Allemansrätt i Spanien?

Peztis

Aktiv medlem
Jag förstår att Allemansrätten jag är uppvuxen med inte finns i Spanien. Man finns det något liknande? Får jag plocka vilda blommor på en äng? Hur är det med bär och svamp? Campa?

Jag förstår självklart att det inte är frågan om en inhägnad privat tomt!

Det är mest det där med blommor, bär och svamp som intresserar mig eftersom det för mig är ganska definierande, det är kanske så djupt förankrat med att vara svensk (?), att ha möjligheten om man har intresset och viljan.

Får jag stanna bilen och plocka blommor?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Allemansrätt så som vi i Sverige har det finns väl bara i Norge, Finland och Sverige, men med vanlig bondförnuft kommer man långt i andra länder också.
Där det finns mycket folk på liten yta skall man ta det varsamt, men på bergen, t ex är det ingen som bryr sig i fall man blockar bär eller blommor.
I Spanien finns det också ett slags allemansrätt på kustområden, både havskuster och runt åar, t ex. (Rätta mig gärna om jag har fel)
Jag har lyckan att ofta få vistas på bergen och vet att t ex nisperos, körsbär och mandel kan man få plocka där markägarna inte plockar själva, men man skall förstås alltid fråga först!

Nya trådar

Back
Toppen