24 april internationella "oljudsdagen"...

Preciosa

Veteranmedlem
50 % av allla spanjorer - i en undersökning-anser sig störda
av grannar. Musik, TV, hundar och barn....

Ja en gång stod det om att Spanien var 2:a av att
ha mest oljud i världen...
Japan var nr 1 :)

Just nu - OK det är inte natt- så skäller dom stora hundarna
på terrassen mittemot här hos mig. Dom är inne nu på nätterna
numera i a f. Man får vara glad för detta - verkligen. Gracias ;;;)

http://www.spaniaavisen.no/wip4/halvparten-av-spanjolene-har-braakete-naboer/d.epl?id=2125832

P :sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jasså, oljudsdag i Spanien! Hur låter det då?
Märkligt resultat i undersökningen att 50% är störda av grannars oljud.
Tänker på Kalle Anka som hämnades grannens oljud genom att bullra värre än han. Grannen var genast med på noterna, och ökade volymen, osv. osv.
Är det så i Spanien? Kanske beror en del också av att ljudisoleringen är ofta obefintlig?
Men det det med skällande hundar är så jäkla onödigt, det har ju pågått kanska länge också, kan man inte tala dem till rätta?

Det är ju aldrig tyst här i Spanien. Hemma i huset i SE kan man höra
en knappnål falla :D
Mycket beror ju på oisoleringen här nere. Den är ju obefintlig. Ekar.
Men man vänjer sig. Utom hundskall i timmar - det är svårt...
När grannarna lekte med barnen när dom var mindre så skrek dom
högre än barnen. Nu har dator och spel gjort sitt intåg i de små
liven så nu är det rätt tyst. Men jag gillade när dom stojade.
Sena utetider har dom och kommer hem kl 1 men iaf...
På caféer står ju alltid TV:n på på det högsta...Alla måste överrösta
varann och då blir det "livligt".
Men det är deras liv, det kan inte vi gäster säga nåt om.
Fast det är lite synd för hörselskador - tinnitus - är mycket vanligt här.
Jobbar man på cafeterías 8-12 timmar så...

Prata med hundägaren... - han svarade att det är ett normalt beteende
att hundar skäller och att om det inte passade kunde jag åka hem
till Norge gapskrattt Han är själv inte helt spanjor...halv tysk tror jag.
Fast det har ju ingen betydelse men att åka till Norge var lite elakt sagt :D
Det var en natt kl 4 för några år sen...

Ciao P :sol:

Han har tråkig attityd din granne. Tyvärr är den attityden vanligare ju längre söderut man kommer. (om man inte räknar med finland där den är härskande)
Om man får kritik så bemöter man det med frontalangrepp.
Just hänsyn till grannar (åtminstone i villa områden) tycker jag är det bästa med Sverige, verkligen i toppklass! Just av den anledning vill jag inte bo i lägenhet utan i en villa, man har åtminstone lite space omkring sig. Sedan är ju omsätningen av grannar betydligt större i en hus av lägenheter. Varje ny hyresgäst är en potentiell ljud terrorist med 8 barn, alla i moppe åldern med träskor...
Men om hundägaren går för långt i djurplågeri så kan man göra en myndighetssak av det. Men för att göra det borde man läsa lite domar av liknande mål så man vet vad som krävs för fällande dom. För visst har Spanien djurskyddslagar som alla andra länder, eller hur?
Har man hund på en varm balkong hela dagarna, så är det väldigt nära djurplågeri, tycker jag...

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Just hänsyn till grannar (åtminstone i villa områden) tycker jag är det bästa med Sverige, verkligen i toppklass!

För visst har Spanien djurskyddslagar som alla andra länder, eller hur?
Har man hund på en varm balkong hela dagarna, så är det väldigt nära djurplågeri, tycker jag...

Hänsyn till grannar i de svenska villaområden skulle jag inte skryta om - eller så minns jag fel saker. Minns fredagar då man efter jobbet skulle sätta sig i trädgården och njuta av fågelsången. Just då tog någon i närheten fram sin trimmer eller gräsklippare och lugnet var förstört. Samma gällde tidiga morgnar (från 08 och framåt) Motorsågar, grästrimmers, gräsklippare.
På landsbygden skäller jakthundarna i sina hundgårdar, men där bor man ju inte tätt.

Ang djurplågeri: EU har ju hårda lagar gällande husdjur, måste väl gälla här i Spanien också?

Det du, McAber skrev om finländare går nästan under rubriken rasistiska uttalanden. Lite fult. Hur länge har du bott där? :)

Nya trådar

Back
Toppen