Advokat för köp av lägenhet?

Helena

Ny medlem
Hej,

jag och min man kommer att köpa lägenhet i Barcelona under hösten eller nästa år och håller som bäst på att försöka att förbereda oss så gott det går för att det ska gå så smidigt som möjligt när vi väl slår till.

Jag har haft mycket bra hjälp av tidigare inlägg på forumet och har förstått att man bör anlita en advokat för hjälp i själva köpeprocessen.

Min fundering är då: När bör man kontakta en advokat (dvs. när i processen-när man har hittat ett objekt eller innan?)?

Vad kostar det ungefär att anlita advokat för detta ändamål?

Och är det någon som kan tipsa om hur/var man ska söka efter en advokat som kan engelska i Barcelona-området?

Fler tips mottages gärna!
Tack på förhand!

//Helena

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Helena,

Jag arbetar på en firma i Fuengirola med revisorer och advokater. Jag är inte själv advokat men jag kan ge lite indikeringar som ev hjälper.

Kunden kontaktar en advokat när den har förhandlat klart priset och det är tid att betala handpenning.

I detta skede rekommenderas att man inte betalar handpenning förrens advokaten har med en sk "Nota Simple" kollat upp fastigheten så att det inte existerar några konstigheter vad det gäller ägare, utmätningar, etc.

Normalt är det köparens advokat som tillsammans med säljarens advokat sätter upp dokument för betalning av handpenning, många till och med betalar den till sin advokat som sedan ser till att säljaren eller dess advokat får pengarna.

Advokaten sätter även upp köpdokumentet där det som säljare och köpare kommit överrens om tas upp och signeras.

Man kan ge sin advokat en fullmakt (Poder) så att denne sköter hela affären och betalningar, köparen ser bara till att advokaten har summorna som man kommit överrens om.

Det är även bra om man innan informerar sig om involverade skatter och avgifter, man säger att ca 10% av köppriset ger en ungefärlig ideé om hur mycket kostnaderna kan bli, dessa kan givetvis varieras om man tex använder sig av huslån eller inte. Dvs om man köper för 180.000 euros kan man räkna med ca 18.000 i utgifter kring köpet vad det gäller skatter, arvoden, registrering, Notarie,etc.

Hoppas ovanstående kan var till hjälp.

Hälsningar,

Johanna

Nya trådar

Back
Toppen