4G Torrevieja?

AFJ

Medlem
Någon som vet om det finns någon operatör som har 4G täckning i Torrevieja området? Jag har nu 3G och det funkar men är rätt segt. Skulle gärna ha bättre fart.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej
Det är väl många som har...Orange, Yoigo, Movistar, Vodaphone...
MásMóvil. Kolla hemsidorna.

Chao P :sol:
 
Hej
Det är väl många som har...Orange, Yoigo, Movistar, Vodaphone...
MásMóvil. Kolla hemsidorna.

Chao P :sol:

Tack för svar.

Min spanska är obefintlig så att kolla hemsidor är inte alltid så lätt.

Jag har sett att många annonser 4G och även fiber, men det är ju inte riktigt samma sak som att man kan få dessa tjänster överallt. Det är samma sak hemma i Sverige, annonsering och reklam är en sak - att kunna leverera något annat!

När jag skaffade 3G förra året var jag inne i butikerna i La Zenia (Orange, Vodafone och Movistar tror jag) och ingen av dem kunde då erbjuda 4G i området.

Har du egen erfarenhet av att dessa leverantörer verkligen kan leverera 4G i våra trakter? Jag bor i Los Dolses, Villamartin.
 
OK, men det har hänt mycket på ett år så dom har kanske
uppgraderat. Det verkar ju så om man läser iaf på Orange.
Men i Orihuela är jag inte hemma :) Det är ju lokalt hur det ser ut i nätet.

Du får väl gå in på butikerna igen. Dom kan ju engelska. Det går fort
i den branschen.

Chao P :sol:
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
OK, men det har hänt mycket på ett år så dom har kanske
uppgraderat. Det verkar ju så om man läser iaf på Orange.
Men i Orihuela är jag inte hemma :) Det är ju lokalt hur det ser ut i nätet.

Du får väl gå in på butikerna igen. Dom kan ju engelska. Det går fort
i den branschen.

Chao P :sol:

Jo, jag jobbar ju inom IT så jag vet att det kan ske förändringar. Det var ju liksom därför jag ställde frågan...

Jag hade hoppats på att få lite input från någon som har egna erfarenheter av 4G i området men av svaren att döma är det ingen som har provat.
 
Vad du än gör så välj inte Vodaphone, sämre service får man leta efter! Vi kör WIFI via SatTV funkar kanon via en lite parabol på taket som ger ca 5 MB. Fri nedladdning ingen begränsning alls.
 
Jo, jag jobbar ju inom IT så jag vet att det kan ske förändringar. Det var ju liksom därför jag ställde frågan...

Jag hade hoppats på att få lite input från någon som har egna erfarenheter av 4G i området men av svaren att döma är det ingen som har provat.

Jag har också jobbat inom IT :) Du skrev Torreviejaområdet därför svarade jag
så då får jag väl be om ursäkt att jag lade mig i. Torrevieja är stort och Orihuela är en annan kommun.
Det kan vara stor skillnad på var det funkar och inte. Även från en urbanisation till en annan i bland.
Det är stor skillnad på Sverige och
här vad det gäller utbyggnad fortfarande. Men som jag sa så vet ju
butikerna hur det står till i nuläget (förhoppningsvis).

P :sol:
 
Vad du än gör så välj inte Vodaphone, sämre service får man leta efter! Vi kör WIFI via SatTV funkar kanon via en lite parabol på taket som ger ca 5 MB. Fri nedladdning ingen begränsning alls.

Jag har två uppkopplingar. Dels en via en liten satellit-antenn från DVBLab. Den ger ca 2-3 mbit. Funkar OK men jag kan inte använda den för IPSEC-tunnel eftersom jag får ett "internt ip" på routern. Enligt deras hemsida kan jag dock få högre hastighet mot extra kostnad och fast IP, men det handlar då om "mer än 5 mbit" istället för "upp till 5 mbit" vilket låter lite osäkert.

