun. Lite mot vad vi normala får...!
Dessutom så har han sett till, att kommunen AMORTERAR på sin stora skuld!
Inte många kommuner och landsting som ens vet vad amortera är, men låna vet dem vad det är. I min egen kommun, så är skulden idag runt 1 miljard kr på 12.000 innevånare. När media hade ett "drev" för en tid sedan, så ställdes frågan om amortering, nja kanske vi har råd med ett par miljoner i år. Istället sänkte man kommunalskatten med 5 öre! Häpp...populism...vad gör jag inte för att sitta kvar vid makten. Tom låter våra barn betala för att VI ska få leva över våra tillgångar...

Rättshaverist ser jag mig inte som, tvärtom har jag betalat in mer än Svensson till stat och kommun via skatten. Har drivit och driver än, två företag med allt det innebär av skatter, moms, sociala avgifter etc.

Vi Svenskar förfasas över skuldbördan som man har i Spanien, Italien o Grekland. Men vad många inte vet, är att det ser lika illa ut i Sverige, om vi ser till den TOTALA skuldbördan. Vår skuld ligger istället hos kommuner, landsting och svenska folket i form av bostadslån. Vem minns inte Subprime...Lehman...USA...Finanskris....!

Visserligen går det Svenska näringslivet bra, till viss del får vi nog tacka att vi INTE gick med i EMU/EURO samarbetet, tror jag. Men när det vänder, så ser det inte bra ut för Sverige...!

Politiker av idag, oavsett om de verkar för kommuner, landsting eller staten, verkar inte vilja ta tag i impopulära beslut, av den enkla anledningen att det inte lär gagna dem själva! Vilken politiker vill driva frågan att minska kapitalskatten från dagens 30% till 20%? Alla med bostadslån får då betala en högre del av sin ränta själva, mot att staten tar 30% av räntan. Det skulle bromsa prisstegringen av fastigheter i Sverige, men som sagt INGEN politiker driver en sådan fråga. Bara ett exempel på populismen av idag.

Men så klart, vi är inte lika långt (eller lågt kanske) kommet som i Grekland, Italien eller Spanien....men vem vet fortsätter Globaliseringen av moral och etik så....

Nya trådar

Back
Toppen