Användbar ordlista

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Rinconada!
Visst är det så att det finns många ord och uttryck som man inte kan hitta i vanliga lexikon? Varken i bokform eller på Internet. Ibland har jag slitit mitt hår i frustration ;:(. Nu överdrev jag förstås, men det vore bra om alla som har några liknande tips på användbara siter ville berätta det för oss andra
rocio

Hej och tack för tipset.

Jag har inget eget förslag just nu, men eftersöker ordlista/styckningsschema för gris/nöt/kalv. Trots jättevänliga slaktare och butikspersonal får jag ingen ordning på detta. Verkar som om t.ex. karre och kotlett har samma namn, cheluta!?

hälsar Göran i Mijas Pueblo (denna helg Internationell Fiesta)

Hej och tack för tipset.

Jag har inget eget förslag just nu, men eftersöker ordlista/styckningsschema för gris/nöt/kalv. Trots jättevänliga slaktare och butikspersonal får jag ingen ordning på detta. Verkar som om t.ex. karre och kotlett har samma namn, cheluta!?

hälsar Göran i Mijas Pueblo (denna helg Internationell Fiesta)
Hej, har du visat dem en bild på en gris med styckningsdetaljer... Såg en fin bild på www.spisa.nu

Kanske ngn vänlig själ kan fylla i med de latinska orden för de olika detaljerna!

"Ordet karré kommer ursprungligen från latinets Quadratus som betyder fyrkant"

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
ord

Hej Rinconada!
Visst är det så att det finns många ord och uttryck som man inte kan hitta i vanliga lexikon? Varken i bokform eller på Internet. Ibland har jag slitit mitt hår i frustration ;:(. Nu överdrev jag förstås, men det vore bra om alla som har några liknande tips på användbara siter ville berätta det för oss andra
rocio

Helt rätt. Många speciella facktermer kan ju omöjligen få plats i en "vanlig" folklexikon. Är kanske inte meningen heller. Återstår dilemmat, hur översätta...
Alla sådana här ordlistor är ju guld värda för dem som behöver. Än en gång: TACK!

Nya trådar

Back
Toppen