Mitt 3G är just via Vodaphone. USB-stickan är ansluten till min VPN-router. Det funkar bra - bortsett från att jag alltså inte får någon bra hastighet. Jag misstänker att detta beror mer på begränsningarna i 3G än Vodaphones dåliga service.
 
Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag har också jobbat inom IT :) Du skrev Torreviejaområdet därför svarade jag
så då får jag väl be om ursäkt att jag lade mig i. Torrevieja är stort och Orihuela är en annan kommun.
Det kan vara stor skillnad på var det funkar och inte. Även från en urbanisation till en annan i bland.
Det är stor skillnad på Sverige och
här vad det gäller utbyggnad fortfarande. Men som jag sa så vet ju
butikerna hur det står till i nuläget (förhoppningsvis).

P :sol:

Ursäkta om jag lät irriterad. sorry Det var inte min mening - och det finns förstås ingen anledning för dig att be om ursäkt. Alla tips är välkomna!

Jag hade bara lite hopp om att någon erfarenhet av just 4G hade kunnat ge lite input.
 
Eftersom jag bor på Costa del Sol, så kan jag inte hjälpa dig med detta. Vet bara att alla här annonserar om (men få kan leverera) 4G. Det gäller oftast 4G till mobiler.

Dock finns det en, The SkyDoctor som har ett avtal med Movistar och levererar 4G för "datorinternet" med rejäl hastighet/kvalitet. Men det är Jättedyrt! Du kan kolla på hans hemsida/FaceBooksida om du vill se priser.

Men som sagt, vad gäller CostaBlanca så får du nog ränna runt i butikerna och ställa frågor. Via hemsidor tycker jag det är svårt att fåm riktig koll på vad de kan leverera.

Göran i Estepona
 
Jag kollade lite på den här sidan:

http://www.sensorly.com/map/4G/ES/Spain/movistar/lte_21405#q=Alicante,+Alicante,+Spanien|coverage

Där ser man att täckningen i Alicante är extremt begränsad. I Torrevieja och Los Dolses finns det inga data alls. Nu är ju en sådan här karta baserad på användarnas signaler så det behöver ju inte säga hela sanningen men nog är det en indikation på att 4G inte finns i Torrevieja området ännu.

Skall försöka undersöka mer de närmaste dagarna, återkommer med mina slutsatser.
 
Jeg har Vodafone og får 4G mange steder (flere og flere). Det varierer veldig fra sted til sted, men jeg har lagt merke til at telefonen min går over til 4G (normalt 3G) oftere og oftere når jeg er ute og kjører. Har ikke lagt merke til hvor, men vet jeg har kun 3G hjemme (Cabo Roig), mens jeg vet jeg har hatt 4G inne i Torrevieja ved flere anledninger.
 
Jeg har Vodafone og får 4G mange steder (flere og flere). Det varierer veldig fra sted til sted, men jeg har lagt merke til at telefonen min går over til 4G (normalt 3G) oftere og oftere når jeg er ute og kjører. Har ikke lagt merke til hvor, men vet jeg har kun 3G hjemme (Cabo Roig), mens jeg vet jeg har hatt 4G inne i Torrevieja ved flere anledninger.

Tack, det låter hoppfullt. Man får väl ha lite tålamod om ett år eller två kanske vi kan räkna med att 4G är allmänt utbrett.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det blev bra till slut

Efter att ha kollat runt en del så var det uppenbart att 4G täckningen i området inte är något vidare. Ibland kan det funka, ibland inte.

Det slutade med att jag kopplat upp mig via Nolimitnet (nolimitnet.eu). Det är en lokal aktör i Los Dolses som erbjuder uppkoppling via "disk". Skillnaden för mig är att deras mast ligger mycket nära mitt hus och nu har jag fått 20 mbit ner och 5 upp!

Håller tummarna för att stabiliteten är god men hittills är jag mycket nöjd med servicen. Installatören trevlig och verkade kompetent.

Har också lyckats få mina IPSEC-tunnlar att funka genom deras brandvägg så det verkar som om problemet är löst!
 

Nya trådar

Back
Toppen