1800-talsskatt åter i Spanien

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Trevligt för spanjorerna, men jag undrar om inte de rätta ägarna är Incaindianerna (om det finns några kvar).
Rätta mig gärna om jag har fel.

säkert inte bara Incas utan Aztecer och Maya indianerna bidrog ganska mycket dem med. samt alla andra tribala stammar etc etc

Har läst lite om det organiserade plundring som pågick från tidig 1500 tal till slutet av 1800 talet, en ansenlig period! Kyrkan spelade en mycket central roll i samlandet av guld och silver föremål. Dessutom bedrevs omfattande gruvverksamhet, naturligtvis under slavliknande förhållanden i tidens anda.
Men nästan allt smältes ned till Spanska Ducater eller tackor. Speciellt guldet blev dukater, vilka för övrigt är mer värda i myntform än som guld.
Endast speciellt vackra föremål, som inte genast känndes igen som lokala avgudabilder, behölls av kyrkan i det nya landet..
Men 14 ton är många Ducater, och just att de är värda mer än råvaran guld
gör att de kommer att bevaras som mynt.
Förmodligen sprids de över många museer, och kommer att kasta ljus över den "Spanska eran i sydamerika" i evigheter...;)
Heter det inte Tcumanos hämnd ? (namnet är garanterad felstavat)

Nya trådar

Back
Toppen