allergi

ulrika72

Ny medlem
Om en vecka kommer vi besöka Torrevieja =) undrar om vad man ej ska missa ? samt kan ngn kan hjälpa oss med en översättning ? min dotter är allergisk mot ägg och nötter , vore skönt att ha det på spanska ,så vi kan visa på resturanger

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Eftersom det är högsäsong ni är där skulle jag rekommendera er att åka till en strand som ligger norr om La Mata, Hyr ni bil är det inga problem att ta sig dit, med buss kan det nog bli svårare. Vet inte riktigt vad stranden heter men åker du till en urbanisation som kallas som jag tror kallas Pinomar så är det bara en kort promenad genom en pinjeskog innan du är framme. Är du intresserad kan jag PM:a dig en karta så är det lättare att förstå. Där slippar man iaf ligga som packade sillar på stranden.

Vad gäller äggallergi så heter det "alergia el huevo", det var iaf vad min svägerska som också har äggallergi fick lära sig på restaurang.

Hej Ulrika!

Här är en länk vad man kan göra...det som är stängt i oktober är öppet i
augusti.
http://spanienforum.se/leva-och-bo-i-spanien/10598-aktiviteter-foer-barn-i-oktober.html

F ö eftersom det är så olidligt varmt i augusti så är väl bad det enda
som man orkar med :sol: Kvällen kan ju tivoli vara kul men - massor av folk.
"Hela" Spanien har semester :)

Tror det heter Lomas de Polo-Pinomar det kinng menar. En playa ännu längre
bort som är bra heter El Moncayo.

Allergi mot ägg och nötter skulle jag säga...alltså det finns ju inget samlingsnamn utan frutos secos
innefattar både nötter, fikon mm.
Hasselnötter=avellanas, mandel=almendras, jordnötter=cacahuates,
valnötter=nueces...
Alergia a huevos y frutos secos...eller vilka nötter då...

Nån annan som har ett bättre sätt att säga det på?

Chao P :coolsmilie:

Last edited:
Frutos secos heter det, fast du kan ocksà använda "nueces" även om nuez igentligen bara betyder valnöt, sà fattar folk vad man menar och mànga använder nueces istf "frutos secos"

PS. Fikon, russin dadlar etc Är inte frutos secos, De är frutas secas.

Frutos secos är de nötter, frö etc som har naturligt mycket lite vatten i sig. Alltsà inte de som torkats.

Last edited:
Jag skulle rekommendera stranden i La Zenia. Fin. Därifrån är det inte långt till La zenia boulevard. Väldigt stort köpcenter. Där man även kan spendera kvällen då det finns flertalet restauranger och aktiviteter för barn.

Vår dotter är med allergisk mot ägg, och huevos är ordet. Dock måste mitt uttal vara uselt eftersom man var tvungen att upprepa det flera gånger. Dock var det inga problem överlag. Folk verkar förstå att det kan vara farligt och säger hellre nej än att chansa var vår erfarenhet.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen